JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Napsali jsme

Hurikan 003 - ze všech jediný do bláta...

Ač jen třistapadesátka, prostor pod nádrží vypadá dík bohatému žebrování válce i hlavy pořádně nacpaný. Šikmo umístěná hliníková tlaková láhev před zadním teleskopem sloužila k huštění při opravě defektu pneumatiky. Z celkem osmi Hurikanů, vzniklých v těsně poválečných letech v n.p. Motor-Union z iniciativy motocyklového závodníka a konstruktéra Vladislava Vlka, byl stroj s výrobním číslem 003 jediný, který dostal motor 350 ccm a bylo s ním od samého začátku uvažováno pro soutěže. Zejména pro soutěže terénního charakteru.   celý článek

Old school naruby

Přestavěný Ariel W/NG Jiřího Musila (foto: Hošťálek 2010) Dnes si můžete koupit motocykl jakékoli značky a bude dokonalý. Ovšem dřív jste u nás, pokud jste odmítali být M2T olejem načichlým jawařem, moc na výběr neměli a tak se upravovalo, co bylo. Někdy, jako v případě tohoto původně válečného Arielu, jste skončili u totální přestavby.   celý článek

MATCHLESS G 80 - druhý a navždy poslední anglický bonbónek, který se dostal na náš chudý dvoutaktní socialistický jídelníček

V květnu roku 1964 se ve výkladních skříních některých prodejen Mototechny objevily na socialistické poměry nezvykle luxusní červeno-černé čtyřtaktní motocykly legendární ostrovní značky Matchless. Bylo jich málo a okamžitě se staly objektem zájmu těch, kdo toužili po silném sportovním motocyklu.


Nejednalo se ale o dlouhodobý dovozní záměr, šlo o příležitostnou, jednorázově domluvenou, ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 8.díl

Kazachstánští vojáci se nechávají fotit a já mám Čínu definitivně za sebou… Okamžik, kdy jsem projel čínskou celnicí a ocitl se na území Kazachstánu, byl pro mě obrovskou úlevou. Na kazašské celnici se sice divili, jak to, že mám dva pasy a hodně dlouho zkoumali, jestli nejsou falešné a jestli se to vlastně smí, ale pak mě odmávli. Konečně zas mám v rukou řidítka svého motocyklu, silnice přede mnou ubíhá a od téhle chvíle už je veškeré rozhodování výhradně jen na mně. ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 9.(poslední) díl

Yuki musím nechat na hranici, jeden z celníků ji vzápětí odváží do Jen jsem přejel ruskou závoru, sebrali mi motorku a vrátili ji zpět, do země nikoho. Moje Yuki musela zpátky, na špinavý plácek v prostoru mezi závorou ruskou a kazachstánskou. Na plácku stálo v nejrůznějším stádiu rozkladu jen pár rezavých vraků a jedna nahnutá, z prken stlučená dřevěná bouda, kolem které pobíhal pes na řetězu. Slušné vozidlo se tam nevyskytovalo ani jedno. Ale řekli mi, že za ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 7.díl

narozeniny V Lanzhou, starém a velikém městě ležícím na Žluté řece, jsem na sebe nerozvážně vykecal, že právě dneska slavím narozeniny. A tak se večer na mou počest koná další z velikých hostin v předem objednaném restaurantu za městem. K narozeninovému dortu dostávám papírovou korunu, kterou si musím kvůli nezbytnému fotografování nasadit na hlavu. Z jedné strany je na ní „Happy birthday to you“ anglicky, ...   celý článek

Jízda za císaře pána v rakouském Bad Ischlu

Bas Ischl je nevelké rakouské městečko, nacházející se v oblasti známých jezer Traunsee, Attersee a Wolfgangsee. A protože to v dobách rakousko-uherské monarchie bylo oblíbené místo císaře Františka Josefa I., vypsali letos nadšenci z Motor Veteran Clubu Attnag-Puchheim první ročník jízdy Franz-Josefs-Fahrt pro motocykly vyrobené do roku 1929.   celý článek

MASTODONTI

Obr.1 Udělat z klasického dvounápravového nákladního automobilu šestikolku, nebylo po technické stránce v podstatě nic zvlášť obtížného, šlo jen o ten nápad.

