JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 17


BMW R 17 (tovární foto) Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký sportovní motocykl, nejluxusnější typ firmy v letech 1935-1937, vyrobený v pouze cca 400 kusech.
Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen neuvěřitelně krátkozdvihovým vysoce sportovním OHV motorem.
BMW R16 (tovární foto) Přímým předchůdcem motocyklu BMW R 17
byl typ R 16 s téměř identickým motorem, který ale měl ještě přední vidlici odpruženou listovým perem, brzdu zadního kola na kardan a pouze třírychlostní převodovku. Ten se vyráběl v období 1929 - 1934.
Motor
byl v podstatě shodný se spodovým typem R 12, lišil se jen klikovým hřídelem s menším zdvihem, válci s vrtáním Ø 83 mm a obrovskými OHV hlavami s půlkulatým spalovacím prostorem a šikmo umístěnými ventily.
Koncepce nezvykle krátkého zdvihu a velkého průměru válců umožňovala vysoké provozní otáčkky motoru, který točil až 5.000 ot./min. - tedy o 1.600 otáček víc, než spodová verze R 12.
Toho si všímali motorističtí žurnalisté celého světa - vyobrazený řez motoru s rychlostní skříní, doplněný českým komentářem, je z předválečného časopisu Motor Revue.
Technické údaje BMW R17:

MOTOR
Typ: M 60 S4
Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání: Ø 83 mm
Zdvih: 68 mm
Objem válců: 736 ccm
Trvalý výkon: 33 ks (24,6 kW) při 5.000 ot./min.
Kompresní poměr: 6,5 : 1
Počet ložisek klikového hřídele: 2, standardní kuličková
Ventilový rozvod: OHV
Zapalování: dynamomagnetové Bosch B 245 RS 108
Dynamo: 6V-45/70 Watt
Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách (nebo levou otočnou rukojetí)
Originální svíčky: Bosch W 175 T1
Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, AMAL 46/424 r. und l. (pravý a levý)

Spojka: suchá, dvoulamelová, uspořádaná v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA
Typ: G 212/1
Počet rychlostí: 4
Převody:
1.rychlost – 1 : 3,18
2.rychlost – 1 : 2,06
3.rychlost – 1 : 1,42
4.rychlost - 1 : 1,09
Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou v H-kulise na pravé straně rámu
Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s gumovým unašečem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr:
Sólo 1 : 4,07
Sidecar 1 : 4,75

RÁM
Typ: 212/1
Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný
Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením
Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná (včetně rezervy, pokud měl stroj sidecar)
Ráfky: 3x19" prohloubené s příčnými záseky
Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl)
4,00 - 19 (motocykl se sidecarem)
Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm

Parametry sólo:
Délka 2100 mm
Šířka 900 mm
Výška: 940 mm
Rozvor: 1380 mm
Váha: 183 kg
Max. rychlost: 140 km/hod.
Spotřeba: 5,0 l / 100 km
Objem nádrže: 14 litrů

Parametry se sidecarem:
Délka: 2520 mm
šířka: 1615 mm
výška: 1000 mm
rozvor: 1380 mm
rozchod: 1070 mm
váha: 295 kg
Max. rychlost: 120 km/hod.
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
bmw-r17-1937-moto Od výrobního čísla motoru 77166
továrna montovala aerodynamicky protažené elegantní blatníky (t.zv. "barokní"), které motocyklu dodávaly elegantní a mimořádně luxusní vzhled.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text