JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION S 12


Stadion S 12 měl být exportní verzí standardního mopedu S 11.
Myšlenka se objevila koncem roku 1958 a oficielní název zněl "moped ve zlepšeném provedení".

Oproti standardnímu provedení S 11 měl být moped S 12 ve zlepšeném provedení vybaven kapotovanými řidítky se zabudovaným světlometem, přepínačem dálkových a klopených světel a na reflektor navazujícím krytem bowdenů. Součástí výbavy měl být i elektrický klakson (bzučák) na střídavý proud 6 V.
Motor měl být opatřen tlumičem sání a původní tlumič výfuku s trubičkou do boku měl nahradit nový, účinnější, tlumič doutníkového tvaru.
Tyto skutečnosti se objevily v exportním katalogu a návodu k obsluze pro mopedy Stadion, vydaném PZO Motokovu pro rok 1959 v ruské, německé anglické a francouzské verzi.
O přípravě kapotovaných řidítek říká Ludvík Matějka, syn šéfa ÚKK Ústřední konstrukční kanceláře veloprůmyslu v Rokycanech, která na přípravě prototypů spolupracovala:
"Kapotovaná řidítka byla ze dvou polovin z plechu, celkem se vyrobila v pouhých pětadvaceti kusech. Bylo to zadáno učňům, mezi které jsem tehdy patřil.
Měli jsme na to přípravek, tvrdé dřevěné kopyto, na kterém se plech klepal a stahoval do příslušného tvaru a pak ve švu svařoval."


Řidítka měla být doplněna svislým plechovým krytem bowdenů, který ve spodní části navazoval na pouzdro reflektoru a ve spodní dosedal přes gumovou lemovku na hřbet blatníku.
Tlumič sání měl být pod pravým víkem motoru, vedle prostoru pro sekundární řetězové kolečko. To se řešilo na vyobrazeném prototypu už koncem roku 1956. Na snímku je vidět ve spodní části víka (v místě označeném červenou šipkou) průřezy, kudy měl motor nassávat vzduch, který následně procházel prostorem vyplněným ocelovou vlnou, zvlhčenou olejem.
Ukázka, jak byl proveden filtr s tlumičem sání v prostoru pravého víka motoru - fotografie prototypového provedení ze zkušebního protokolu.
Zůstalo ale jen u několika zkušebních vzorků, do sériové výrovy se toto řešení nikdy nedostalo.
Záměr sériové výroby "mopedu ve zlepšeném provedení" typ S 12 byl koncem roku 1959 zrušen. Jednak se o něj neprojevil ze strany zahraničních zájemců natolik intenzívní zájem, aby to bylo rentabilní, jednak už byl ukončen vývoj nového typu S 22 se zadním pérováním a továrnu v Rakovníku čekal přechod na jeho výrobu.

Zůstalo u oněch asi dvaceti kusů ověřovací série, které následně továrna rozprodala mezi zájemce převážně z řad zaměstnanců v Rakovníku a Českých Budějovicích. Do prodeje v Mototechně se nedostaly a dnes je typ S 12 prakticky neznámý.