JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION S 11 - 1958 (cestovatelský)

Legendární moped továrního jezdce Zdeňka Knota, jeden ze tří, které jely v roce 1958 propagační cestu do Bulharska.

Knotův cestovatelský zleva
Všechny tři mopedy, které továrna na propagační cestu do bulharska vypravila, měly zvětšenou nádrž na 5,25 litru paliva. Motory měly ještě plechové víko zapalování, pod které zatékalo a tak došlo během cesty k několika závadám zapalovací cívky, způsobeným zatékáním za deště. Jinak ale mopedy absolvovaly cestu bez problémů, na výbornou...
Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 38 mm x 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Výkon / otáčky: 1,5 ks při 4.250 ot.min.
Karburátor: Jikov 2912 M
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL
Objem nádrže: 5,25 litru

Parametry:
Délka: 1 750 mm
Šířka: 640 mm
Výška: 1 000 mm
Váha: 36 kg
Spotřeba: 1,6 l / 100 km
Max. rychlost: 40 km/hod.
Zdeněk Knot - fotografie z roku 1958. Zdeněk Knot
nastoupil do Motoru Jikov v roce 1957 jako vedoucí montáže mopedových motorů, protože v té době ještě nebyla hotová linka, první motory montoval osobně, na plachtě, rozprostřené v nové hale na podlaze.
Spolu se svým bratrem, konstruktérem Františkem Knotem, se stal jedním z továrních jezdců, sdružených v závodní organizaci Svazarmu Motor Jikov.Absolvoval nejen celou řadu soutěží, ale v roce 1958 byl jedním ze čtyř účastníků (ing.Milan Jozíf, Vladislav Zikán, Zdeněk Knot a Hanuš Holzer), kteří jeli na mopedech Stadion S 11 velkou propagační cestu do Bulharska - viz výše popsaný moped.
V roce 1959 byl vyslán do Rigy, aby se tam zúčastnil zkušební cesty sovětských mopedů Riga 1 s československými motory Jawa 552.
V roce 1960 spolu se svým bratrem zkonstruoval vylepšenou verzi mopedu S11 s pérováním zadního kola.
Následně přešel do oddělení OTS, kde v rámci své práce jezdil po zemích, kam se mopedy Stadion exportovaly a odstraňoval tam jejich závady.
Byl i u definitivního ukončení výroby mopedů Stadion, včetně prodeje neprodaných zásob do Turecka a tam jejich kompletování.
Zdeněk Knot se svým mopedem v okamžiku oficiálního startu v Bratislavě. V neděli 10. srpna 1958 stojí tři Stadiony S 11 s jezdci ing. Milanem Jozífem, Zdeňkem Knotem a Vladislavem Zikánem před budovou slovenského národního divadla v Bratislavě v obklopení spoustou zvědavých Bratislavanů.
Zatím, co kolem Vládi Zikána se ještě pořád motají hezká děvčata ve slovenských krojích a s květinami v rukou, Zdeněk Knot už zapíná bundu a přemýšlí o tom, že teď už se tedy neodvolatelně startuje!
Na cestu jezdci vyrážejí s doprovodným Spartakem za zády, přejíždějí Dunaj a míří vstříc příštím 4.000 kilometrů.
Jejich úkolem je projet Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, v bulharském městě Loveč předat továrně na jízdní kola a motocykly Balkan oficiální pozdravný dopis z rakovnické Stadionky a pak dojet až k Černému moři.
Po cestě mají být k disposici doprovázejícímu televiznímu redaktorovi J. Bouzovi a kameramanovi J. Sekerkovi kvůli natáčení propagačního filmu a kromě toho mají ve všech hlavních městech pořádat besedy se zástupci tamního tisku.
Více se dočtete v knize Petra Hošťálka "Československé mopedy 1, Stadion S-11", vydané jihočeským Nakladatelstvím Růže.
www.nakladatelstviruze.cz
KOMENTÁŘE:

2.12.2012 jožka:
dobre věci se už nedělaji nebo že by nebyli odbornici a podpora lidu a statu
 
14.2.2014 PROFESIONÁL:
VŽDY MĚ UDIVUJE VETERÁN VYOBRAZENÝ K NĚJAKÉMU ČLÁNKU A JE NEODBORNĚ AMATÉRSKY ZRENOVOVANÝ , NEBO MÁ RŮZNÉ NEDOSTATKY A NIKOMU TO NEVADÍ.....TAK JAKO STADION NA HORNÍM OBRÁZKU MÁ KRÁTKÉ KOLENO VÝFUKU CO PATŘÍ NA S 22 A POTOM TO VYPADÁ ŽE TO RENOVOVAL NĚJAKÝ MIGRIFIČ......
 
18.2.2014 Petr Hošťálek:
K Vaší poznámce o neodborně renovovaném veteránu: vyobrazený stroj je originál, ten, se kterým jel Zdeněk Knot popisovanou propagační cestu do Bulharska. V této podobě jej pro cestu připravila továrna (ve třech exemplářích, stejných, jen jinak zbarvených), takže tady není nic k polemizování. Jediné, co už není původní, je potah sedla, originál se před cca třemi lety definitivně rozpadl...
 
