JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


M 72 - ruský motocykl


M 72 z let po roce 1952, jak byl dovážen pro čs. armádu. Těžký motocykl, většinou s vojenským sidecarem, stavěný v SSSR pro potřeby armády od roku 1940.
Byl kopií německého stroje BMW R 71.
Prvopočátek
historie motocyklu M 72 spadá do začátku roku 1939, kdy, pod vlivem mezinárodní situace směřující k celosvětovému válečnému konfliktu, došlo k reorganizaci sovětského průmyslu, což mělo vliv i na výrobu motocyklů v SSSR.
Glavmotoveloprom, tedy Hlavní správa výroby motocyklů, jízdních kol a psacích a počítacích strojů byl v rámci této reorganizace zařazen pod ministerstvo všeobecného strojírenství.
V únoru 1940 proběhlo společné sezení této Hlavní správy, Komisariátu obrany a Hlavního vedení automobilního, obrněného a tankového průmyslu, kde se jednalo o výrobě motocyklů pro armádu.
Po proběhnuvší delší debatě bylo rozhodnuto zkopírovat tehdy nejlepší těžký německý motocykl se sidecarem BMW typ R 71.
Po schválení a potvrzení tohoto záměru Radou národních komisařů SSSR byly kvůli výrobě tohoto těžkého motocyklu založeny tři nové výrobní závody: v Moskvě, Charkově a v Penze.
Originální BMW R 71 s jednotným (Einheits-) sidecarem - v roce 1940 nedotknutelný Vzorový bavorák BMW R 71, jehož výrobní číslo souhlasí s jedním ze čtyř strojů, které byly v roce 1940 podle expediční knihy firmy BMW prodány obchodnímu zastupitelství SSSR v Berlíně, se dnes nachází v exposici továrního musea Irbitského motocyklového závodu IMZ v Irbitu, ve sverdlovské oblasti.
V roce 2005 měl na tachometru jen kolem stovky kilometrů, takže pořád je vlastně nový. Je v originálním černém laku s bílými linkami, jen s pár šrámy, asi jak ho v roce 1941 narychlo evakuovali před postupujícím Wehrmachtem do Irbitu z Moskvy. Předválečné pneumatiky Continental jsou téměř nejeté, ještě z nich trčí gumové „chlupy“ z lisovací formy!
Technické údaje M 72 ( v závorce jsou uvedené lišící se údaje z příručky MNO):
Motor: dvouválcový čtyřtaktní boxer
Písty: z lehké slitiny, se dvěma kompresními a jedním stíracím kroužkem
Vrtání: ø 78 mm
Zdvih: 78 mm
Obsah: 745 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,5
Výkon: 22 ks při 4.000 ot.min. (při 4.600 - 4.900 ot./min.)
Kroutící moment:
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Nastavení rozvodu:
SO 76° před HÚ
SZ 92°po DÚ
VO 116°před DÚ
VZ 52°po HÚ

Mazání: oběžné, s olejovou náplní v karteru motoru
Množství oleje v motoru: 2 litry
Ložiska klikového hřídele: 2, kuličková
Ojniční ložiska: válečková, v klecích
Karburátory: dva, K-37
Palivo: automobilový benzín AB-73
Hlavní tryska:
Volnoběžná tryska:
Nastavení šroubku bohatosti:
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování 6 V
Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-) (ZMT-14 - 6 Volt/14 Ah)
Dynamo: G 11 - 6V/45 W)
Regulátor: RR-31
Houkačka: C 35
Reflektor: FG-6
Svíčky: A 11/11 (tepelné hodnoty 145)
Předstih: ručně stavitelný páčkou na levé straně řidítek

Spojka: dvoulamelová, suchá

Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem
Převody:
1.stupeň - 1 : 3,6
2.stupeň - 1 : 2,28
3.stupeň - 1 : 1,7
4.stupeň - 1 : 1,3
Řazení: nožní s pomocnou ruční pákou
Náplň oleje v převodovce: 0,3 litru

Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s pružnou gumovou spojkou a křížovým kloubem
Stálý převod: hruška s talířem
Převod sólo: 1 : 3,6 (10 : 36 zubů)
Převod side: 1 : 3,89 (9 : 35 zubů)

Rám: dvojitý trubkový, svařovaný z rour o proměnném průřezu
Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením a třecím tlumičem řízení
Zdvih předního pérování:
Zadní pérování: kluzákové, bez tlumení
Zdvih zadního pérování:
Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované seřizovatelným centrálním spirálovým pérem
Tandemové sedlo: gumové výkyvné, odpérované dvojicí seřizovatelných spirálových per
Kola: 19” drátová, vzájemně zaměnitelná
Počet drátů: 40
Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19” s příčnými prolisy
Pneumatiky: 3,75 – 19
Tlak přední pneu: 1,6 atm
Tlak zadní pneu: 2 + 0,5 atm
Tlak side pneu: 1,8 + 0,5 atm
Tlak rezervního kola: 2 + 0,5 atm

Brzdy: čelisťové, půlbubnové

Parametry:
Rozvor: 1.450 mm (1.400 mm)
Délka: 2.420 mm
Šířka sólo: 815 mm
Šířka se sidecarem: 1.600 mm
Výška: 960 mm
Výška sedla: 720 mm
Světlost: 135 mm (130 mm)
Váha sólo: 225 kg
Váha se sidecarem: 340 kg
Dovolené zatížení: 188 kg (3 osoby + 100 kg)
Celková přípustná váha sólo: 330 kg
Celková přípustná váha se sidecarem: 460 kg
Objem nádrže: 22 litrů
Spotřeba na 100 km: cca 7 litrů
Max. rychlost sólo: 120 km/hod.
Max. rychlost se sidecarem: 90 km/hod. (85 km/hod.)
Literatura:

1944 vydal MAŠGIZ příručku k obsluze motocyklu M 72.