Stačilo udělat o kousek delší rám a přidat jednu zadní nápravu navíc. V Číně to tak některé vesnické kutilské dílny dělají dodnes, jen s tím rozdílem, že přidanou nápravu, primitivně upevněnou k rámu další dvojicí listových per, nechávají ...   celý článek

Loukotě a řemeny 2011

Tak opravdu nevím, co napsat o již tradičním jičínském srazu toho nejstaršího, co u nás vlastně jezdí. Ne, že by co napsat nebylo, ale aby se to neopakovalo! Jako vždy tu totiž byla skvělá atmosféra, úžasná snaha pořadatelů i vybraná účast obdivuhodných strojů…   celý článek

HARLEY versus BMW

Wehrmacht versus U.S. Army aneb Praktickou použitelnost motocyklu v armádě prokázala už první světová válka, na jejíchž frontách, což se dnes skoro neví, byly už tenkrát nasazeny desítky tisíc strojů německých, francouzských, britských i amerických.
V druhé světové válce se pak s armádními motocykly počítalo už jako se samozřejmou součástí každé motorizované jednotky a tyto stroje měly své nezastupitelné úlohy zejména v průzkumné, ...   celý článek

HURIKAN Special 250 - Rychlík z jižních Čech

s hotovým rychlíkem Ano, tomuhle silničnímu okruhovému Hurikanu se opravdu říkalo rychlík!
Jeho tvůrcem (i tvůrcem všech ostatních asi šesti Hurikanů) byl Vladislav Vlk, jeden z našich nejúspěšnějších a nejpopulárnějších závodních jezdců před druhou světovou válkou, který kraloval třídě do 250 ccm.
Původně závodil na Ogarech a byl tak dobrý, že v roce 1937 byl za své mimořádné jezdecké výkony vyhodnocen jako ...   celý článek

Těžký kalibr - HENSCHEL 5G

Henschel 5 G titul Pětitunu Henschel 5 G lze charakterizovat jako velmi dimenzovaný a důkladný náklaďák spíš těžké, než střední kategorie. Vyráběl se ve třech provedeních, označených Henschel 5 G 1, Henschel 5 G 2 a Henschel 5 G 3, lišících se délkou podvozku.
Továrna uváděla, že nejen jeho motor, ale i celý vůz se vyznačují abnormální životností a to i přes nejvyšší požadavky na něj kladené.
  celý článek

Legenda "Pérák"

Jen hodně málo motocyklů vzrušilo svět tak, jako nová dvěstěpadesátka Jawa na prvních poválečných autosalonech. Škoda, že tenhle triumf si nemohl vychutnat ten, kdo se o něj nejvíc zasloužil – Judr. Jaroslav Frei.   celý článek

Ogar 350 - Praotec legendárních "třipadin"

Ogar 350 zprava Odmyslíme-li efektní lakování ve světle šedé barvě se zlatým linkováním, je to samozřejmě už od prvního pohledu nezpochybnitelná Jawa – pérák a to se vším všudy. Jedinou výjimkou je ten nápis na nádrži.
Většina historických pramenů uvádí, že název Ogar byl pro nový dvouválec použit údajně jen proto, aby v době, kdy strašnická továrna Ogar-Autfit, patřící firmě Machek a spol. byla v poválečných letech ...   celý článek

Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl druhý

Truck Magazín - březen 2011. Indické a nepálské náklaďáky, to jsou v podstatě tři značky: Tata, vycházející převážně ze spolupráce s firmou Mercedes-Benz, Swaraj mající úzké spojení se značkou Suzuki a Eicher, což je velký nadnárodní koncern, produkující kromě obřích vícenápravových kamionů i nepřebernou řadu autobusů různých velikostí.
  celý článek

Ježíšmarjáá..! Jauwajs..! Jauwa..! Jawa..!

