JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 320


BMW 320 Limousine (provedení 1937) - tovární foto zprava. Čtyřsedadlový osobní vůz vyšší střední třídy s dvoulitrovým šestiválcovým OHV motorem, vyráběný v období 1937 - 1938 jako dvoudvéřový uzavřený, nebo dvoudvéřový kabriolet.

Výrobce: Bayerische Motoren-Werke, München 13, Werk Eisenach
BMW 320 byl novinkou roku 1937. Byl to dvoulitr v nové dvoudvéřové karoserii oblých tvarů, jehož charakteristickým detailem byly vpředu zavěšené dvéře s trojúhelníkovými okénky.
BMW 320 Limousine (provedení 1937) - tovární foto zleva. Vůz se vyráběl jen necelé dva roky 1937-1938, v roce 1939 ho nahradil inovovaný typ BMW 321, v zásadě stejný vůz, ale s vylepšenou a širší přední nápravou a obráceně zavěšenými dveřmi (kvůli snazšímu nastupování).

Zavřených vozů bylo vyrobeno celkem 2.416 a jejich cena byla 4.500,- RM
BMW 320 Cabrio (provedení 1937) - tovární foto Sezóna 1937 byla ve znamení módní dvoubarevné kombinace černá-krémově bílá (slonová kost), ve které se nová, mimořádně zdařile tvarovaná, karoserie vozů BMW obzvlášť vyjímala. Eleganci podtrhovaly velké chromované reflektory oblého tvaru Bosch ø 200 mm a chromované nárazníky, provedené jako jednoduché oblouky.
Vpředu zavěšené dveře s trojúhelníkovými závětrnými okénky měl i kabriolet.

Kabrioletů bylo celkem 1.635 a jejich cena byla 5.250,- RM
Technické údaje BMW 320:

Motor: řadový šestiválec OHV
Typ: M 320
Vrtání: Ø 66 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.971 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 45 koní při 3.750 ot./min.

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: dvojitým „Duplex“ řetězem

Karburátory: vertikální Solex 30 BFLVS
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s thermostatem, podporované dvoulistým ventilátorem
Obsah chladiče: 7,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 4 litry
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 75 Ah (vlevo pod zadním sedadlem)
Dynamo: Bosch 6 V/90 W nebo Bosch 6V/130 W

Spojka: F&S typ K 12, jednolamelová, suchá
Převodovka: Hurth 4-rychlostní , synchron 3. a 4. stupně
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1 – 3,66
2 - 2,22
3 - 1,51
4 - 1
Hnací náprava: zadní, pevná
Rozvodovka: s ozubením Gleason a kuželovým diferenciálem
Převod zadní nápravy: 1 : 4,38
Převod zadní nápravy od roku 1938: 1 : 4,55

Podvozek: podlahová plošina s obvodovými skříňovými nosníky
Karoserie: celoocelová, Ambi-Budd s vpředu zavěšenými dveřmi
Přední osa: dole ramena tlumičů pérování, nahoře příčné listové péro
Zadní osa: pevná, odpérovaná podélnými listovými péry
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: hydraulická ATE, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová, na zadní kola
Mazání podvozku: WV centrální, pedálem z místa řidiče

Kola 1936: děrované ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16"
Pneumatiky: 5,25 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2.750 mm
Rozchod vpředu: 1.160 mm
Rozchod vzadu: 1.300 mm

Délka vozu: 4.500 mm
Šířka: 1.540 mm
Výška: 1.500 mm
Poloměr otáčení: 13 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 1.000 kg
Nejvyšší přípustná celková váha: 1.600 kg

Nejvyšší rychlost: 110 km / hod.
Zrychlení 0 - 100 km/hod.: 35 sek.
Spotřeba na 100 km: 11 litrů
Objem nádrže: 50 litrů (v zádi vozu, plnicí hrdlo pod poklicí rezervy)
Motor typ 320
byl dvoulitrový šestiválec, osazený jedním vertikálním (zespodu zavěšeným) karburátorem Solex 30 BFLVS, se kterým motor dával výkon 45 koní (33,1 kW) při 3.750 otáčkách za minutu. Motor byl s převodovkou sešroubován do společného celku, pružně uloženého na dvou silentblocích vpředu a dalších dvou po stranách spojkové komory.
Na snímku z levé strany je vidět uložení excentrického dynama Bosch, jehož pootáčením se napínal klínový řemen, současně pohánějící i vodní pumpu. Za dynamem trčí šikmo z bloku měrka oleje a vprostřed bloku je vidět rozdělovač, který byl uložen otočně, takže prostřednictvím šikmého táhla a páky za ním bylo bowdenem ke knoflíku na palubní desce možné z místa řidiče ubrat pro snadnější start předstih až na nulovou hodnotu.
Za rozdělovačem je vidět membránová benzínová AC pumpa, poháněná od vačkového hřídele. Ta sála benzín od nádrže vzadu (pod kufrem vozu) a dopravovala jej ke karburátoru na druhé straně motoru.
V červenci 1937 vznikl tento návrh Sport Kabrioletu 2+2 na podvozku BMW 320 od stuttgartské karosárny Reutter, která byla původcem mnoha zakázkových, převážně sportovních, karoserií.
Vedlejší snímek je značně nedokonalý - přesto ale jasně dokumentuje, že tento zakázkový vůz jezdil v padesátých letech v Českých Budějovicích.
A budějovický zakázkový Reutter-kabriolet 2+2 z předchozí fotografie, tady se svým pyšným majitelem, panem Kindlem.
foto: z archivu ing. Hůlky Na této značně poškozené fotografii s utrženým pravým horním rohem, je BMW 320 v provedení Sport Roadster s prohloubenými dvířky, pravděpodobně rovněž od karosárny Reutter.
Podle poznávací značky NDR se jednalo o vůz z běžného provozu, se kterým přijel jeho majitel v sedmdesátých letech do ČSSR na dovolenou...