1945 vyšla příručka k základní provozní údržbě Rudou armádou používaných vojenských motocyklů, zahrnující nejen M 72, ale i TIZ AM 600, Indian a Harley-Davidson WLA.
Autorem byl mechanik-poručík A.D.Manyč.
1954
Motocykl M 72 se sidecarem z irbitské produkce roku 1954 (foto z továrního archivu).
Ze snímku je zřejmé, že motocykl už měl visutý přední blatník a sidecar měl oboustranně uložené kolo v obloukovité svislé i vodorovné vidlici.

(archiv Hošťálek)
Tovární museum Irbit
V roce 2005 byl nejstarším vystavovaným exponátem tento stroj z roku 1952. Žádný stroj ze začátků výroby ve válečných letech továrna neměla.
(foto Hošťálek)
foto Hošťálek (2005) foto Hošťálek (2005)
Uvnitř areálu irbitské továrny je pak ve výšce asi tak prvního patra vystaven na podstavci vojenský typ M 72 M (moděrnyzirovanyj) z roku cca 1956, už s inovovaným výpletem kol s rovnými dráty.
M 72 na známkách
M 72 byl jedním z nejvýznamnějších a současně i v největším počtu vyráběných sovětských motocyklů. Není proto nijak překvapující, že se dostal v roce 1999 i na známky Ruské pošty.
51. Pražské vzorkové veletrhy (PVV) v roce 1950 byly ve znamení rozsáhlé exposice sovětských vozidel. Rusové zde vystavovaly i motocykly - na snímku z červnového čísla časopisu Svět motorů byla tato M-72 se sidecarem z produkce závodu CMZ.
Motocykly M 72 ve výzbroji čs. armády
se začaly objevovat od roku 1952. Postupně o tom referoval i náš motoristický tisk, viz tato fotografie, která byla uveřejněna v časopisu Svět Motorů č.1 z roku 1954.
Na snímku jsou motocykly prvního k nám dováženého provedení (model 1952), u nichž se přední blatník při propérování pohyboval spolu s předním kolem. Sidecarové kolo bylo u těchto strojů neodpérované, uložené v oboustranné vidlici.
Typový štítek
strojů, které byly dodány v roce 1952 do ČSR pro potřeby československé armády byl doslova minimalistický. Vysvítá s něj ale, že na něm byl vyražen rok výroby a že motor i rám byly značené pětimístnými čísly.
1954 - Příručka MNO
Pro potřeby Čsl.armády byla vydána Velitelstvím tankových a mechanizovaných vojsk Ministerstva národní obrany tato příručka pro obsluhu motocyklů M-72.
V civilu
už z armády vyřazená, zcivilizovaná a svým majitelem vylepšená M-72 v sólo provedení, zachycená na ulici v Liberci v roce 1959. Proti originálu byl stroj bohatě chromován, v černém laku se zlatým linkováním a dostrojený dvojsedlem z Jawy 500 OHC. Původní sovětský regulátor dynama byl zjevně nahrazen dvoucívkovým relé PAL (foto Hošťálek).
I.ročník soutěže "Zlámaná poloosa"
byl velmi náročný sraz pro majitele historických vojenských vozidel (převážně amerického původu), uspořádaný v rokli vedle železničního přejezdu v Třebíči. Vytyčený trať byla tak náročná a ještě navíc poznamenaná nepřízní počasí (rozmoklá), že start odřekli i někteří účastníci s legendárními jeepy. S jediným motocyklem se přihlásili Petr Hošťálek a Dan Heřman (M 72 model 1952), kteří přijeli po ose z Českých Budějovic. Na prvním snímku jsou při natolik náročném průjezdu bahnitým brodem, že museli pomoci i pořadatelé. Na dalším snímku při rozjezdu do stoupání...
Dvojice Hošťálek a Heřman při II.ročníku soutěže "Zlámaná poloosa" Třebíč. Tentokrát si Petr Hošťálek motocykl upravil pro hluboké brodění - sání obou karburátorů zavedl dlouhými rourami dovnitř chráněného prostoru předku sidecaru a svíčky isoloval vodotěsnými gumovými návleky, takže "emka" byla schopná jet vodou s válci i karburátory zcela pod hladinou.
Petr Hošťálek s někdejší vojenskou "emkou" z roku 1952, kterou měl upravenou pro každodenní zimní provoz montáží kolenních krytů ála BMW Sahara a plexisklem ála Harley WLA - tady s nezbytnou startkou v zubech v terénu na fotografii z dubna 1988.

foto: Jana Heřmanová
KOMENTÁŘE:

1.5.2018 GregoryGuisy:
Energy Slim – ýňî ýęńęëţçčâíŕ˙ đĺâîëţöčîííŕ˙ ëčíĺéęŕ ďđîäóęňîâ äë˙ ďîőóäĺíč˙.
 
19.5.2018 RichardLet:
Click Here!
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text