Autorova Jawa 500 OHC typ 15 – dochovaný klenot se sedmi tisíci kilometrů na tachometru a původními pneumatikami z roku 1953, dobově dozdobená tudorskou obrysovkou na předním blatníku a koženou „kanadou“ na zadním blatníku. Kde to jsme a jak vůbec může bejt možný, že anketu časopisu ČMN o „nejlepší motocykl všech dob“ vyhrála Jawa 500 OHC? Opravdu nevím, co k tomu říct. Vždyť v téhle anketě byly zastoupeny ty nejslavnější značky a nejlegendárnější motorky celého světa. Harleye, Indiany, Guzziny. Taky Vincent a Brough Superior, koukneme-li dál do minulosti. A nebo BMW, Hondy, Kawasaki… a těm všem přeci půllitr Jawa ...   celý článek

Drsné NEPÁLSKÉ SILNICE - díl první.

Truck Magazin únor 2011 Závěr sezóny jsem strávil na nepálských silnicích a silničkách. Bylo to krásných dva a půl tisíce kilometrů za řidítky tak trochu antikvárního motocyklu Royal Enfield. Cestu organizovala moravská cestovka Rajbas a já se na ni přihlásil s tajným záměrem zjistit, co zákazník za své peníze dostane a jestli to stojí za to. Byl jsem víc než spokojen.
Po pravdě řečeno, kilometry to byly nejen krásné, ...   celý článek

Jak chutná řemen...

Autor článku s čerstvě opraveným řemenovým strojem DKW modelu ZM, výrobkem to světoznámé továrny dvoutaktních strojů J.S.Rasmussena v německém Zwickau… Původní článek Petra Hošťálka o jičínském srazu "Loukotě a řemeny 2009" pro časopis Motor Journal.   celý článek

Zetka slavila devadesátiny...

Nádvoří strakonického hradu se v sobotu, 12. září, stalo impozantní kulisou pro dobré dvě stovky nejrůznějších motocyklů, skútrů a jízdních kol. Kdo sem přišel, eventuelně přijel se podívat, měl ojedinělou příležitost vidět pohromadě stroje všech typů a výrobních ročníků, které měly společné to nejdůležitější: na nádrži onen známý kruhový emblém, se zakomponovanými písmeny ČZ.   celý článek

V Suhlu bylo otevřeno nové dopravní museum.

Radní v Suhlu si dobře uvědomují, že tradici je třeba zachovat. A tak pro to něco dělají. Nové museum dostalo k disposici prostory někdejšího kongresového centra a k jeho otevření se sešla spousta hostů zblízka i zdaleka. „Suhl? Ale to je přece město v bývalé DDR! Odtamtud se dovážely Simsony!“
Ano. To souhlasí. Sice už Simsony z našich silnic téměř zmizely, ale odkud pocházely, to si pořád ještě pamatuje skoro každý...
Suhl je město, které má podobnou tradici a historii jako Strakonice. Pod značkou Simson se zde vyráběly nejdřív zbraně, pak jízdní kola, kočárky, ve dvacátých letech dokonce chvíli i kvalitní automobily ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 6.díl

Občas je potřeba motorky umýt. Tady, v Xianu, to je snadné. Za hotelem, na dvoře, je k disposici hadice s vodou… V Xianu hned po ránu vybíhám na dvůr zkusit, jestli by se dala nějak umýt zablácená motorka. Mám pocit, že bych měl po předchozí celodenní jízdě v dešti opláchnout aspoň to nejdůležitější. Sedlo, světla a poznávací značku.
Ale náš mechanik měl nejspíš stejný nápad. Dokonce už je na dvoře chvíli přede mnou, a odněkud vytahuje hadici s vodou. Dáváme se do toho a za chvíli přichází postupně celý zbytek ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 5.díl

Taxikáři na motocyklech jsou ten nejlevnější způsob individuální dopravy. Jsou ochotní a rychlí a vyznají se v tlačenici. Tak konečně jednou ráno, kdy neprší a vypadá to, že ani pršet nebude! Svítí slunce, je horko, stejně mi ale neuschly mé troje včera vyprané slipy a triko Yuki. Takže se nedá nic dělat, musím to teď ráno rozvěsit na mašině za hotelem.
Dneska je v plánu dojet z města Ji Yuan do Shen Men Xia.

