JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


B

B.A.F. sidecary

Ukázka dochovaného sidecaru BAF, připojeného k motocyklu Praga BD. Výrobce:
A. Frisek, tov. výroba motorových vozidel, Praha II. Palackého nám. č.2   celý článek

B.S.A. 250 OHV - typ C 11 de Luxe

B.S.A. 250 ccm OHV (typ C 11 - De Luxe)  rok výroby 1950. Lehký čtyřtaktní motocykl tradičního britského výrobce
Birmingham Smal Arms, Co. Ltd. Birmingham, England   celý článek

BALKAN S 250

Jednoválcový dvoutaktní motocykl, vyráběný od roku 1958 v bulharském motocyklovém závodě 14 ve městě Loveč.
  celý článek

BARKAS 900

Barkas 900 jako valníček s plachtou. Lehký nákladní a dodávkový vůz s tříválcovým dvoutaktním motorem.

Výrobce: VEB Barkas/Werke, Hainichen   celý článek

BARKAS B 1000

Mikrobusy a dodávkové vozy se závojem modrého dýmu

Výrobce:
VEB Barkas-Werke, Karl-Marx-Stadt, DDR,
podnik spadající pod Průmyslový svaz automobilové výroby Německé demokratické republiky IFA (Industrieverband Fahrzeugbau der DDR).   celý článek

BD - motocykl 500 ccm OHC

BD titulní Jednoválcový čtyřtaktní motocykl o obsahu 500 ccm původní konstrukce J. F. Kocha, který zařadilo do svého výrobního programu Automobilní oddělení "Praga" společnosti Českomoravská-Kolben_Daněk a.s., Praha.   celý článek

BD sidecary

BD se sidecarem z časopisu Motor Revue 1928 Motocykl BD 500 (konstrukce J. F. Koch) byl vyráběn továrnou
Breitfeld - Daněk, Praha.
Postupně dostal řadu vylepšení a nadále pak byl vyráběn pod označením Praga BD.
Výrobce jej na přání dodával s levostranným sidecarem vlastní výroby, jehož karoserie byla značně podobná karoserii sidecarů Harley-Davidson.

Vyobrazený sidecar modelu 1928 je jedno z nejstarších provedení, kde blatník ...   celý článek

BLÜCHER 98 ccm

Blücher 98 ccm Motorové kolo německé značky Blücher s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.
Majitel: Tobias Kreutz ze Schwarzheide (DDR).

Tento stroj je vybaven válcovým pouzdrem na monočlánkové baterie, uchyceným na šikmé přední rouře rámu. To umožňuje rozsvítit parkovací světlo i tehdy, když neběží motor. Tachometr, který je na stroji vidět, se montoval pouze za příplatek.   celý článek

BMW - motocykl se sidecarem typ R 75

1942 BMW R 75 - jedno z prvních provedení s plechovými kryty přední vidlice a s nádrží se schránkou na drobné nářadí. Štíhlý a vysoko zvednutý přední blatník je již z novějšího modelu 1943. Po zkušenostech z bezedného a hlavně lepivého bláta východní fronty se doporučovalo původní hluboký blatník v polních dílnách vyměnit. Původní kožené brašny jsou u vyobrazeného ezponátu nahrazený pozdějšími plechovými kufry, které byly jednak levnější a jednak zaručeně vodotěsné. Těžký vojenský motocykl s poháněným sidecarem (WK - B2).
Výrobce: Bayerische Motoren Werke AG. München
Období výroby: 1941-45



  celý článek

BMW - motocykl typ R 11

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký cestovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Jeho konstrukce zahájila novou koncepci výroby motocyklových rámů z lisovaného plechu.
  celý článek

BMW - motocykl typ R 12

Standardní civilní verze měla jeden karburátor SUM a dynamomagnetové zapalování Bosch. Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký dvouválcový motocykl s motorem 750 SV a kardanovým pohonem zadního kola.
Byl ideální jak pro náročnou jízdu sólo, tak i pro těžkou se sidecarem.

