JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


THORNYCROFT - "Sturdy" 5/6 ton


Th_4c Anglický 5/6 tunový nákladní automobil s trambusovým uspořádáním kabiny.

Výrobce:
Transport Equipment (Thornycroft) Ltd

Firma Thornycroft patřila odjakživa mezi nejstarší a zároveń i nejvýznamnější výrobce nákladních vozidel v Anglii. Úplně původní název zněl „Thornycroft Steam Carriage and Van Company“ a zakladatel firmy, John Isaac Thornycroft, postavil svůj první nákladní vůz již v roce 1896. Tehdy samozřejmě ještě s parním pohonem…
Známý předválečný snímek se zkoušení prototypu 5/6 ton Thornycroft „Sturdy“ Pro firmu bylo charakteristické, že od roku 1931 začala jednotlivé typy své produkce nákladních vozů označovat slovními názvy (podobně jako třeba škodovka: Popular, Rapid, Favorit nebo Superb).
Označení pěti-/šestituny Thornycroft „Sturdy“ znamenalo v překladu „Solidní“ a objevilo se už v roce 1936. Šlo o nákladní vůz se čtyřválcovým benzínovým motorem TC 4, který při 3.865 ccm objemu dával v provozních otáčkách nějakých 60 koní, což tehdy pro pěti- či šestitunový vůz zcela postačovalo.
Technické údaje Thornycroft „Sturdy“:

Motor: čtyřtaktní benzínový, vodou chlazený
Typ: TC 4
Počet válců: 4, v řadě
Vrtání: ø 98,4 mm (3 7/8 in.)
Zdvih: 127 mm (5 in.)
Celkový objem válců: 3.865 ccm (235,8 in.)
Kompresní poměr:
Maximální výkon motoru: 68 b.h.p. při 2.400 ot./min.
Výkon při 1.000 ot./min.: 29,5 b.h.p.
Daňový výkon: 24,03 h.p. (RAC rating)
Maximální kroutící moment: 160lb-ft (216.7 Nm) při 1,300 ot./min.
Blok motoru: ze šedé litiny, se zalisovanými suchými vložkami válců
Hlava motoru: litinová, snímací se spalovacími prostory „Ricardo“
Písty: z legované hliníkové slitiny
Klikový hřídel: staticky i dynamicky vyvažovaný
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kluzná, vylitá bílým kovem
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily v bloku s výměnnými ventilovými sedly)
Pohon vačkového hřídele: trojitým řetězem Triplex
Mazání: tlakové oběžné, se zásobou oleje v karteru
Množství oleje v motoru: litrů
Sací potrubí: s předehříváním výfukovými plyny
Karburátor: horizontální
Doprava paliva ke karburátoru: podtlakovým nassavačem
Chlazení: vodní, nucené pumpou, podporované větrákem
Zapalování: 12V, bateriové (cívka a rozdělovač s automatickou regulací předstihu)
Baterie: 12 V / 78 Ah
Dynamo: 12 V/ 120 W

Spojka: 1-lamelová, suchá

Převodovka: čtyřrychlostní, sešroubovaná do bloku s motorem
Řazení: nepřímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1.stupeň – 1 : 6,41
2.stupeň – 1 : 3,14
3.stupeň – 1 : 1,795
4.stupeň – 1 : 1
Zpátečka: 1 : 9,27

Přenos síly na zadní nápravu: kardanem

Rozvor: 13 ft. 4in. (4.068 mm)
Rozchod vpředu: 5 ft. 5 11/16 in. (1.653 mm)
Rozchod vzadu: 5 ft. 3 in. (1.539 mm)
Kola: 20“ disková, upevněná 8 maticemi
Ráfky: 6“ x 20“ ploché, s děleným okrajem a závěrným prstencem
Pneumatiky: 7,00 – 20“ (30 x 7“), vzadu ve dvojmontáži

Dovolená rychlost pro tuto váhovou kategorii: 30 m.p.h. (48,3 km / hod.)
Maximální rychlost při 2.600 ot./min.: 41 m.p.h. (65 km/hod.)
Světlost podvozku:
Nejmenší průměr otáčení: 52 ft. (15,9 m)

Rám: žebřinový
Výška horní hrany rámu nad vozovkou: 2 ft. 6 in. (762 mm)
Přední náprava: pevná, kovaná, profilu „I“
Svislé čepy: v kuželíkových ložiskách
Přední pérování: podélnými listovými péry
Řízení: šnekové, volant vpravo

