JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


A

ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940)

Adler 2,5 titulní Velmi revolučně konstruovaný proudnicový (dálniční) vůz firmy
Adlerwerke, vorm. Heinrich Kleyer A.G., Frankfurt/Main,
poprvé představený začátkem roku 1937.
Stal se okamžitou senzací, ale jeho rozšíření ve větším rozsahu, právě tak, jako jeho další vývoj, zastavila druhá světová válka.   celý článek

ADLER Trumpf Junior

Trumpf_Junior_limousine_1938 Výrobce:Adlerwerke, vorm. Heinrich Kleyer A.G., Frankfurt/Main,
Adler Trumpf Junior byl osobní vůz s předním náhonem, zkonstruovaný ředitelem Hansem Gustavem Röhrem.
Vůz Adler Trumpf Junior navazoval na Röhrovy předchozí konstrukce automobilů Röhr s předním náhonem a na konstrukce větších vozů Trumpf 1,5 a Trumpf 1,7 litru. V letech před druhou světovou válkou se litrový Trumpf Junior stal ...   celý článek

AERO - MINOR

Prakticky definitivní provedení prototypu, už po válce, ale ještě fotografované s protektorátní poznávací značkou. Čtyřmístný osobní automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem předních kol.
Byl vyvinut během druhé světové války v automobilním oddělení firmy Jawa jako nástupce předválečného vozu Jawa Minor 600.


Nařízený výrobce poválečné sériové produkce:
Letecké závody n.p., závody Jinonice a Letňany   celý článek

AERO - MINOR, závodní verze

Aero-Minor_zavodni1 Závodní Aero-Minor ze sbírky "Veteran Garage Ambrož & Roděj" při startu do druhé etapy jízdy "Cesta kolem Světa".
Za volantem Radek Ambrož.
  celý článek

AERO - plakety

Fideli_ semper 1934

Oboustranně ražená plaketa z načervenalého nemagnetického kovu.
Návrh z roku 1934 pochází od slavného českého sochaře a medailéra Otakara Španiela (*1881, +1955).
Plaketa byla udělována zaměstnancům firmy Aero, továrna letadel Dr. Kabeš, Praha Vysočany za věrnost podniku (obvykle samotným Dr. Kabešem).
  celý článek

AERO - přívěsný vůz za osobní automobily

Výrobce:
Aero, továrna letadel Praha - Vysočany

Přívěsný vůz Aero - tovární kresba provedení s pevným víkem.   celý článek

AERO - sidecary

Cestovní sidecar Aero připojený k motocyklu Ariel. CHLOUBOU MOTOCYKLU JE DOBRÝ A SPOLEHLIVÝ SIDECAR
Sidecar Aero
je vyráběn firmou Aero, továrna letadel ve Vysočanech v jednotném typu pro všechny značky motocyklů.
  celý článek

AERO - šlapací autíčko

Dětské šlapací autíčko, vyráběné v rámci doplňkového programu firmou
AERO, továrna letadel, Dr.Kabeš, Praha, Vysočany   celý článek

AERO - typ PONY 750 ccm

Aero Pony - prototyp malého dvouválcového vozu továrny Aero. Foto: Hošťálek (1968) Prototyp malého vozu s dvouválcovým dvoutaktním motorem a pohonem zadní nápravy, který továrna Aero připravovala pro poválečný program.

Vývoj začal už za války a v průběhu roku 1941 byly realizovány dva funkční prototypy, jeden v bílém a druhý v modrém lakování. Jejich konstruktérem byl ing. Zdeněk Michl, design karoserie navrhl ing. Voříšek. Oba vozy byly otevřené, karosované jako roadstery ...   celý článek

AERO 1000 - typ 20 HP

Malý dvouválcový vůz, přezdívaný "štika silnic", vyráběný vletech 1932 - 1934.