Za války se stal nejpoužívanějším motocyklem německého Wehrmachtu.   celý článek

BMW - motocykl typ R 16

R 16 - model 1929 zprava Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Těžký sportovní motocykl pro jízdu sólo i se sidecarem, vyráběný v období let 1929-1934.
Používal stejný podvozek včetně převodovky a rozvodovky, jako typ R 11, ale byl vybaven na svou dobu neuvěřitelně krátkozdvihovým sportovním OHV motorem.
  celý článek

BMW - motocykl typ R 2

BMW typ R 2 - model 1931 Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Obsahově nejmenší motocykl firmy BMW, vyráběný od roku 1931.   celý článek

BMW - motocykl typ R 42

Dvouválcový cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, vyráběný v období let 1926-28.

Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.G., München   celý článek

BMW - motocykl typ R 47

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Půllitrový sportovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem, vyráběný od konce roku 1926.   celý článek

BMW - motocykl typ R 5

Dvouválcový motocykl velmi sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13   celý článek

BMW - motocykl typ R 6

BMW R 6 - model 1937, již s novější převodovkou s vestavěným filtrem sání, společným pro oba karburátory. Dvouválcový motocykl cestovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13   celý článek

BMW - motocykl typ R 61

BMW R 61 Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München

Vyloženě cestovní motocykl pro jízdu sólo, ale i se sidecarem. Výkonově nejslabší typ z modelové řady let 1938-9, kromě válců a hlav motoru shodný s ostatními typy řady.   celý článek

BMW - motocykl typ R 62

BMW 750 ccm typ R 62. Těžký motocykl vyloženě cestovního charakteru, určený pro provoz s postranním vozíkem (sidecarem).
Výrobce:
Bayerische Motoren Werke, München13, Deutschland   celý článek

BMW - motocykl typ R 63

BMW typ R 63 - model 1929, základní provedení bez elektrického osvětlení. Výrobce:
Bayerische Motoren-Werke A.-G. München

Sportovní stroj nejen pro sólo, ale i pro jízdu se sidecarem. Nejsilnější model typové řady let 1928-9.   celý článek

BMW - motocykl typ R 66

1938 BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s OHV motorem 600 ccm...   celý článek

BMW - motocykl typ R 71

BMW R 71 se sidecarem v exposici musea v Irbitu, Sverdlovská oblast, Rusko. BMW R 71 s jednotným (Einheits-) sidecarem z roku 1940.

Tento nikdy nejetý stroj, v mimořádně původním stavu a s pouhými 23 kilometry na tachometru byl "etalon", tedy vzorek, jak mají vypadat budoucí sovětské motocykly M 72. Nesměly se na něm dělat jakékoliv úpravy a nesmělo se s ním ani jezdit, aby zůstal tak, jak byl vyroben.
Je jedním ze čtyř vzorků, které ruské obchodní zastupitelství ...   celý článek

BMW 327

Luxusní sportovní 2+2 sedadlový vůz s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1937 - 1941 v provedení buď kabriolet, nebo celokovové uzavřené coupé.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Deutschland   celý článek

BÖHMERLAND - ČECHIE

Petr Šlechta při Veteran rallye Strakonice Článek je v přípravě...   celý článek

BORGWARD a Hansa-Lloyd lehké 1-tunové nákladní vozy

Ve třicátých letech produkoval Carl F. W. Borgward svoje nákladní a dodávkové automobily pod firmou Hansa-Lloyd und Goliath – Werke, Bremen. Krátce před vypuknutím druhé světové války, v roce 1938, dal svému podniku jméno Carl F. W. Borgward GmbH.   celý článek

BORGWARD B 3000

Třítunový nákladní automobil klasické koncepce s uspořádáním náprav 4x2.

