JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


M 72 - ruský motocykl


M 72 z let po roce 1952, jak byl dovážen pro čs. armádu. Těžký motocykl, většinou s vojenským sidecarem, stavěný v SSSR pro potřeby armády od roku 1940.
Byl kopií německého stroje BMW R 71.
Historie motocyklu M 72 spadá do začátku roku 1939, kdy, pod vlivem mezinárodní situace směřující k válečnému konfliktu, došlo k reorganizaci sovětského průmyslu, což mělo vliv i na výrobu motocyklů v SSSR. Pod všeobecné strojírenství byl tehdy zařazen "Glavmotoveloprom", tedy Hlavní správa výroby motocyklů, jízdních kol a psacích a počítacích strojů.
V únoru 1940 proběhlo společné sezení této Hlavní správy, Komisariátu obrany a Hlavního vedení automobilního, obrněného a tankového průmyslu, kde se jednalo o výrobě motocyklů pro armádu. Po delší debatě bylo rozhodnuto zkopírovat tehdy nejlepší těžký německý motocykl se sidecarem, kterým byl BMW typ R 71.
Po potvrzení tohoto záměru Radou národních komisařů SSSR byly kvůli výrobě tohoto těžkého motocyklu založeny tři nové výrobní závody: v Moskvě, Charkově a v Penze.
Originální BMW R 71 - v roce 1940 nedotknutelný Vzorový bavorák R 71, jehož výrobní číslo souhlasí s jedním ze čtyř strojů, které byly v roce 1940 podle expediční knihy firmy BMW prodány obchodnímu zastupitelství SSSR v Berlíně. V roce 2005 měl na tachometru jen kolem stovky kilometrů, takže pořád vlastně nový. Je v originálním černém laku s bílými linkami, jen s pár šrámy, asi jak ho v roce 1941 narychlo evakuovali před postupujícím Wehrmachtem z Moskvy do Irbitu, městečka chráněného uralským pohořím. Předválečné pneumatiky Continental jsou téměř nejeté, ještě z nich trčí gumové „chlupy“ z lisovací formy!
Technické údaje M 72 ( v závorce jsou uvedené lišící se údaje z příručky MNO):

Motor: dvouválcový čtyřtaktní boxer
Písty: z lehké slitiny, se dvěma kompresními a jedním stíracím kroužkem
Vrtání: ø 78 mm
Zdvih: 78 mm
Obsah: 745 ccm
Kompresní poměr: 1 : 5,5
Výkon: 22 ks při 4.000 ot.min. (při 4.600 - 4.900 ot./min.)
Kroutící moment:
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Nastavení rozvodu:
SO 76° před HÚ
SZ 92°po DÚ
VO 116°před DÚ
VZ 52°po HÚ

Mazání: oběžné, s olejovou náplní v karteru motoru
Množství oleje v motoru: 2 litry
Ložiska klikového hřídele: 2, kuličková
Ojniční ložiska: válečková, v klecích
Karburátory: dva, K-37
Palivo: automobilový benzín AB-73
Hlavní tryska:
Volnoběžná tryska:
Nastavení šroubku bohatosti:
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování 6 V
Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-) (ZMT-14 - 6 Volt/14 Ah)
Dynamo: G 11 - 6V/45 W)
Regulátor: RR-31
Houkačka: C 35
Reflektor: FG-6
Svíčky: A 11/11 (tepelné hodnoty 145)
Předstih: ručně stavitelný páčkou na levé straně řidítek

Spojka: dvoulamelová, suchá

Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem
Převody:
1.stupeň - 1 : 3,6
2.stupeň - 1 : 2,28
3.stupeň - 1 : 1,7
4.stupeň - 1 : 1,3
Řazení: nožní s pomocnou ruční pákou
Náplň oleje v převodovce: 0,3 litru

Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s pružnou gumovou spojkou a křížovým kloubem
Stálý převod: hruška s talířem
Převod sólo: 1 : 3,6 (10 : 36 zubů)
Převod side: 1 : 3,89 (9 : 35 zubů)

