JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

PRAGA - nákladní typ SND


Valník Praga SND - vyobrazení z továrního prospektu. Střední nákladní automobil se šestiválcovým dieselovým motorem a nosností 4 tuny.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22

První zkušební exemplář typu SND (typové označení znamenalo Střední Nákladní Diesel) vznikl už v roce 1936 jako klasický dvounápravový náklaďák, který měl v budoucnu vyplňovat mezeru mezi osvědčenými dvouapůltunovými typy Praga RN (alternativně RND) a šestitunovým (později sedmitunovým) typem Praga ND. Druhý prototypový exemplář byl realizován o rok později, načež po absolvovaných zkouškách došlo k jeho schválení do výroby.
Sériová výroba se rozeběhla až od roku 1938, kdy byla zahájena produkcí první série 50 vozů valníkového provedení.
Takto vypadal typ SND na prospektovém vyobrazení - opticky byl, až na nepatrně jiný tvar disků kol, od menší "ereny" téměř k nerozeznání (pokud oba vozy nestály vedle sebe).
Hnací jednotkou tohoto vozu byl šestiválcový předkomůrkový vznětový motor vlastní pragovácké konstrukce, jehož vrtání i zdvih byly shodné s typem Praga RND, tedy Ø 105 x 130 mm, jen měl o dva válce víc. To mu dávalo celkový zdvihový objem 6.754 ccm. Maximální výkon byl udáván 90 koní (66,19 kW) při 1.800 otáčkách, přičemž nejvyšší dovolené otáčky byly regulátorem omezeny na hodnotu 2.000 ot./min.
Základem motoru byl litinový blok, společný pro všech šest válců a odlitý vcelku s klikovou skříní. Blok byl opatřen zalisovanými suchými vložkami z velmi kvalitní jemnozrnné perlitické litiny, které zaručovaly dlouhou životnost a navíc je po opotřebování bylo možné vyměnit. Klikový hřídel z houževnaté niklové oceli se koval v zápustce. Byl opatřen šesti vyvažovacími závažími a důkladně uložen v sedmi kluzných ložiskách, které tvořily dělené ocelové pánve, vylité olovnatou bronzí. Rovněž ojnice měly dělená kluzná ložiska tvořená pánvemi s kompozicí a kluzně (4x) byl uložen i vačkový hřídel. Moderní hliníkové písty ze speciální slitiny byly osazené pouze dvěma těsnícími a jediným stíracím kroužkem.
Hlavy byly dvě, společné vždy pro tři sousední válce. Měly kulovité spalovací prostory s visutými ventily OHV, ovládanými přes vahadla tyčkami. Nezvyklé bylo použití stejného materiálu jak pro ventily sací, tak i výfukové, takže mohly být vzájemně zaměnitelné. Spalovací prostory byly konstruovány podle patentu Ricardo, což mělo slovy výrobce zaručovat „vířivý vstřik paliva a vzduchu nejnovějšího provedení, čímž se dosahuje vysokého výkonu, nízké spotřeby, měkkého chodu a dokonalého bezkouřového spalování a zabraňuje tvoření karbonu uvnitř válců a na pístech“.
Vstřikovače (držáky trysek) byly vloženy do hlav vodorovně, z pravé strany hlavy a upevněny dvojicemi svorníků s třmenem. Šikmo nad nimi pak byly zašroubovány do předkomůrek žhavicí svíčky, propojené za sebou (do série). Obojí, jak trysky, tak i žhavicí svíčky, používala firma Praga výhradně od firmy Bosch.
Šestiválcový motor Praga SND druhé série. Motory Praga SND druhé série (100 kusů realizovaných v první polovině roku 1939) měly pouze nejjednodušší filtr vzduchu s drátěnou síťkou, obsluhou občas vlhčenou olejem.

Nad hliníkovým sacím potrubím je vidět sériové propojení šikmo umístěných žhavicích svíček, zatímco vstřiky byly pod potrubím, upevněné pomocí třmenů, držených dvěma svorníky.
Šestiválcový motor Praga SND třetí série, již s filtrem sání s tlumičem hluku a olejovou náplní. Od třetí série (2.polovina roku 1939) dostaly motory nový filtr vzduchu s náplní oleje ve spodní části, který zároveň fungoval i jako tlumič hluku sání. Obdobný filtr pak měly i poválečné série pragováckých náklaďáků.
Zároveň bylo, v souladu s protektorátním nařízením o šetření barevnými a lehkými kovy, nahrazeno původně hliníkové sací potrubí potrubím litinovým.
Motor měl tlakové oběžné mazání s náplní oleje v jímce karteru, což byla masivní z hliníku odlitá vana. Zubové olejové čerpadlo bylo vestavěné ve spodním dílu prvního kluzného ložiska klikového hřídele, mělo dvě výtlačné sekce a pohánělo ho čelní kolečko, zabírající do zubů rozvodového kola kliky. První sekce čerpadla tlačila olej do kanálků vedoucích k hlavním ložiskům kliky, odtud vrtaným klikovým hřídelem ke spodním okům ojnic a pak skrz provrtané ojnice až nahoru, do pouzder pístních čepů. Druhá sekce pak dodávala olej ke kluzným ložiskům vačkového hřídele, k ozubenému kolu náhonu vačky a nahoru do hlav kvůli mazání ventilových vahadel. Zároveň byla část oleje z této sekce vedena skrz obtokový filtr, v němž procházela výměnnou plstěnou vložkou. Obě sekce měly pojistné kuličkové ventily a samozřejmostí byla kontrola tlaku oleje, v tomto případě zelenou kontrolkou na palubní desce, která za chodu motoru musela trvale svítit.
Podvozek Praga SND měl v partii pod kabinou rozměrnou X výztuhu, která mu dávala mimořádnou tvarovou pevnost. Kabina byla kvůli odhlučnění usazena na gumových podložkách.
Na tomto vyobrazení z prospektu je vůz vyrobený ještě před německou okupací, tedy s volantem vpravo a s vyztuženou koncovou příčkou rámu kvůli tažnému zařízení pro vlek, které se ovšem dodávalo jen za příplatek.
Díky vyhnutí podélníků přes zadní nápravu byl rám dostatečně nízký i pro eventuelní montáž autobusové karoserie, která byla nabízena ve dvou verzích.
Na tomto vyobrazení je vůz už s levým řízením.
Obálka prospektu z roku 1940 – vůz neměl na masce označení typu jako vozy RN nebo RND, ale pouze nápis Praga – Diesel.
Valník s plachtou Praga SND na snímku, použitém v poválečném propagačním výtisku "Novin Leteckých závodů".
Podnik Letecké závody n.p.vznikl poválečným sloučením tří pražských automobilek Praga, Aero a Walter, k nimž byla připojena i továrna na letadla Letov v Letňanech.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text