JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW automobil - typ Front Luxus Sport - F5 K 700


Dvousedadlový sportovní roadster DKW Front Luxus Sport typu F5 K s dvouválcovým dvoutaktním motorem 700 ccm a předním náhonem.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Werk Berlin-Spandau, Deutschland
Vznik tohoto typu byl dán záměrem společnosti AUTO-UNION, podle nějž měla každá z jeho čtyř značek představit v sezóně 1935 dvousedadlový vůz sportovního charakteru:
Horch 855 Luxus Sport-Roadster - karoserie Gläser Dresden. Horch 855 Luxus Sport-Roadster - karoserie Erdmann & Rossi, Berlin.
Firma Horch tedy na jaře 1935 ukázala svůj typ 855 s pětilitrovým řadovým osmiválcem a to ve firemních výstavních prostorách Auto-Unionu v berlínském Capitolu.
Protože bylo jasné, že dvoumístných sport-roadsterů se neprodá moc, že budou spíš luxusní prezentací značky, nechávaly se realizovat u externích karosářů. Na první fotografii je příklad provedení od karosárny Gläser, Dresden, na druhé od karosárny Erdmann & Rossi, Berlin.

Ve stejné době předvedla firma Audi na Berlínském autosalonu Audi Front 225 Special-roadster, který měl pod svou předlouhou kapotou nejen řadový šestiválec 2.257 ccm, ale ještě i převodovku a rozvodovku předního náhonu.
Firmou Wanderer měl být představen typ W 25 K, dvoumístný roadster s šestiválcovým SV motorem 1.950 ccm s kompresorem Roots, jenže to se nepodařilo. Firma nedokázala v požadovaném termínu vůz dokončit, takže k jeho předvedení veřejnosti došlo až v roce 1936, tedy o rok později.
DKW Front Luxus Roadster F5 - první prototyp (karoserie Hornig, Meerane). Nejmenším roadsterem koncernu Auto-Union měl být DKW Front Luxus Roadster F5. K jeho premiéře ale nedošlo v Berlíně, společně s vozy Horch 855 a Audi Front 225, nýbrž už měsíc předem v Holandsku, na Autosalonu v Amsterdamu.

Ani v tomto případě se realizací roadsteru nezabývala firma DKW.
Návrh karoserie byl zadán konstrukční kanceláři Horch a následná realizace byla objednána v karosárně Hornig-Meerane, cca 40 km od Zwickau, která v požadovaném termínu zhotovila první dva vozy.

Na tomto snímku je první z nich, který měl výkroj dveří menší, než u pozdějších sériových provedení.
Druhý byl realizován s šípově lomeným předním sklem, ve stylu sesterských roadsterů Horch, Audi a Wanderer, ale zůstalo jen u jednoho exempláře. "Dékávce" muselo stačit jednodušší čelní sklo vcelku, zato ale s možností ho sklopit, což neměl ani Horch, ani Audi, ani Wanderer.
Technické údaje:

Motor: řadový dvouválcový dvoutakt, vodou chlazený
Uspořádání: ve společném bloku s převododvkou i rozvodovkou přední nápravy
Počet válců: 2
Pracovní způsob: tříkanálový s vratným vyplachováním a plochými písty
Vrtání: Ø 76 mm
Zdvih: 76 mm
Obsah: 692 ccm
Výkon: 20 ks při 3.500 ot./min.
Kompresní poměr: 5,9 : 1
Karburátor: horizonfální Solex 30 BFLH / 44
Chlazení: vodní, termosyfonové, za příplatek s elektrickým větrákem za chladičem
Obsah vody v chladiči: 8 litrů
Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru 1 : 20 (od června 1936 1 : 25)
Zapalování: 6V, dynamobateriové se dvěma přerušovači a dvěma cívkami
Dynamo: Dynastart 90 W (současně sloužící i jako starter)
Baterie: 6V - 60 Ah, uložena v motorovém prostoru

Převody:
Společný blok motor-převodovka-rozvodovka napříč za přední nápravou
Spojka: vícelamelová, běžící v olejové lázni
Převodovka: třírychlostní s vypínatelným volnoběhem, bez synchronizace
Řazení: "deštníkovou" rukojetí uprostřed palubní desky
Převodové poměry:
1. rychlost - 1 : 3,17
2. rychlost - 1 : 1,69
3. rychlost - 1 : 1
Primární převod: dvojitým řetězem, poměr 1 : 2
Převod rozvodovky: čelními koly se šikmým ozubením, poměr 1 : 3,05

Přední náprava: hnací, dělená s nezávislým pérováním kol
Přední pérování: dvojicí příčných listových per nad sebou
Přední tlumiče: hydraulické pákové (dvojčinné)
Řízení: šnekové, volant vlevo
Zadní náprava: pevná, s příčným listovým pérem (Schwebeachse) a dvěma vzpěrami
Zadní tlumiče: hydraulické pákové (dvojčinné)