  celý článek

Po cestě hedvábí - 4.díl

Stavby kláštera v Shaolinu se nijak zvlášť neliší od jiných čínských klášterů. Jen dá dost práce, najít okamžik, kdy se dají vyfotografovat bez rušivých návštěvníků… Dneska máme před sebou návštěvu jednoho hodně legendárního kláštera, tak jsem zvědav. Kontroluji, jestli mám rezervní baterii do foťákum, od Olympusů půjčená E-1 fotí skvěle, ale, samozřejmě, bez nabité baterie se neobejde!
Za celou mou loňskou expedici Peking-Paříž jsem zmokl jen párkrát. Na téhle, letošní, zatím ještě den bez deště nebyl. Nejhorší je, že si musím denně pár věcí přepírat. Kalhoty ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 3.díl

Tak odtud expedice startuje. Pomník s kotvou nese nápis The Eastern terminal of the new Eurasia Landbridge – východní konec nové Evropsko-asijské pozemní spojnice. Za ním začínají železniční koleje, spojující nejvýchodnější čínský přístav se západní Evropou. A všude kolem jsou stohy a stohy obřích lodních kontejnerů...
Startujeme z Lianyungangu, od pobřeží čínského Žlutého moře. Je to s velkou slávou, továrna Qingqi tím zahajuje svou reklamní kampaň, která by měla skončit někde v půlce Číny. Expedice pak má pokračovat dál, do cíle, který je až na druhém konci kontinentu, v Holandsku. Je jím pobřeží Atlantiku.
Vpředu jede bíločervený mikrobus Jinbei s vedoucím výpravy, novináři a televizními reportéry. Pak ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 2.díl

Dominantou Lianyungangu jsou dva věžáky na kruhovém náměstí. Fotím je z devátého patra protějšího hotelu, ale lepší fotku nedokážu. Díky vysoké vlhkosti je v ovzduší neustálý opar… Po přistání v Pekingu přestupuji na vnitrostátní linku China Eastern Airways do Jinanu a trošku mě udivuje, že nastupujeme do stejně velikého Airbusu, jako mě sem přinesl z Evropy. Ale to jen do chvíle, než zjišťuji, že i na téhle vnitrostátní lince je nacpaný k prasknutí…
První, na co jsem v Číně zvědavý, je továrna, která motocykly Qingqi (Yuki) vyrábí. Na jinanském letišti mě vítá sympatická ...   celý článek

Po cestě hedvábí - 1.díl

Mé první důvěrné seznámení s motocyklem Qingqi-Yuki 200 GY, který jsem dostal na cestu, proběhlo v prvním patře. Na pavlači  čínského domu v Lianyungangu, kde měla sídlo pořádající sportovní organizace. Na svou druhou motocyklovou cestu do Číny jsem se vydal ne proto, že by to byl můj nápad. Prostě jsem byl požádán, abych prokázal kvality nového čínského motocyklu tím, že s ním projedu trať někdejší hedvábné stezky. Došlo k tomu tak, že mou Kawasaki, se kterou jsem úspěšně zdolal trasu z Českých Budějovic přes Peking do Paříže, viděl v Praze na výstavě zástupce továrny Qingqi.   celý článek

Po stopách slavného závodu - I.

obr 1 Můžeš mít svůj sen…

Můžeš mít svůj sen. A říkat si, že ho jednou splníš. Můžeš o tom vypravovat i kamarádům. Celá léta tvrdit, že to dokážeš. Pak najednou přijde chvíle, kdy zjistíš, že už je čas.
Ne, že by se to právě hodilo. Nebo že by ti, samy od sebe, spadly najednou do klína prostředky k jeho uskutečnění. A dokonc se ani nedá říct, že by právě tohle byl ten ideální, pravý okamžik. ...   celý článek

MOBIL SALON 2005

Českobudějovické výstaviště (od nepaměti známé výstavou „Země živitelka“) je každoročně v dubnu ve znamení „Mobil Salonu“, výstavy, která se týká všeho, co jezdí, plave a létá. Dobrou tradicí je, že pořadatelé této výstavy dávají prostor i nahlédnutí do historie.

Letos požádali o realizaci pavilonu historie trio pánů sběratelů - Petra Hošťálka, Emila Roděje a Josefa Mrázka. Takže ...   celý článek