7.3.2014 PROFESIONÁL:
ORIGO GUMOVÉ SEDLO UŽ SE DELŠÍ DOBU VYRÁBÍ , JDE KOUPIT NA NETU NEBO VETERÁNSKÝCH BURZÁCH , CENA JE OD 950,- PO 1,200,- kč , MÁM HO ASI 3,5 ROKU A VYPADÁ TO NA KVALITNÍ VÝROBEK . TA KOŽENKOVÁ NÁHRADA TO JE HRŮZA , VYPADÁ TO JAK ŠPATNĚ OFAČOVANÁ BOLAVÁ NOHA.........UŽ I PEDÁLY ORIGO NA S1 SE DĚLAJÍ , VYPADAJÍ DOBŘE ALE CENA JE 1,800,- POKUD CHCETE MÍT STADIONA JAK BYL ORIGO TAK TO MUSÍTE KOUPIT , JINAK TO VYPADÁ ŽE TO RENOVOVAL NĚJAKÝ MIGRIFIČ................
 
14.2.2014 ŠÉFSEXU:
p.HOŠTˇÁLEK MÁM DOTAZ - V KTERÉM ROCE JSTE SLOUŽIL V POČAPLECH A NA KTERÉ ROTĚ A JMÉNO VEL. ÚTVARU...JEN TAK PRO ZAJÍMAVOST..........
 
18.2.2014 Petr Hošťálek:
Dobrý den,
v Počáplech jsem sloužil asi někdy v roce 1963, možná 1964? Už nevím, vojenskou knížku už dávno nemám. Sloužil jsem ve velitelské rotě se zařazením nejprve řidič a následně obsluha pojízdného rozhlasového a propagačního vozu (skříňová V3S s rozhlasovými tlampači, viz fotka ve článku o vozech V3S). Kdo tehdy byl velitel útvaru dnes ani netuším. Jediné jméno, které si pamatuji, byl kapitán Ingala, velitel autoparku...
 
7.3.2014 ŠÉFSEXU:
ZDRAVÍM , JÁ JSEM NARUKOVAL V DUBNU 73 VÚ 3952 A BYL NA BARÁKU U CESTY VEDLE PLOTU AUTOPARKU , BUZERÁK BYL JEŠTĚ ŠKVÁRA , PO PŘÍMAČI V3S PONTONY , PO MĚSÍCI T 111 ŽELEZNÉ HALABURDÍ K PONTONŮM A JAK ŠLI MAZÁCI DOM TAK 138 AUTOJEŘÁB , TÍM SE TY PONTONY NAKLÁDALY , NAPROTI KASÁRNÁM BYL STŘEŽENÝ NÁŠ OBJEKT A TAM SE STAVĚLY PONTONOVÉ MOSTY PŘES LABE , JINAK TAM MÁM V BASE ODSEZENÝCH KOLEM 200 PO SLUŽBĚ SKORO VŠECHNO ZA NEUPOSLECHNUTÍ ROZKAZU........POKUD SE UKÁŽETE V BRNĚ V DUBNU NA BURZE TAK SE OZVU..........
 
9.11.2014 MISTR PŘES STADIONY:
Zdravím p. Hoštˇálek , jsem rád že se o stadiony někdo více zajímá , všechna čest , mám dotaz - v pořadu zašlapané projekty jste řekl o nosičích na s 11 pokud se koupily bez tak fabrika poslala později ale jiné barvy než měl třeba majitel mopeda....já mám mopeda od roku 58 až dodnes , už jsem jich dost zrenovoval a viděl ale s11 měla vždy nosič v barvě blatníku - slonová kost , tak mi není jasné kde jste přišel k těmto informacím , leda že šlo o s22 a ne o s11.....
 
29.1.2015 ZDRÁHAL:
taky jsem nikdy na S11 neviděl nosič jiné barvy než jakou měl blatník...
 
29.1.2015 Vichánek:
jak vidím ty blbečky co na mopedech závodí a podobně je ničí je mi z nich špatně.......většinou to mají v bordelu že je strach se na to jenom podívat , absolutně žádný vztah ani znalosti jen vykuchat výfuk pořádně to podrátovat a všelijak možně zbastlit a hurá....nevím co si tím chtějí dokazovat......a další všelijací rádoby učitelé GO to je taky ukázka ubohosti a ještě to dají na internet.......
 
16.8.2016 vasek:
Barvu slonovou kost s 11 neměli to je blbost ,šedá světlá jiná ne.
 
17.11.2016 Hana Kloučková:
Dobrý den,
existuje spojení na pana Zdeňka Knota?
Jsem bývalá spolužačka jeho dcery Ivany a nemám kontakt ani na ní.
Děkuji Vám
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text