Kola:
Model 1935: 17" drátová (s dlouhými dráty), upevněná 4 maticemi
Model 1938: 17" drátová (s krátkými dráty), upevněná 4 maticemi
Pneumatiky: 4,50 - 17"

Model 1939: 16" drátová, upevněná 4 maticemi
Pneumatiky: 4,50 - 16"

Brzdy:

Rozvor: 2.400 mm
Rozchod vpředu: 1.110 mm
Rozchod vzadu: 1.220 mm

Délka: 3.450 mm
Šířka: 1.450 mm
Výška: 1.440 mm

Vlastní váha vozu: 665 kg
Přípustné zatížení: 330 kg

Max. rychlost: 85 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi
Karoserie roadsteru byla velmi hezká, se sklápěcím předním oknem v chromovaném rámu a hluboce prostřiženými dvířky stylu "lokty ven". Dominantní byla především dlouhá kapota. Tak dlouhá, že na rozdíl od téměř všech vozů na světě, měla ne dva, ale tři kapotové uzávěry na každé straně.
Legrační ovšem bylo, když se kapota otevřela a pod ní se v přední části krčil pouhý dvouválec, uložený napříč a chronicky známý ze všech osobních vozů DKW.
Aby prostor nepůsobil prázdně, byla ho dobrá polovina za motorem vyplněna obrovskou šedesátilitrovou nádrží, která u tohoto lehkého automobilu s motorem obsahu pouhých 700 ccm neměla v podstatě využití...
DKW F 5 Roadster, jak byl nazýván zkráceně, se nabízel ve třech standardních barevných provedeních:
1) světle šedý
2) tmavě hnědočervený
3) třešňově červený s černými blatníky
Kromě toho samozřejmě mohl být za příplatek v jakémkoliv barevném provedení.

Z vlastní zkušenosti autora těchto stránek, který v šedesátých letech sportovní automobil DKW Front Luxus Sport F 5 K 700 vlastnil, byl tento vůz velmi pohodlný a v partii sedadla tak široký, že nebyl problém jezdit v něm ve třech vedle sebe.
V zavazadlovém prostoru za odklápěcími opěradly bylo ale místo opravdu jen na aktovku a složenou deku...
foto: Hošťálek (Liberec 1968) Autor těchto stránek, Petr Hošťálek, používal svůj DKW F5 Sport mimo jiné i k dennímu dojíždění za každého počasí z Liberce do AZNP Mladá Boleslav, kde od roku 1968 připravoval tovární museum.
Na snímku ze zimy 1968 jsou vpředu vidět alternativní disky z východoněmeckého P 70, obuté do zimních pneu 5,00 - 16 Barum Polar a vzadu disky z vozu BMW 319, protože na originální 17"-palcová drátěná kola v té době nebyly k sehnání pneumatiky. Vpředu měl vůz přidané velké mlhovky Assmann o průměru skel Ø 170 mm. V pozadí stojí čtyřsedadlový "litr" Aero Martina Staucha z Prahy, který tehdy přijel do Liberce na návštěvu...
Roadster DKW F 5 Front Luxus Sport pražského sběratele p. Růžičky, zachycený na každoročním značkovém srazu vozidel DKW v Lažanech (2009) - foto Hošťálek
... a ještě jednou tentýž vůz, při vzpomínkových závodech 1.000 mil československých.
S tímto vozem pravidelně jezdila do Domažlic paní Rita Braune z Drážďan (tehdy DDR) na závody do vrchu Vavřineček.
Snímek je z 23. 6. 1980.
... a ještě jednou F5 Sport paní Rity Braune.
Hodně nezvyklé použití pro tento lehký sportovní vůz - jako zrekvírovaný ve zdravotnické službě Wehrmachtu.
Snímek je z knihy Reinharda Franka "Personenkraftwagen der Wehrmacht" (Osobní vozy Wehrmachtu).
DKW F5 Sport na sedmnáctipalcových kolech - obrázek z reklamy na pneumatiky HEIDENAU Reifen, uveřejněné v ADAC Oldtimer-Ratgeber pro roky 2017/2018.
KOMENTÁŘE:

2.6.2016 RobertMl:
custom oakley, avitaminotic brassily attacks verifying consistences mutilations conjoins knowingly headwords generation bewig lumpily xylene rifling aspiring
 
2.6.2016 RobertMl:
oakley switch lenses, orgeat outfoxes recoinage passe unseeing ariel victualler davenport authentications modifying substitutive nighties slothfulness opossum accursedly
 
3.6.2016 JosephLit:
www.yoyoglasses.com - oakley s
 
4.6.2016 JosephLit:
yoyoglasses.com - cheap sun glasses online
 
5.6.2016 JosephLit:
yoyoglasses.com - oakleys sunglasses on sale
 
13.3.2017 XRumerTest:
Hello. And Bye.
 
14.7.2017 GlennTak:
nfl 53 roster deadline 2011 https://www.withjersey.com cheap nfl jerseys
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text