Výrobce:
Carl F.W. Borgward Automobil- und Motorenwerke A.G., Bremen-Hemelingen   celý článek

BRENNABOR - typ C

Brennabor 4/20 PS rok výroby 1931 Malý osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1931 - 1932.

Výrobce:
Brennabor Werke Gebr. Reichstein, Brandenburg/Havel, Deutschland
  celý článek

BRUTAROVÁ Jaroslava

Nikdy v životě mě nenapadlo, že přítomnost, která uplyne a bude nahrazena něčím novým, se jednou pro někoho stane zajímavou historií. Přesvědčuje mě o tom nejen dlouholetý kamarád Petr Hošťálek, ale i dotazy a zájem některých známých o moje vyprávění a vzpomínky.
Kromě toho - hodně mých přátel už mezi námi není, já zapomínám, tak proč nevyužít dlouhé zimní večery k popovídání…

  celý článek

BÜSSING

Heinrich Büssing Dr. Ing. E. h. Heinrich Büssing (1843 - 1929)

Všestranný a úspěšný inženýr, který již v roce 1903 realizoval svůj první nákladní automobil s vlastním motorem a hned rok nato i první autobus.
Tento portrét byl uveřejněn na titulní straně podnikového časopisu "Der Mitarbeiter" v roce 1953 u příležitosti 50-letého jubilea výroby nákladních automobilů značky Büssing.   celý článek

BÜSSING - "Trambus"

Titulní stránka prospektu autobusu bezkapotového uspořádání, pro které začala firma Büssing razit označení TRAMBUS je pojem, pod kterým si každý český trucker nejspíš představí legendární sedmitunový náklaďák Škoda 706 RT, vyráběný v šedesátých letech národním podnikem Liaz Mnichovo Hradiště. Ano, těmhle neúnavným a spolehlivým nákladním vozům, vybaveným první skutečně pohodlnou (a navíc dokonce čtyřmístnou) kabinou, se trambus říkalo. Netrvalo dlouho a v návaznosti na to se pak mezi laickou i odbornou ...   celý článek

BÜSSING-NAG silniční tahač typ ES

Büssing-NAG typ ES 1936 titulní Technické údaje


Rozvor: 3 000 mm
Rozcho vpředu: 1 900 mm
Rozchor vzadu: 1 790 mm
Světlost (uprostřed zadní nápravy): 250 mm
Poloměr otáčení: 6 000 mm
Největší délka: 4 950 mm
Největší šířka: 2 350 mm
Největší výška: 2 500 mm
Zatížení přední nápravy: 1 800 kg
Zatížení zadní nápravy: 4 000 kg
Celková váha: 5 800 kg

Rychlost:
1.stupeň: 8,2 km/hod.
2.stupeň: 14 km/hod.
3.stupeň: ...   celý článek

BÜSSING-NAG nákladní typ 305

titulní V roce 1936 se ve 24. vydání německé ročenky „Autotypenbuch“ objevil ve třídě nově vyráběných třiapůltunových vozů nákladní Büssing typ 305.
Jako výrobce byla uváděna firma Büssing-NAG, Vereinigte Nutzkraftwagen A.- G., Braunschweig, Deutschland, což v překladu znamenalo Büssing-NAG, Spojené Nákladní vozy Akc. Spol., Braunschweig, Německo.
  celý článek

BÜSSING-NAG nákladní typ 375

Kresba z „AUTOTYPENBUCH“ (Typových tabulek Německého průmyslu motorových vozidel pro rok 1936) - kvůli dojmu na zákazníka grafik Görlitz náklaďák trošku „natáhnul“… Dieselový nákladní vůz o nosnosti 3,75 až 4 tuny
Rychlá, elegantní a precizně vyrobená čtyřtuna z německého Braunschweigu.

Výrobce:
BÜSSING - NAG Vereinigte Nutzkraftwagen A. - G., Braunschweig, Deutschland   celý článek