JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA nákladní typ 606 D


Těžký nákladní automobil se šestiválcovým dieselovým motorem, vyráběný v období let 1930 - 1940.
Škoda 606 D byl dvounápravový těžký nákladní vůz, jehož charakteristika byla zakódovaná již v jeho typovém označení. Znamenalo to vůz o užitečném zatížení šesti tun, vybavený šestiválcovým motorem a písmeno „D“ v označení znamenalo Diesel, tedy motor vznětový, pracující na naftu.

Šestsetšestka se vyráběla v posledních letech před druhou světovou válkou a na její konstrukci se podílel značnou měrou ing. Oldřich Meduna, který byl přednostou škodovácké konstrukční kanceláře nákladních vozů a traktorů. Po válce se tento vůz stal základem pro legendární řadu sedmsetšestek, vyráběných nejdřív v Avii Letňany a později v Liazu Mnichovo Hradiště.
Technická data:

Motor: vodou chlazený čtyřtaktní Diesel
Počet válců: 6, v řadě
Vrtání: Ø 110 mm
Zdvih: 150 mm
Obsah: 8.550 ccm
Výkon na brzdě: 100 ks
Ventilový rozvod: OHV (visuté ventily v hlavě, ovládané tyčkami přes vahadla)
Pohon vačkového hřídle: čelními koly se šikmým ozubením
Počet hlav. ložisek: 7, válečkových
Písty: z lehké slitiny
Chlazení: s nuceným oběhem, podporované ventilátorem
Obsah vody v chladiči:
Mazání: tlakové oběžné
Obsah oleje v motoru:
Filtr oleje:
Vstřikovací čerpadlo:

Palivový filtr:

Elektrická výzbroj:
Spouštěč:
Baterie: 24V-120Ah

Spojka: dvoulamelová suchá
Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, doplněná o dvoustupňovou redukci
Převody:
1.stupeň - 1 :
2.stupeň - 1 :
3.stupeň - 1 :
4.stupeň - 1 :
Zpátečka 1 :

Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Přenos síly na zadní nápravu: jednodílným kardanem s jehlovými křížovými klouby

Přední náprava: pevná, kovaná, uložená na podélných listových perech
Řízení: šnekem a segmentem, bez posilovače

Zadní náprava: hnací, pevná, pérovaná podélnými listovými péry s pomocnými svazky
Rozvodovka: kuželový diferenciál s předlohou

Nožní brzda: tlakovzdušná, čelisťová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, na zadní kola
Odlehčovací brzda: motorová, kompresní

Kola: 20" palcová disková
Pneumatiky: 10,50 - 20" vzadu ve dvojmontáži

Rozvor: mm
Rozchod vpředu: 1.840 mm
Rozchod vzadu: 1.860 mm
Únosnost podvozku: 7.100 kg

Váha valníku: 5.800 kg
Nosnost valníku: 6.000 kg
Počet míst v kabině: 3

Nejvyšší rychlost: 50 km/hod.
Spotřeba nafty na 100 km: asi 28 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: asi 1,2 litru
Palivová nádrž: 150 litrů, umístěná v kabině, pod sedadlem řidiče
Motor byl vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 100 koní (73,6 kW), který měl tři bloky válců, lité po dvou a šroubované na společný karter. Válce měly zalisované vložky z nitridované litiny. Hlavy válců byly komůrkového typu se žhavícími svíčkami, rovněž společné vždy pro dvojici válců.
Klikový hřídel uložený v sedmi válečkových ložiskách velkého průměru.
Spojka suchá, pětilamelová, čtyřstupňová převodovka byla doplněna redukcí, takže řidič měl k disposici osm rychlostí vpřed a dvě rychlosti vzad, což, jak uváděla továrna „zvětšovalo původní schopnost vozu k překonávání obtíží terénu a chránilo motor i chassis před přepínáním“.
Brzdy vzduchotlaké, vlastního škodováckého systému s přípojkou pro brždění vlečného vozu. Tehdy obvyklým doplňkem byla „horská vzpěra“, šikmá tyč zavěšená na řetězu, kterou bylo možno z místa řidiče uvolnit a spustit a která měla zabránit sklouznutí vozidla dozadu. Například při rozjíždění do stoupání, nebo při parkování.
Jako náklaďák se šestsetšestka dodávala ve třech verzích, lišících se délkou, přičemž obě prodloužené verze, značené 606 DN a 606 DND měly nízké, tak zvané „autobusové“ rámy. Dodávalo se také třístranné provedení sklápěcí, to buď ruční, dvojicí mechanických heverů, nebo hydraulické systému Meiller.
Pro dostavbu karosérií speciálních továrna dodávala i samotný plně pojízdný podvozek, který byl vybaven nalakovanou maskou chladiče, nárazníkem, kapotou, příčnou stěnou za motorem a předními blatníky. Maska chladiče měla samozřejmě leštěný ozdobný rámeček a nápis Škoda-Diesel s emblémem okřídleného šípu. Kompletní elektrická výzbroj zahrnovala reflektory, kombinovanou koncovou lampu s brzdovým světlem (v té době podle předpisu ještě postačovala jedna), lampu montážní, lampičky pro osvětlení palubní desky a houkačku. Rezervní kola byla dvě, v základní výbavě, bez příplatku, mělo pneumatiku pouze jedno. Úplná souprava nářadí a dva mechanické zvedáky byly samozřejmostí.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text