JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA Baby


Malý osobní vůz s páteřovým chassis a nezávisle odpérovanými koly, vyráběný v období 1934-1938.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK, A. S.
Automobilní oddělení, Praha X., Karlova 22


Poprvé byl vůz Praga Baby představen na Pražském autosalonu 1934, kde pro své elegantní linie vzbudil velký ohlas.
První vyrobený vůz Praga Baby na fotografii z dobového tisku (1934) 1934
První vyrobený vůz byl bez diferenciálu, měl středovou partii střechy potaženou umělou kůží "Fabrikoid" a malé reflektory Bosch o průměru skla Ø 150 mm.
Druhý vyrobený vůz Praga Baby (1934) 1934
Také druhý vyrobený vůz byl bez diferenciálu, se středovou partií střechy potaženou Fabrikoidem a s reflektory Bosch o průměru skla Ø 150 mm. Byl však už lakován ve dvoubarevném provedení.
Druhý vyrobený vůz Praga Baby (1934) - pohled zezadu s detailem číslové tabulky a koncovou lampičkou skrz disk rezervy. 1934
Zajímavým detailem prvního i druhého vyrobeného vozu byla zadní číslová tabulka, uchycená pod šrouby rezervy, takže se při snímání rezervy musela sejmout. Prvorepublikové předpisy připouštěly pouze jedno koncové světlo, takže oba první vozy Praga Baby měly koncovou lampičku jedinou, trčící uprostřed skrz držák rezervy.
1934
S prvními dvěma vyrobenými vozy se továrna pochlubila i siamskému královi při jeho návštěvě u nás. Samozřejmě za přítomnosti fotografa, aby bylo co nabídnout tehdejšímu tisku...
Praga Baby - otevřený roadster 1934 1934
Dalším typem, který se dočkal představení ještě v témže roce, byl tento elegantní dvoumístný roadster se sklápěcím rámem čelního skla a skládací plátěnou střechou.
Technické údaje Praga Baby:
Motor: řadový čtyřválec SV (z typu Piccolo)
Vrtání: Ø 60 mm
Zdvih: 88 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 3.200 ot./min.
Kliková skříň: z lehké slitiny(elektronu)
Blok válců válců: snímací, ze šedé litiny
Písty: z lehké slitiny
Hlava válců: snímací, z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: Zenith 26T
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené s pumpou a ventilátorem
Obsah chladiče: 8 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 4 litry (v karteru motoru)
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 6 V / 75 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní, se zpátečkou,v bloku s motorem
Synchronizace: druhá a třetí rychlost
Řazení: pákou uprostřed vozu
Převody:
1- stupeň 1 : 4,14
2 - stupeň 1 : 2,26
3 - stupeň 1 : 1
Zpátečka - 1 :
Přenos síly na zadní nápravu: kardanem se dvěma Hardy-spojkami
Hnací náprava: zadní - výkyvná,bez diferenciálu
Rozvodovka: samostatná, pružně uložená k rámu
Převod zadní nápravy: spirálovým ozubením Gleason
Rám: centrální skříňový nosník, vpředu i vzadu rozvidlený
Přední osa: paralelogram tvořený nahoře rameny z ocelového plechu, dole pérem
Přední pérování: příčným listovým pérem, doplněné tlumiči
Zadní osa: výkyvná, hnací
Zadní pérování: příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu i vzadu pákové, hydraulické
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická lanová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická lanová na všechna kola
Mazání podvozku: centrální, pedálem

Kola: plné ocelové disky s prohloubeným ráfkem
Pneumatiky: 4,75 – 16 superballon

Rozvor: 2.540 mm
Rozchod vpředu: 1.125 mm
Rozchod vzadu: 1.170 mm

Délka zavřeného vozu: 3.680 mm
Šířka: 1.420 mm
Výška: 1.450 mm
Výška otevřeného vozu s nataženou střechou: 1.420 mm
Světlost: 148 mm
Průměr otáčení: 10 m

Váha chassis s normální výpravou: 605 kg
Váha zavřeného vozu s náplněmi: 815 kg
Užitečné zatížení: 470 kg

Nejvyšší rychlost: 92 až 100 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 8 - 9 litrů (při jízdě mimo město)
Spotřeba oleje na 100 km: 0,12 - 0,15 litru
Objem nádrže zavřeného vozu: 26 litrů (v motorovém prostoru)
Obsah nádrže roadsteru: 24 litrů
Motor
byl v podstatě osvědčený litrový čtyřválec z typu Piccolo 203. Základními parametry bylo vrtání Ø 60 mm a zdvih 88 mm, takže šlo o motor dlouhozdvihový. Jeho základem byla elektronová kliková skříň, na které seděl litinový blok válců, shora uzavřený snímací hlavou, rovněž odlitou z elektronu.
Motor měl ventilový rozvod byl SV, tedy spodové ventily, uložené po pravé straně bloku.
Podvozek
Podvozek vozu Praga Baby byl v konzervativní historii automobilky Praga doslova revoluční! Poprvé v historii se místo klasického rámu objevil rám centrální, páteřový, vpředu rozvidlený pro uložení motoru s převodovkou a vzadu pro uložení skříně rozvodovky.
Zadní náprava
Praga Baby měla nezávislé zavěšení zadních kol, které dole tvořila trojúhelníková ramena, vylisovaná z ocelového plechu, nahoře konce příčného listového péra, usazeného na hliníkovém odlitku skříně rozvodovky.
První provedení bylo bez diferenciálu, ten se začal montovat až od modelového roku 1937.
Vůz měl mechanické brzdy, ovládané lanky.
Přední náprava
Rovněž přední kola byla nezávisle zavěšená, jen s tím rozdílem, že kyvná trojúhelníková ramena, vylisovaná z plechu, byla v tomto případě nahoře a příčné listové péro bylo vespod.
1935
Praga Baby v dodávkovém provedení
(v roce 1935 stále ještě na pneumatikách "jen" 4,75 - 16").
1937
Titulní stránka prospektu z roku 1937.
Podvozek v provedení 1937, tady už s pneumatikami 5,25 - 16 Důležitými novinkami, ovlivňujícími jízdní vlastnosti "bejbiny" se staly jednak širší "superbalonové" pneumatiky 5,25 - 16" a jednak nově montovaný diferenciál.
Kuželové soukolí rozvodovky mělo samozřejmě obloukové ozubení Gleason.
Základními modely v sezóně 1937 byl uzavřený dvoudvéřový vůz a čtyřmístný otevřený vůz s plátěnou střechou.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text