JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Právě renovované stroje

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


2015 - Repase motocyklu Douglas Mk 4 S


Nabídkové foto od firmy ADAM Auto Moto, sro., Praha - levá strana V půlce září jsem z exposice Jihočeského motocyklového musea obětoval a prodal třipade péráka, abych si následně splnil jeden z dávných klukovských snů:
koupil jsem místo něj "anglického bavoráka" Douglas Mk IV S, kterého z Holandska dovezla firma ADAM Auto Moto, s.r.o., 143 00 Praha 4.
Obětovaný pérák, tady ještě poslední snímek z exposice musea.
Po pravdě řečeno, když ty jawské červené dvoutaktní plechy srovnávám s mimořádně zajímavou konstrukcí poválečného, u nás naprosto ojedinělého Douglase, tak mi toho vůbec není líto...
Nabídkové foto od firmy ADAM Auto Moto, sro., Praha - pravá strana Douglas byl pěkný, prakticky vše evidentně původní, ale mírně zašlý, nepříliš ochotně startující a jízdy neschopný pro nepravidlený chod motoru. Takže bezprostředně po tom, co jsme s Jiřím Musilem dokončili opravu motocyklu Muriel W/NG jsem se s ním domluvil, Douglase převezl k němu do dílny a pustili jsme se do jeho repase.

To nejdůležitější na začátek bylo ověření autentičnosti stroje:

Datum výroby v holandském technickém průkazu je 30. červen 1950
a číslo rámu (na levé straně rámového krku před nádrží) je 8946/4B
Takže identifikace souhlasí.
Typ motoru je 35/S, tedy sportovní, který by měl mít výkon 23 koní.
Číslo motoru je 5400/3, to se ale v původním holandském tech. průkazu neuvádí.

005 Tap clearance je označení doporučené ventilové vůle v palcích (inch), v přepočtu na metrickou míry to dělá cca 0,13 mm, což je vcelku obvyklá míra, uváděná v rozmezích 0,10 - 0,15 mm.
První operací bylo přeleštění zašlých ventilových vík a výměna jejich orezavělých upevňovacích šroubů s omačkanými drážkami za nové.
Následovala demontáž orezavělého dynama a jeho následné rozebrání.
Válcové tělo dynama byl nově pokoveno, rovněž tak upevňovací závrtné šrouby.
Hliníkový třmen byl vyčištěn a přeleštěn, orezavělý plechový upevňovací pásek nově pochromován.
Tady je Jirka Musil při skládání dynama s nově pokoveným pláštěm.
Omšelý a ošklivě měděnkou pokrytý rámeček původního tachometru Smiths stačilo přeleštit a nechat nově přechromovat. Na druhém snímku už je na levé straně řidítek patrná objímka, připravená pro zpětné zrcátko, vyžadované našimi předpisy.
Původní fotka s originální koncovou a přidanou brzdovou lampičkou... ... tady už s pořádně velkou sdruženou koncovou lampou (foto: Hošťálek 2015)
Stroj měl původní koncovou lampičku Lucas a některým předchozím majitelem přidanou o něco větší lampičku brzdovou, protože v originále stroje Douglas řady Mk brzdové světlo neměly!
Vzhledem k tomu, že se s motocyklem bude jezdit a to dost, nahradil jsem miniaturní koncovou lampičku pořádnou sdruženou koncovou-brzdovou lampou ze Simsona, protože jezdit (zejména večer) s tím originálem by byl v dnešním provozu příliš risk. Změna je bez jakéhokoliv zásahu do originality, lze kdykoliv uvést do původního stavu.
Douglas má nezvykle mnoho mazacích míst. Vpředu je to dáno složitou konstrukcí přední vidlice "Radialdraulic", která má dvě kyvná ramena nesoucí osu předního kola a nad nimi dvě raménka záchytu reakce brzdy, která zároveň nesou přední blatník.
V pouzdrech ramének záchytu reakce byla tak zatvrdlá vazelína, že se pouzdra musela vylisovat, vyčistit a znovu nalisovat. A následně opatřit novými úhlovými mazničkami.
Při demontáži osy předního kola (což byla nutnost, když se měla demontovat raménka záchytu reakce, na nichž chyběly mazničky), jsem zjistil, že kvůli o čtvrt palce širší přední pneumatice nelze bez vypuštění duše kolo z motorky vyndat. A že je při demontáži kola nutné demontovat i přední blatník.
Takže kdyby člověk píchnul, tak opravovat kolo na silnici je docela složitá záležitost!
Po nastartování ampérmetr ukazuje, že to nedobíjí. Tak motorka znovu na lavici, dynamo opět ven a po konzultaci, jaký má Lucas systém buzení, propojujeme obě svorky (D a F) a zkoušíme dynamo přes baterii. Samozřejmě se točí obráceně, Jirka asi při jeho zpětné montáži (po pokovení pláště) přehodil kablíky od statoru.
Následovalo obrácení chodu dynama, nové odzkoušení a pak opět montáž do motorky. Ani teď ale po nastartování ampérmetr neukazuje do plusu...
Demontáž relátka, revize, všechno je o.k., jen zdířky pro plechové konektory jsou lehce zoxydované. Takže vyčistit jemným brusným papírem a pak relátko znovu namontovat.
A stejně to nedobíjí!
Už toho máme dost. Dynamo je v pořádku, relé taky, takže to už může být jen v elektroinstalaci!
Jirka Musil sundavá nádrž (na obrázku) a já začínám vyštípávat všechny nezapojené a tudíž zbytečné dráty. Je jich za dobu předchozí existence motorky dost. Tak když to vidím, vytrhávám nakonec všechno. Po obědě začínám dělat celou elektriku podle továrního schematu znova.
Tak konečně:
11.listopadu 2015 je repase Douglasu hotová, motocykl startuje, vrčí, dobíjí.
A Jirka Musil spokojeně pózuje v sedle, rád, že to konečně vypadlo z dílny a že zas bude moci pokračovat v renovaci posledního (č.004) Hurikana.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text