JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

JAWA-ČZ 125/150 - první kývačka


Retušovaná a kolorovaná fotografie, určená pro použití do uživatelské příručky. První strakonický motocykl se zadním kolem v kyvné vidlici, vyráběný od roku 1954.

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)
Výrobce motoru:
ČZM Strakonice
rez_CZ-150c_motorem Tak zvaný "mezityp" byl prvním motocyklem ČZ, jehož podvozek vznikl v nařízené spolupráci s firmou Jawa. Vyráběl se v letech 1954-55 ve dvou verzích, lišících se pouze obsahem stávajícího, od roku 1950 vyráběného motoru ČZ 125c ČZ 150c:
Jawa-ČZ 125 typ 351.00
Jawa-ČZ 150 typ 352.00
Technické údaje Jawa-ČZ 125 ccm (Jawa-ČZ 150 ccm):

Motor: ČZ 125c (ČZ 150c)
Typ: 351 (352)
Jednoválcový dvoutakt v bloku se třístupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 52 mm (Ø 57 mm)
Zdvih: 58 mm (58 mm)
Obsah: 123,2 ccm (148 ccm)
Kompresní poměr: 1 : 7 (1 : 6,9)
Maximální výkon: 5 ks (6,2 ks) při 4.250 ot./min.
Maximální kroutící moment:
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Jikov 2918 HC
Zapalování: setrvačníkové magnetové na pravém konci klikového hřídele
Dynamo: 6V / 45W
Baterie: pouze na přání - 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól
Předstih: 4,8 - 5 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 175
Spojka:lamelová, v olejové lázni
Primární převod: řetězem v olejové lázni
Převodový poměr: 22 : 45 (počty zubů)
Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním řazením
1. rychlost - 1 : 3,166
2. rychlost - 1 : 1,768
3. rychlost - 1 : 1,266
4. rychlost - 1 : 1
Primární převod: 1 : 2,045 (pouzdrovým řetězem 3/8“ x 3/8“)
Sekundární převod: válečkovým řetězem ½“ x 5/6“ – 110 článků
Převodový poměr: 17 : 44 (počet zubů) t.j. 1 : 2,59

Kola: 16“ drátová (36 drátů v kole)

Ráfek přední: 2,25 x 16
Pneu přední: 3,00 – 16
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm

Ráfek zadní: 2,25 x 16
Pneu zadní: 3,00 – 16
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 13 l (z toho asi 1 l rezerva)

Brzdy: půlbubnové, čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované

Parametry:
Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Rozvor: 1.297 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 702 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 62°
Stopa (závlek kola): 70 mm

Vlastní váha (bez paliva): 115 kg
Dovolené zatížení: 160 kg
Celková přípustná váha: 275 kg

Spotřeba: 3,2 l / 100 km (při průměrné rychlosti 60 km)
Max. rychlost: 100 km/zatížení zadní osy: 190 kghod. (na rovné dobré silnici)
1954
Českobudějovičtí motocykloví závodníci Roman Irmiš a Jiří Václavovský na snímku z Lišova v roce 1954 s novou kývačkou Jawa-ČZ 150 (lidové provedení bez chromu) přidělenou Svazarmem.
1955
Jarda Stehlík z Horažďovic, v roce 1955 voják základní služby, tady hrdě pózující s lidovým provedením kývačky Jawa-ČZ 125.
1955
Snímek nového motocyklu Jawa-ČZ 150 z roku 1955, pocházející z archivu Pavla Horana, excelentního českobudějovického leteckého modeláře, jehož některé modely je možné spatřit v exposici Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Foto z dobového tisku 1955
Kývačky Jawa-ČZ reprezentující národní podnik ČZ Strakonice ve strakonickém prvomájovém průvodu. Pozoruhodným "týráním" ale musela být jízda krokem v průvodu (přes spojku) pro tovární závodní motocykly ČZ-Walter, které jsou na snímku vidět hned za kývačkami...
Věruška Plánková, žena úspěšného strakonického motocyklového závodníka Jiřího Plánka, s kamarádkou na novém motocyklu Jawa-ČZ 125 v luxusním chromovaném provedení.
Zdeněk Padevět z Rudné u Prahy si (ještě jako učeň) koupil novou Jawu-ČZ 150 v únoru 1955.
Motocyklu byla přidělena státní poznávací značka KG - 71 - 23, která se individuálně malovala na bílé pole po straně předního blatníku (připravené už z továrny). Později stroj dostal novou, berounskou, značku BE - 29 - 44, se kterou jezdil až do konce října 1967, kdy jej Zdeněk Padevět trvale odhlásil.
foto Hošťálek Motocykl Zdeňka Padevěta v době, kdy jej v mimořádně zachovalém původním stavu prodal do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Motocykl je t.zv. lidové provedení, bez chromu, kdy kola a nádrž byly pouze stříkané stříbřenkou. Pan Padevět si ale po čase pořídil luxusnější nádrž chromovanou, která je na stroji namontovaná dodnes.
foto Hošťálek foto Hošťálek
Jawa-ČZ 150 z výstavy Československých motocyklů, pořádané ČVUT v roce 2014.
Na těchto snímcích je motocykl v již renovované podobě, to jest s některými odlišnostmi oproti originálu. Koženkový potah sedla by měl být v béžové nebo světle hnědé barvě a koncovky výfuků (rybiny) by měly být otočené delším koncem dolů.
Od poloviny roku 1955 byly motocykly
Jawa-ČZ 125 typ 351.00 a Jawa-ČZ 150 typ 352.00
osazeny novými koly s celonábojovými (centrálními) brzdami.


V tomto inovovaném provedení se vyráběly ještě zhruba rok pod označením
Jawa-ČZ 125 typ 351.01 a Jawa-ČZ 150 typ 352.01.
Technické údaje se (aspoň dle továrny) touto úpravou nezměnily.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text