JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

FORD model A

z archivu Jihočeského motocyklového musea

1928 Ford model A
Výrobce:
Ford Motor Company, Detroit, Michigan, U.S.A.
Po ukončení výroby legendárního Fordu model T (přezdívaného Plechová Lízinka) v roce 1927 představil Henry Ford vůz nový, který dostal označení Ford model A.
Ford model A začal z montážního pásu sjíždět v prosinci 1927 a do ukončení jeho výroby na jaře roku 1932 ho bylo vyrobeno úctyhodných čtyři a půl milionů!!!
Dvoudvéřový Ford model A, ročník 1928, smontovaný ve Fordově evropské pobočce v Berlíně. Nebyl o moc větší, než běžné evropské vozy, ale se svým buď třiapůllitrovým, nebo na přání Proti předchozímu téčku, které v amerických poměrech představovalo něco jako jednoduchý a v provozu nenáročný lidový vůz, dostupný širokým vrstvám i méně majetných Američanů, byl nový vůz značně luxusnější a pohodlnější. Ani ten ale nemířil do sfér bohaté smetánky. Byl to praktický a odolný automobil pro každodenní používání, který už ale bylo možné mít v několika karosářských variantách a barevných provedeních. A co víc, Henry Ford vzápětí rozběhl jeho výrobu i v Evropě, v německé montážní pobočce v Berlíně-Westhafenu, kde se původně, od roku 1926, montovala německá verze téčka.
1928 čtyřválcový motor Ford model A Řadový čtyřválcový vodou chlazený motor s ventilovým rozvodem SV (spodové ventily) měl v základní verzi obsah 3.285 ccm a výkon 40 koní.
Nabízel se ale i ve slabší verzi o obsahu 2.023 ccm s výkonem 28 koní, která se ve skutečnosti lišila pouze menším vrtáním, tedy menším průměrem pístů. Zdvih byl zachován.
Motor byl sešroubován do jednoho celku s robustní třírychlostní převodovkou, řazenou dlouhou pákou uprostřed vozu.
Karburátor byl vertikální, vlastní Fordovy konstrukce. Byl litinový, zavěšený zespodu pod sacím potrubím a měl ručně regulovatelnou hlavní trysku. Benzín k němu tekl samospádem, protože palivová nádrž byla nahoře za motorem, plnila se zvenku, uzávěrem přímo před čelním sklem.
Elektrická výzbroj vozu byla šestivoltová, nohou spínaný starter měl setrvačností vysouvaný pastorek systému Bendix.
Schematický řez čtyřválcovým motorem Ford model A. Fordův motor modelu A měl "naběračkové", neboli rozstřikovací, mazání ojničních ložisek.
Na schematické kresbě řezu motorem je viděl zobáčkovité výstupky na spodních půlkách ojničních pánví. Ve vaně motoru byl plech, tvarovaný do podoby vaniček pod každou ojnicí. V těchto vaničkách se držel olej a vždy při průběhu ojnicedolní úvratí, zobáček ojnice si trochu nabral. Mělo to výhodu v jednoduchosti a při poměrně malém měrném výkonu tehdejších motorů to zcela stačilo.
Další zvláštností byly ventily, které neměly možnost seřizování ventilové vůle. Při Fordově velkosériové výrobě byly všechny součástky natolik přesně vyrobeny, že motor měl správné tolerance přímo z výroby a předpokládalo se, že se ventilové vůle nezmění - aspoň do generálky. Když se pak zabrušovaly ventily, bylo jediným způsobem, jak dosáhnout opět správné vůle, ventilový dřík podle potřeby ubrousit (a nebo, pokud vůle byla příliš velká, tak konec ventilu "nakovat").
Nové modely Ford A byly prakticky okamžitě nabízeny i v zámoří. A protože Československo patřilo v té době k nejprůmyslovějším zemím v Evropě, stálo za to tisknout propagační materiály i v češtině - viz ukázka z barevného prospektu.
Otevřený Ford model A, fotografovaný v srpnu 1928 na ulici v Prešově. V pozadí Indian Chief 1000 ccm s dvousedadlovým sidecarem Princess, patřící panu profesorovi Jaroslavu Maňákovi z Českých Budějovic.
1928 Ford model A v provedení pick-up. Na snímku už v hodně Jednou z karosářských variant modelu A byl pick-up, malý náklaďáček s úzkou plechovou korbou, postavený na osobním podvozku.
Byl krátký, na velkých 21" palcových kolech a to mu dávalo spolu s poměrně silným čtyřicetikoňovým motorem velmi dobré jízdní vlastnosti i v těžkém a blátivém terénu. Není proto divu, že byl oblíbený a rozšířený především mezi farmáři na americkém venkově.
Technická data:
Motor: řadový čtyřválec SV

Model A
(v Německu označovaný 13/40 PS)
Vrtání: Ø 98,4 mm
Zdvih: 108 mm
Obsah: 3.285 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 4,3
Výkon: 40 koní při 2.200 ot./min.
Kroutící moment: 15,5 kgm/1.200 ot./min.

