JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Z 18


Malý osobní automobil s dvoutaktním dvouválcovým motorem a poháněnou zadní nápravou.

Výrobce:
Československá zbrojovka a.s., Brno
Logo Z
Motor měl hliníkovou, vodorovně dělenou, klikovou skříň, na níž byl přišroubován litinový blok válců. Snímací společná hlava motoru byla rovněž litinová a škodovácké znaky na ní i na bloku svědčily o tom, že brněnská Zbrojovka si tyto odlitky nechávala dělat v Plzni.
Třírychlostní převodovka byla sešroubovaná s motorem do jednoho celku.
Zapalovací magnet byl umístěn napříč za motorem a byl poháněn párem šroubových ozubených kol. Dynamo bylo vsunuto do dělené klikové skříně zepředu, zajištěné ve své poloze stažením šroubem a bylo poháněné prostřednictvím jednoduchého unašeče přímo od předního konce klikového hřídele. Mělo průchozí hřídel, na jehož vyčnívajícím konci byla plochá řemenice pohonu větráku.
Pohled na podvozek Z 18 zezadu:
Podélníky rámu byly byly na koncích odstřižením spodní pásnice upraveny pro uložení čtvrteliptických listových per.
Velmi úzká skříň rozvodovky napovídá absenci diferenciálu a dobře je patrné extrémní prohnutí příček rámu, nad nimiž probíhala roura spojovacího hřídele, která zachycovala posuvné síly vznikající při brzdění nebo záběru.
Technické údaje:

Motor: řadový dvoutaktní vodou chlazený dvouválec
Pracovní způsob: tříkanálový
Počet válců: 2
Vrtání: Ø 80 mm
Zdvih: 100 mm
Obsah: 1.004 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 18 koní při 2.200 ot./min. (13,5 kW)

Písty: s deflektorem, odlité z lehké slitiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele:
Pohon rotačního šoupátka: čelními koly
Karburátor: horizontální Zénith Ø 30 mm
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem
Mazání ojničních ložisek: směsí benzínu s olejem
Mazání hlavních ložisek: ruční, maznicí Técalemit
Elektrická výzbroj: 6V Bosch
Zapalování: magnetem
Baterie: 6V/45 Ah, pod sedadlem řidiče
Dynamo: 6V Bosch
Starter: 6V Bosch

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou
Hnací náprava: zadní - pevná
Rozvodovka: kuželové soukolí bez diferenciálu
Přenos síly na zadní nápravu: hřídelem s Hardy-spojkou

Rám: obdélníkový, z U profilů, vyhnutý přes zadní nápravu
Přední osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými čtvrtpéry
Tlumiče pérování:
Řízení: šnekové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická, bubnová, pouze na zadní kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: tlakovými mazničkami

Kola: disková, upevněná čtyřmi šrouby
Ráfky: Michelin Bibendum
Pneumatiky: 700 x 80, později 4,75 - 18
Poloměr otáčení:

Rozvor: 2.650 mm
Rozchod vpředu: 1.120 mmt
Rozchod vzadu: 1.120 mm

Délka vozu: 3.750 mm
Šířka: 1.380 mm
Výška: 1.580 mm

Vlastní váha vozu: 1.230 kg
Užitečné zatížení: 370 kg
Celková přípustná váha: 1.150 kg

Nejvyšší rychlost: 80 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 10 litrů
Popis otevřeného vozu z prospektu.
Jedním ze způsobů propagace byly firemní reklamní pohlednice.
Tohle je ukázka pohlednice "Pod palmami cestou do Bagdadu" ve slovenské verzi.
Celostránková reklama, uveřejněná v časopisu Motor Revue čís. 2, která vyšla 28.ledna 1928.
Další reklamy z roku 1928:
"Snahou každého zájemce
jest získati spolehlivý, lehce řiditelný
a rychlý automobil ladných forem.
Všechny tyto vlastnosti má náš
čtyřsedadlový automobil 4 / 18 HP"

Cena s cestovní karoserií Kč 35.000,-


Z 18 se vrací z nezdařeného výletu - snímek z firemního archivu českobudějovické autodílny p. Josefa Pártla, zástupce firmy Aero.
Z 18 v zavřené, pravděpodobně nástavkové, karoserii typu "Faux-cabriolet".
Snímek z Jižních Čech z roku 1934 se dochoval s textem "U babičky v Chelčicích".
Restaurovaný otevřený faeton Z 18, zachycený při tréninkové jízdě závodu do vrchu Brno - Soběšice, který pořádá každoročně Veteran Car Club Brno ve spolupráci s časopisem Motor Journal v areálu ústavu Kociánka.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text