JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


I po sedmdesátce jejich srdce bijí pro motorky - 2015

ČT - 21. 7. 2015

V jižních Čechách žijí dvě motocyklové legendy. Je jim sice už přes 70 let, ale stále věnují maximum času svým strojům. Jsou to dvacetinásobný mistr Československa a účastník seriálu mistrovství světa Bohumil Staša a majitel jedné z největších sbírek historických motorek v Česku, restaurátor a cestovatel Petr Hošťálek.
Bohumil Staša staví repliky kdysi slavných závodních motorek

Bohumilu Stašovi je 71 let. Má malou dílnu na okraji Strakonic a staví repliky kdysi slavných závodních motocyklů ČZ. Sestavuje je podle původních plánů, většinu dílů sám vyrobí. V dílně tento bývalý tovární jezdec tráví téměř každý den. Říká, že je to srdcová záležitost.

Staré motocykly, na kterých vítězil, má v garáži, stejně jako sbírku pohárů a medailí. Za řídítka se ale už posadit nechce. Vzhledem ke svému věku prý neví, jestli by byl schopný motorku při rychlosti 300 km za hodinu ještě ovládat.

Svůj největší úspěch zažil Bohumil Staša na konci 60. let, kdy v seriálu mistrovství světa skončil na osmém místě. Stal se 20násobným mistrem Československa, vyhrál 90 závodů, to z něho vytvořilo legendu.

Jak ale nyní Bohumil Staša říká, je hlavně rád, že svou úspěšnou kariéru přežil ve zdraví. „V té době se hodně jezdilo na přírodních okruzích a strašně kamarádů umřelo,“ vzpomíná.

Sběratel Petr Hošťálek má 160 historických strojů

Petru Hošťálkovi je 72 let a je prvním Čechem, který sám na motorce dojel do Číny a odtud zamířil do Paříže. Před deseti lety se tak vydal po trase prvního dálkového automobilového závodu z roku 1907. Ke své motorce tehdy přidal postranní vozík vyrobený v Žamberku, část podvozku si dostavěl sám speciálně pro potřeby expedice. K motocyklu připevnil i zavazadla, brašnu s jídlem a kanystry s benzinem.

Po cestě dodržoval stejné etapy jako závodníci v roce 1907. Projel Ruskem i Mongolskem. Cesta, kterou označil za úžasné dobrodružství, trvala 3 měsíce a najel při ní 30 000 kilometrů.

Petr Hošťálek je původním povoláním grafik. Nejdéle ale pracoval jako řidič. Na motorkách také závodil. V 90. letech pak otevřel muzeum starých motocyklů. Vlastní 160 strojů a mezi nimi mnoho unikátů. Jedním z nich je například závodní motocykl Hurikan, který vyrobili konstruktéři v Českých Budějovicích. Jde o prototyp, který předběhl dobu. Jako první motorka v Československu měla vzduchové zadní teleskopy, které se daly přifouknout.
V dobách jejich mládí nebylo ideálem auto, ale motorka

Petr Hošťálek říká, že jezdit na motocyklu ho lákalo už od mládí. A připomíná, že za jeho mladých let nebyl ideálem automobil, ale právě motorka.

Některé staré motocykly Petr Hošťálek s přáteli taky renovuje. Dva roky například trvala oprava německého válečného stroje, který byl určen pro 3 zdravotníky. Nejnáročnější přitom byla oprava pokrouceného rámu, takže kola nebyla přesně za sebou.

Z depozitářů často vyjíždějí na cesty i jeho další motocykly a nezřídka je využívají i filmaři. Například legendární harley tatínka Bajzy ze seriálu Bylo nás pět byl právě ze sbírky Petra Hošťálka.

Petr Hošťálek se taky pravidelně vydává na spanilé jízdy po kraji. Při jedné například testoval opravený dvourychlostní motocykl NSU z roku 1923, který dokáže řídit jen on. Plyn, spojku a řadicí páku tam totiž člověk bez zkušeností jen těžko najde.

Petr Hošťálek vlastní motocyklové muzeum už otevřel. Bohumil Staša podobný projekt nepřipravuje. Nemá na něj peníze.