Rám: dvojitý trubkový, svařovaný z rour o proměnném průřezu
Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením a třecím tlumičem řízení
Zdvih předního pérování:
Zadní pérování: kluzákové, bez tlumení
Zdvih zadního pérování:
Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované seřizovatelným centrálním spirálovým pérem
Tandemové sedlo: gumové výkyvné, odpérované dvojicí seřizovatelných spirálových per
Kola: 19” drátová, vzájemně zaměnitelná
Počet drátů: 40
Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19” s příčnými prolisy
Pneumatiky: 3,75 – 19
Tlak přední pneu: 1,6 atm
Tlak zadní pneu: 2 + 0,5 atm
Tlak side pneu: 1,8 + 0,5 atm
Tlak rezervního kola: 2 + 0,5 atm

Brzdy: čelisťové, půlbubnové

Parametry:
Rozvor: 1.450 mm (1.400 mm)
Délka: 2.420 mm
Šířka sólo: 815 mm
Šířka se sidecarem: 1.600 mm
Výška: 960 mm
Výška sedla: 720 mm
Světlost: 135 mm (130 mm)
Váha sólo: 225 kg
Váha se sidecarem: 340 kg
Dovolené zatížení: 188 kg (3 osoby + 100 kg)
Celková přípustná váha sólo: 330 kg
Celková přípustná váha se sidecarem: 460 kg
Objem nádrže: 22 litrů
Spotřeba na 100 km: cca 7 litrů
Max. rychlost sólo: 120 km/hod.
Max. rychlost se sidecarem: 90 km/hod. (85 km/hod.)
Tovární fotografie motocyklu M 72 se sidecarem z irbitské produkce roku 1954.
Ze snímku je zřejmé, že motocykl už měl visutý přední blatník a sidecar už měl oboustranně uložené kolo v obloukovité svislé i vodorovné vidlici.

(archiv Hošťálek)
M 72 byl jedním z nejvýznamnějších a současně i v největším počtu vyráběných sovětských motocyklů. Není proto nijak překvapující, že se dostal v roce 1999 i na známky Ruské pošty.
51. Pražské vzorkové veletrhy (PVV) v roce 1950 byly ve znamení rozsáhlé exposice sovětských vozidel. Rusové zde vystavovaly i motocykly - na snímku z červnového čísla časopisu Svět motorů byla tato M-72 se sidecarem z produkce závodu CMZ.
Motocykly M 72 ve výzbroji čs. armády se začaly objevovat od roku 1952. Postupně o tom referoval i náš motoristický tisk, viz tato fotografie, která byla uveřejněna v časopisu Svět Motorů č.1 z roku 1954.
Na snímku jsou motocykly prvního k nám dováženého provedení model 1952, u nichž se přední blatník při propérování pohyboval spolu s předním kolem. Sidecarové kolo bylo u těchto strojů neodpérované, uložené v oboustranné vidlici.
Ukázka typového štítku strojů, které byly dodány do ČSR pro potřeby československé armády.
V roce 1954 byla pro potřeby Čsl.armády vydána tato příručka pro obsluhu motocyklů M-72.
Už z armády vyřazená, zcivilizovaná a svým majitelem vylepšená M-72 v sólo provedení, zachycená na ulici v Liberci v roce 1959. Proti originálu byl stroj bohatě chromován, v černém laku se zlatým linkováním a dostrojený dvojsedlem z Jawy 500 OHC. Původní sovětský regulátor dynama byl zjevně nahrazen dvoucívkovým relé PAL (foto Hošťálek).
Petr Hošťálek a Dan Heřman s motocyklem M 72 (model 1952) při I.ročníku soutěže "Zlámaná poloosa" Třebíč. Na prvním snímku při tak náročném průjezdu bahnitým brodem, že museli pomáhat i pořadatelé. Na dalším snímku při rozjezdu do stoupání...
Dvojice Hošťálek a Heřman při II.ročníku soutěže "Zlámaná poloosa" Třebíč. Tentokrát si Petr Hošťálek motocykl upravil pro hluboké brodění - sání obou karburátorů zavedl dlouhými rourami dovnitř chráněného prostoru předku sidecaru a svíčky isoloval vodotěsnými gumovými návleky, takže "emka" byla schopná jet vodou s válci i karburátory zcela pod hladinou.
Petr Hošťálek s někdejším motocyklem M 72 z roku 1952 (po čs. armádě) upraveném pro zimní provoz montáží kolenních krytů a plexiskla na fotografii z dubna 1988.

foto: Jana Heřmanová

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text