Výrobce: Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha - Vysočany   celý článek

AERO 30 - čtyřsedadlový otevřený

Pomník u Verdunu - foto z archivu českobudějovického zástupce vozů Aero, pana Pártla. Technické údaje:

Motor: řadový dvoutaktní dvouválec

Vrtání: Ø 85 mm
Zdvih: 88 mm
Obsah: 998 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 30 ks při 3 200 ot./min.
Písty: z lehké slitiny s deflektorem
Blok válců: ze šedé litiny
Karburátor: horizontální šoupátkový Amal s klapkovou přívěrou starteru
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Obsah chladiče: 6,5 litrů
Mazání: ...   celý článek

AERO 30 - dodávka model 1939

dodavka_Motor_revue423_1941 Dodávkový automobil na standardním podvozku Aero 30, vyráběný od roku 1939.
Výrobce:
Aero, továrna letadel, Dr. Kabeš, Praha IX. - Vysočany   celý článek

AERO 30 - dvousedadlový roadster

Podle Baška postavený první prototyp roadsteru Aero s předním náhonem. Módě třicátých let odpovídal obrovský tachometr, montovaný doprostřed palubní desky. Ten byl koncipován jako sdružený přístroj, ve kterém kromě celkového počítadla kilometrů bylo i počítadlo denní, v horní části pak ampérmetr a zcela dole osmidenní mechanické hodiny. Ty se natahovaly zespod palubní desky.
Pod volantem je vidět cylindrický zámek řízení, vpravo od volantu páčkový přepínač ukazatelů ...   celý článek

AERO 30 - prototypy

Prototyp dvousedadlového otevřeného vozu Aero s předním náhonem.
Vůz měl trubkový obvodový rám, drátěná kola upevněná na šrouby a elektrickou výzbroj Bosch.
Za volantem Bašek.

Originální fotografie dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea (získaná laskavostí paní Jarky Brutarové).   celý článek

AERO 50

Plošinový podvozek vozu Aero 50 - model 1938.   celý článek

AERO 50 - limousina

Reklama s motivem čtyřdvéřové limousiny Aero 50 - karoserie dle návrhu Sodomka. V roce 1939 vyšla v časopisu Motor Revue tato reklamní pérovka s vyobrazením čtyřdvéřové limuzíny Aero 50.   celý článek

AERO 500 - typ 10 HP

Aero 10 HP z Příručky 1930 Malý jednoválcový vůz, vyráběný v letech 1929 - 1932.

Výrobce:
Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha - Vysočany
  celý článek

AERO 500 / 662 - užitkové verze

Mimořádně zdařilá nákladní karoserie t.zv. typu "Normand", tedy karoserie, která měla oplechování pouze zevnitř ložné plochy, zvenku se nechávala "přiznaná" dřevěná kostra.
Vůz na fotografii má kabinu shodnou s přední částí originálního provedení uzavřené limuzínky. K fotografii není dochována historie, takže lze jen těžko říci, zda byl vůz takto postaven jako nový, či zda je to dodatečná přestavba ...   celý článek

AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP

Aero 662 v provedení Faux-cabriolet. Dvouválcový malý vůz s celokovovou samonosnou karoserií.
Výrobce:
AERO továrna letadel, dr. Kabeš, Praha - Vysočany


Typ Aero 662 byl nejjednodušším a logickým vývojovým pokračováním vozu Aero 500 (10 HP), představeného poprvé v roce 1929. Byl to týž vůz, jen se zamontovaným silnějším dvouválcovým motorem o obsahu 662 ccm.   celý článek

AERO nákladní typ 150

Nákladní vůz Aero 150 byla licenční výroba původní konstrukce automobilu Škoda 150 (tovární označení typu 943) firmy Škoda ASAP Mladá Boleslav.
Výrobu tohoto lehkého nákladního automobilu dostala továrna Aero dostala po válce vládním příkazem.
  celý článek

AERO Speciál a AERO Speciál 3V - 1934

Aero Speciál titul Amatérské závodní automobily, postavené na bázi vozů Aero.   celý článek

ALVIS 1937

Prospekt 1937 ALVIS Ltd., Coventry   celý článek

AMILCAR

Amilcar na aukci v Dorotheum Salzburg. Amilcar typ CC s dřevěnou karoserií typu "Boat tail" z roku 1921 na fotografii, uveřejněné v časopisu Svět Motorů.
Ing. Ivan Dvořáček k němu napsal tento komentář:
Výrobce: Amilcar, Paříž, Francie - firma zanikla převzatím automobilkou Hotchkiss v roce 1936.
Typ CC byl první typ automobilu, vyráběný touto firmou, která vznikla v roce 1920. Je to typický lehký sportovní vozík, jeden z cyclecarů, ...   celý článek