Zadní náprava: hnací, pevná
Rozvodovka: šneková s diferenciálem
Převodový poměr rozvodovky: 1 : 7,25
Pérování vzadu: podélnými listovými péry

Nožní brzda: jednookruhová hydraulická Girling-Lockheed na všechna 4 kola
Ruční brzda: mechanická, působící jen na zadní kola
Průměr brzdových bubnů: ø 16 in. (ø 406,4 mm)

Délka: 6.660 mm
Šířka: 2.100 mm
Výška (přes oblouky plachty): 2.045 mm

Spotřeba na 100 km: 11,6 mpg (24,3 litru / 100 km)
Obsah nádrže: 68 litrů
Umístění nádrže: po levé straně rámu
Spotřeba oleje na 100 km: 0,55 litru

Nosnost podvozku: 13.440 lbs (6 tun)
Váha podvozku: 4.648 lbs (2.108 kg)
Váha kabiny: 924 lbs (419 kg)
Nosnost vozu: 11.200 lbs (5 tun)
Celková váha vozu: cca 9.000 kg
Pohled na motor, sešroubovaný s převodovkou do společného montážního celku. Benzínový motor TC 4,
který byl pohonnou jednotkou předválečných modelů, byl jednoduchý řadový čtyřválec se spodovými ventily SV. Měl obsah 3.865 ccm a dával v normálních provozních otáčkách cca 60 koní, což tehdy pro pěti- či šestitunový vůz zcela postačovalo. Blok byl odlitý společně s klikovou skříní ze šedé litiny a měl zalisované (tudíž výměnné) suché vložky válců. Kromě toho měl lisovaná také ventilová sedla. Ze šedé litiny byla i snímací litinová hlava se spalovacími prostory vytvořenými podle patentu Ricardo. Zato písty byly z lehké hliníkové slitiny a továrna si je odlévala sama. Klikový hřídel byl uložen ve třech kluzných hlavních ložiskách, která byla vylitá bílou kompozicí.
Ventily motoru ovládala od vaček zdvihátka s regulačními šrouby pro nastavování ventilové vůle, které byly přístupné po odejmutí rozměrného plechového víka na levé straně motorového bloku. Vačkový hřídel byl poháněn trojřadovým Triplex řetězem, běžícím v úzké skříni rozvodů, zepředu kryté lisovaným víkem ze silného plechu.
Motor měl nucené vodní chlazení s pumpou umístěnou vpředu před blokem motoru, téměř až na úrovni hlavy motoru. Vodní pumpu těsnil uhlíkový kroužek a poháněl ji samostatný klínový řemen. Na jejím hřídeli seděla zároveň i vrtule čtyřlopatkového ventilátoru.
Ještě „válečné“ provedení (viz zatemňovací clony na předních reflektorech) klecového nákladního vozu pro rozvážení pivovarských sudů. Uprostřed vozu je dobře vidět benzínová nádrž válcovitého tvaru, upevněná k rámu pomocí dvou ocelových pásů. Na to, že se jednalo o vůz z druhé poloviny třičátých let, tedy z doby už před druhou světovou válkou, vyznačoval se dvěma archaismy, které už se kromě konzervativní Anglie nevyskytovaly nikde jinde. Prvním z nich bylo dopravování paliva od nádrže ke karburátoru pomocí podtlakového nassavače, což bylo řešení, které Evropa opustila už zhruba kolem roku 1929. A druhým byla skutečnost, že vůz se standardně dodával pouze s ručním startováním pomocí roztáčecí kliky! Elektrický startér nebyl u tohoto náklaďáku žádnou samozřejmostí a montoval se pouze a jedině na výslovné objednání a za tučný příplatek. A s konzervativností Angličanů souviselo i to, že bateriové zapalování s cívkou a rozdělovačem bylo v prospektu zdůrazňováno jako mimořádně moderní, protože většina ostatních britských vozidel měla v té době stále ještě zapalování magnetové…
Na motor navazovala jednokotoučová suchá spojka, jejíž lamela měla průměr Ø 12“ palců, tedy o něco málo víc, než třicet centimetrů. K tomu pak byla přišroubovaná čtyřrychlostní mechanická převodovka s nepřímým řazením uprostřed vozu, vycházejícím z prodloužení víka převodovky směrem dopředu.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text