Model AF
(V Německu označovaný 8/28 PS)
Vrtání: Ø 77,8 mm
Zdvih: 108 mm
Obsah: 2.023 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 4,3
Výkon: 28 koní při 2.200 ot./min.
Kroutící moment:

Písty: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventily: stojaté, spodové SV, bez seřizovacích šroubků
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: jeden, vertikální, Ford
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené, podporované pumpou a větrákem za chladičem
Objem chadící vody: litrů
Mazání: rozstřikovací náplň 4 litry oleje
Baterie: 6 V / 50 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W s regulací třetím uhlíkem

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou
Převody: 1 - 3,12
2 - 1,85
3 - 1
Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 3,77 na přání (nebo pick-up) 1 : 4,55

Podvozek: rám z plechových lisovaných U-profilů
Přední osa: pevná s trojúhelníkovou vzpěrou, odpružená příčným listovým pérem
Zadní osa: pevná, s trojúhelníkovou vzpěrou, odpružená příčným listovým pérem
Řízení: šnekové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, bubnová, táhlem na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, táhlem na druhý pár čelistí v bubnech zadních kol
Mazání podvozku: jednotlivými mazničkami

Kola: drátová z odporově přivařovanými dráty, upevněná na 5 šroubů
Pneumatiky: 4,50 – 21"
Od konce roku 1929 kola menší, rovněž drátová, s pneumatikami 5,25 - 19".

Rozvor: 2 629 mm
Rozchod vpředu: 1 405 mm
Rozchod vzadu: 1 420 mm

Délka vozu: 3 875 mm
Šířka: 1 710 mm
Výška: 1 780 mm

Vlastní váha otevřeného vozu: 1.075 kg
Dovolené zatížení: 430 kg
Celková váha: 1 400 kg

Nejvyšší rychlost modelu A: 100 km / hod.
Nejvyšší rychlost slabšího modelu AF: 85 km / hod.

Spotřeba na 100 km: 14 l
Objem nádrže: 40 litrů (pod kapotou, uzávěr zvenku, před čelním sklem)
Ford model A, v Německu označovaný jako typ 8/28 HP, měl menší motor o obsahu
1928 nákladní Ford AA Od osobního vozu Ford model A byl vzápětí odvozen lehký nákladní vůz Ford model AA, který používal nejen shodný motor, ale i převodovku, přední nápravu a řadu dalších dílů.
Základní odlišností, kromě podstatně delšího rámu, bylo zadní pérování podélnými poloeleiptickými péry, zavěšenými systémem "cantilever". To znamenalo, že péra byla upevněná k rámu nejen svými předními čepy, ale i uprostřed. Nápravu podepíraly zadní volné konce listových svazků.
První nákladní vozy Ford AA měly stejná drátěná kola, jako osobní verze. Ta však byla poměrně choulostivá a tak byla později nahrazena méně zranitelnými ocelovými disky s pneumatikami 6,00 - 20. Také tyto plechové disky byly upevňované pěti šrouby.
Podle menší masky chladiče jasně rozeznatelný Ford A z roku 1928. Tady zachycený se svým hrdým majitelem na ulici v Berlíně.
1929 čtyřdvéřový Ford A cabriolimousine
**************************************************************************
Pouhý rok po zahájení výroby už se Ford model A dočkal inovace (dnes by se řeklo Face-liftingu). Vylepšený typ už na první pohled prozrazoval rozměrnější chladič s rámečkem z leštěného nerezového plechu a rozšířená kapota, teď plynule navazující na přední část karoserie. Místo úzkých jednadvacetipalcových kol, pocházejících vlastně ještě z posledních verzí Fordu T, se na inovovaném "áčku" objevila nová, devatenáctipalcová, kola. Také drátová, ale už se širšími balonovými pneumatikami rozměru 5,50 - 19.
Motor se dodával ve dvou výkonových verzích, čtyřiceti a padesátikoňový. Převodovka zůstala třístupňová, prakticky beze změn.
Mnozí pokládají tento snímek za nejzajímavější na celém Fordově běžícím pásu. Jedná se o operaci, nazývanou "svatba", kdy shora sjíždí již olakovaná karoserie, aby byla spojena s v tomto okamžiku už dokončeným podvozkem vozu.
Čtyřdvéřová zakázková karoserie s koženkou potahovanou nesnímací střechou na podvozku německé verze Ford A z konce rokul 1929.
Vůz už má nový větší chladič, ale stále ještě starší jednadvacetipalcová kola s pneumatikami 4,50 - 21".
Atypickými doplňky jsou šikmé stínítko z barevného skla nad čelním oknem a větrací klapky na bocích vozu.
Tento 1930 Ford model A s libereckou poznávací značkou byl prvním vozem autora článku, Petra Hošťálka. V roce 1962 už to byl opravdu značně ojetý, ale stále ještě mimořádně spolehlivý vůz. Jediným téměř neřešitelným problémem byly v té době pneumatiky, protože rozměr 5,25 nebo 5,50 - 19 už se u nás dávno nevyráběl.
1930 čtyřdvéřový Ford model A, fotografovaný v roce 1962 v Liberci. Než jej Petr Hošťálek koupil, měl jej letecký mechanik pan Rosa.
Dobový retušovaný snímek havarovaného dvousedadlového roadsteru Ford model A typ 1930.
Fotografie byla autorem článku zachráněna ze sběru v roce asi 1957, kdy liberecká tiskárna likvidovala svůj předválečný archiv.
Ford A model 1928 na Veteran rallye Křivonoska 2006.
1929 Ford model A 1929.
Dvoudvéřový Ford model A z roku 1929 v původním nerestaurovaném stavu, při Veteran rallye Křivonoska 2011. Vůz má nepůvodní reflektory a na náraznících přidané blinkry.
Autorem fotografie je Miloň Dvořák. Ford A model 1930 na Veteran rallye Křivonoska v roce 2006.
Čelní pohled na vůz Ford A model 1930, který byl v roce 2007 na prodej v Holandsku.
Foto Hošťálek
Ford A sedan Ford model A z roku 1931 ve čtyřdvéřovém provedení (sedan) už měl mírně zešikmené čelní okno. Chromovaná ochranná mřížka chladiče se dodávala jako zvláštní příslušenství za příplatek. Snímek je z výstavy Retro-Classic 2004 ve Stuttgartu.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text