AMO - F 15

Jedenapůltunový nákladní automobil, vyráběný továrnou
AMO - Avtomobilnoje Moskovskoje Obščestvo
(Automobilová moskevská společnost),
po Velké říjnové revoluci přejmenovanou na
ZIS (Zavod imeni Stalina)
a následně, po likvidaci kultu Stalinovy osobnosti
znovu přejmenovanou na
ZIL (Zavod imeni Lichačeva) podle jména dlouholetého hlavního konstruktéra ...   celý článek

ARDIE dvouválcový typ 750 ccm a 1000 ccm

Ardie - dvouválcový typ 750 ccm a 1000 ccm. ARDIE dvouválec 750 cc a 1000 cc
ve dvojitém rámu.

Ideální stroj pro intensivní upotřebení s přívěsným vozíkem.   celý článek

ARDIE tříkolka "DEJL=ARDIE"

Dejl=Ardie dopravní tříkolka. Výrobce:
DEJL A SPOL. kom. spol.
Praha - Smíchov, tř. Svornosti 37.
Telegramy: AUTODEJL Telefon 418-39

Tříkolka byla inzerována prospektem v roce 1928.   celý článek

ARDIE typ 500 ccm SV (1929)

Ardie 500 SV 1929 Stroj E. Liebsta z někdejší DDR, vyfotografovaný při "Jízdě do vrchu Vavřinec", pořádané VCC Domažlice.
Fotografie byla následně uveřejněna v lístkovnici Světa motorů a ing. Ivan Dvořáček k ní napsal následující komentář:
  celý článek

ARDIE typ NE 125

Ardie typ NE 125 (125 ccm). Lehký dvoutaktní motocykl výrobce
Ardie Werk G.m.b.H., Nürnberg, Fürther Stra3e 83, Deutschland   celý článek

ARDIE typ RBZ 250 Tramp

Ardie 250 Tramp na vyobrazení z časopisu Motor Revue srpen 1939. Dvoutaktní cestovní motocykl

Výrobce: Ardie Werk GmbH., Nürnberg, Fürther Stra3e 83   celý článek

ARIEL - klubový pohár

pohar retus O jižních Čechách se vždycky tradovalo, že to byl kraj sice pěkný, ale chudý.
Když jsem se kolem roku 1976 do Českých Budějovic přestěhoval ze severu, myslel jsem si to taky. V kdysi bohatém sudetském Liberci jsem si, co se týče veteránů, zmlsaně vybíral. Sbíral jsem vrchové bavoráky, dvoutakty srdečně nenáviděl a po zkušenostech s dvouválcovou bésou a dvěma ručkami mi anglán nesměl do domu. ...   celý článek

ARIEL typ F

Klasický anglický motocykl s mírně sportovním charakterem.

Výrobce:
Ariel Works Ltd., Birmingham, England   celý článek

AUSTIN 10

Austin 10 Čtyřsedadlový čtyřdvéřový osobní vůz.

Výrobce:
The Austin Motor Company Ltd., Longbridge Works, Birmingham, England   celý článek

AUTO UNION nákladní prototyp AU 1500

Auto Union AU 1500 A Výrobce
AUTO-UNION,

Prototyp lehkého nákladního vozu o nosnosti 1,5 tuny s motorem uloženým pod kabinou řidiče. Tímto vozem chtěl koncern Auto Union prorazit do segmentu jedenapůtunových vozů a stát se dodavatelem pro Wehrmacht. Proto tento vůz představila jednak ve verzi AU 1500 S, což bylo standardní provedení pouze s náhonem na zadní kola, jednak potom ve verzi AU 1500 A, tedy vozu s pohonem ...   celý článek

AVIOS sidecary

side AVIOS car Zakázkově vyráběné sidecary firmy
Vaňák a spol., Praha VIII., Husova č. 283-4.   celý článek

AVON - SACHS motorové kolo 1938

Motorové kolo prodejní značky AVON, osazené německým motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.

Toto motorové kolo nabízel ve svém prodejním katalogu pro rok 1938 renomovaný pražský prodejce bicyklů a sportovních potřeb
Augustin Vondřich, Praha-Karlín, Vinohradská tř.9
  celý článek