|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ZETOR 15 - traktor Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov |
|
B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937Klasický anglický motocykl sportovního charakteru, v luxusním příplatkovém provedení s dvouvývodovou hlavou motoru a horem vedenými výfuky. Výrobce: B.S.A. (Birmingham Small Arms) England
Technické údaje BSA 500 "Empire Star"
Typ: M 23 Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV Vrtání: Ø 82 mm Zdvih: 94 mm Obsah: 496 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon / otáčky: 23 ks (17 kW) při 5.400 ot.min. Ventilový rozvod: OHV zcela uzavřený Válec motoru: litinový, speciálně vzduchem kalený Hlava válce: příplatková dvouvýfuková Výfuky: příplatkové horem vedené Píst: z lehké hliníkové slitiny Karburátor: Amal 274 - Ø 1+1/8" Elektrická výzbroj: Lucas 6 V Zapalování: Lucas dynamo-magnetové Elektrické vybavení: 6 Volt Lucas s ampérmetrem v nádrži Baterie: 6V / 14 Ah Mazání: oběžné se suchým karterem a manometrem v nádrži Olejová nádrž: pod sedlem Primární převod: řetězem ½“ x .305 in v olejové lázni Sekundární převod: řetězem 1/2" x 1/2" Převodovka: oddělená, BSA 4 rychlostní s nožním řazením (vpravo) Převody: 1.stupeň 1 : 14,3 2.stupeň 1 : 9,9 3.stupeň 1 : 6,3 4.stupeň 1 : 4,8 Rám: jednoduchý trubkový, letovaný do mufen, s oky pro připojení sidecaru Přední vidlice: trubková paralelogramová s třecím tlumičem pérování a řízení Pérování vpředu: centrálním spirálovým pérem Pérování vzadu: nemá (pevný rám) Přední brzda: čelisťová bubnová, ovládaná bowdenem od páčky (vpravo) na řidítkách Zadní brzda: čelisťová bubnová, ovládaná táhlem od brzdového pedálu (vlevo) Kola: 40-drátová Přední ráfek: 2,15 x 20“ prohloubený Zadní ráfek: 2,15 x 19“ prohloubený Přední pneu: 3,25 - 20" Zadní pneu: 3,25 (alternativně 3,50) - 19" Parametry: Rozvor: 1.370 mm Délka: 2.170 mm Šířka: 700 mm Výška: 1.160 mm Váha: 180 kg Objem nádrže: 3,5 gall. Spotřeba: 3,0 l / 100 km Max. rychlost: 124 km/hod. (77 mph)
Motocykl byl získán v pojízdném, zčásti renovovaném a průběžně opravovaném stavu z Dánska.
Jde o luxusní provedení, vylepšené příplatkovými detaily (dvouvýfuková hlava motoru, horem vedené sportovní výfuky a chromovaný kryt primárního řetězu). Ne všechny detaily, např. ovládací páčky řidítek, jsou původního provedení, ale nahrazené v průběhu používání podobnými páčkami z anglické produkce.
Protože byl stroj registrován v EU (datum první registrace 30.6.1937), nebyly problémy s jeho přihlášením na normální (bílou) registrační značku v České republice.
Sdružená koncová svítilna není původní, ale namontoval ji již předchozí majitel a to kvůli dovybavení brzdovým světlem, které stroj v době svého vzniku v roce 1937 neměl.
Petr Hošťálek při prvním seznamovacím výletu s tímto novým strojem do sbírky (na Fort Hazardu - březen 2021) - foto J. Heřmanová
|