![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích STADION závodní silniční - 1960 JIKOV - karburátory motocyklové AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP FAVORIT - sidecary
Poslední aktualizace:
22.2.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
BORGWARD a Hansa-Lloyd lehké 1-tunové nákladní vozy
Původní článek pro Truck Magazin (srpen 2010) od Petra Hošťálka.
Motor byl opatřen suchou jednolamelovou spojkou, převodovka měla čtyři stupně a zpátečku a řazení bylo přímé, dlouhou ruční pákou uprostřed kabiny.Přenos síly na zadní nápravu obstarával kardan, opatřený na obou koncích pružnými gumotextilními kotoučovými spojkami „Hardy“.
Rám vozu tvořily dva lisované podélníky, obě nápravy byly pevné, zavěšené na podélných listových pérech. Protože se jednalo o „pouhou“ jednotunku, musely stačit mechanické brzdy.Ty byly systému „Deutsche Perrot“, působící na všechna čtyři kola. Vpředu měl vůz tehdy běžný rozměr pneumatik pro osobní vozy 4,75 – 18, vzadu byly kvůli únosnosti o něco širší ráfky s pneumatikami 6,00 – 18 Extra, kola byla upevněna čtyřmi šrouby. Dvoumístná oplechovaná kabina řidiče měla dřevěnou kostru, střecha byla potažena koženkou. Prázdný náklaďáček vážil 1.020 kg a udávaná spotřeba benzínu byla 11 litrů na 100 km.
Po přejmenování firmy v roce 1938 byl jednotunový vůz vyráběn dál pod typovým označením B 1000, teď už ale jako Borgward a s nepatrně silnějším motorem 1.400 ccm, který dával 33 koní. Až do roku 1939 ještě se stejnými blatníky, kapotou a čtyřšroubovými koly, jako původní Hansa Lloyd – „Express“.
V poválečných letech 1947-9 bylo smontováno menší množství vozů, převážně z rozpracovaných dílů. Vyznačovaly se použitím větších zadních kol (18" palců).
Z poválečných let jsou i tyto snímky sanitky...
Fotografie dochovaných vozidel: Vůz, už na veteránských SPZ, patří soukromému sběrateli z jižních Čech. |