JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


T

TABEL - sidecary

Einheits-sidecar od firmy Tabel, Creussen z vnitřní strany. Jednotný vojenský sidecar (Einheits-Wehrmacht Krad) výrobce
TABEL, Creussen, Deutschland   celý článek

TACHECÍ - sidecary

Dobový snímek siidecaru Sidecary "T", ing. J. Tachecí, Praha-Košíře, Třebízského 15.   celý článek

TAP - sidecary Tlustoš Kbely

TAP Speciál titulní Výrobce:
Adolf Tlustoš, Praha - Kbely.

Velmi kvalitní, líbivé a v provozu oblíbené sidecary.
Jejich výrobce, pan Adolf Tlustoš, původně jemný mechanik, používal při jejich konstrukci celou řadu vlastních, originálních a zákonem chráněných řešení.   celý článek

TAP - universální traktor

Univerzální traktor TAP - titulní "TAP" továrna autopluhů a hospodářských strojů, společnost s r. o. Vraňany - Nádraží
představila svůj motorový pluh (který nazývala Universální traktor "TAP") necelé tři roky po skončení první světové války. Bylo to v roce 1921 u příležitosti ospodářské výstavy v Praze.
Tento motorový pluh byl vybaven zážehovým dvouválcovým motorem s protilehlými ležatými válci (boxer), který jako palivo ...   celý článek

TATRA 57

Nejmenší "lidový" osobní automobil Tatra, vyráběný v Kopřivnici v období let 1932-1935.

Výrobce:
Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů,
Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo
  celý článek

TATRA 57 K

Lehký armádní automobil s bojovou karoserií (Kübelwagen) na podvozku osobního vozu Tatra 57 b.

Výrobce:
Tatra Kopřivnice   celý článek

TATRA 57a

Osobní automobil střední třídy s plochým čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem.

Výrobce: Tatra, Kopřivnice   celý článek

TATRA 77

Tatra 77 Reklamní pérovka z časopisu Ozvěny ze dne 14. října 1936, upozorňující, že na Pražském autosalonu jsou osobní vozy Tatra vystavené na stánku číslo 1.   celý článek

TATRA 87 - aerodynamický osmiválec

Ukázka propagačního materiálu s podstatnou chybou:
Vyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích   celý článek

TATRA 97 - aerodynamický čtyřválec

Barevná kartička, určená dětem k nalepování do sběratelského reklamního sešitu mýdel Hellada. Pětimístný aerodynamický automobil s dvoulitrovým motorem.

Výrobce:
ZÁVODY RINGHOFFER - TATRA A.S.
Ústřední prodejna: Praha - Smíchov, Kartouzská 3
  celý článek

TATRA KAROSA HB - horský autobus

00_HB Třínápravový autobus s motorem vzadu, určený pro provoz v horských oblastech, kterému se mezi šoféry říkalo "HABEŠAN" (podle označení HB).

Výrobce:
Karosa n.p., Vysoké Mýto   celý článek

TATRA nákladní typ 111

Obr.2 V roce 1939, tedy v době, kdy už Kopřivnice spadala do Němci zabraných Sudet, začali v Tatře vyrábět třínápravový náklaďák typu T 81. Svou velikostí i nosností (6,5 tuny) spadal do kategorie těžkých nákladních vozů. Měl řadový, vodou chlazený, motor a typicky „tatrovácký“ podvozek. Tvořila ho centrální roura a všechna kola uložená na výkyvných polonápravách.
Tento vůz byl přímým předchůdcem nejlegendárnějšího ...   celý článek

TATRA nákladní typ 114

Tatra 114 valník Třítunový silniční nákladní automobil, vyráběný krátce po druhé světové válce.

Výrobce:TATRA n.p., Kopřivnice   celý článek

TATRA nákladní typ 128

Tatra 128 valník Tatra 128 – vojenská třítuna, spíchnutá přes noc

V tomto případě doslova. Traduje se, že kvůli problémům s příliš pomalu vznikajícím armádním vozem V3T (později známým jako Praga V3S) se sesedla parta konstruktérů z Tatry a stodvacetosmičku navrhla skutečně za jednu jedinou noc. A nejen to. Za dva a půl měsíce nato už jezdil první prototyp a nedlouho poté se rozeběhla sériová výroba. Jak ...   celý článek

TATRA nákladní typ 13

Tatra 13 - valník s pevnou střechou řidiče a krycí plachtou v provedení z roku 1926. Nejmenší nákladní vůz z Tatry Kopřivnice.
Nosnost byla 1 tuna a vyráběl se od roku 1924.   celý článek

TATRA nákladní typ 141

Speciální automobil, určený pro přepravu extrémních nákladů, postavený s využitím konstrukčních celků z klasického nákladního vozu Tatra 111.
Výrobce:
Tatra, národní podnik, Kopřivnice   celý článek

TATRA nákladní typ 23

Dvounápravový nákladní automobil o nosnosti 4 tuny.

Výrobce: Tatra, Kopřivnická vozovka a.s., Kopřivnice, Morava   celý článek

TATRA nákladní typ 24

Tatra typ 24 byl šestikolový nákladní automobil o užitečné nosnosti 6 tun, s uspořádáním náprav dle dnes obvyklého značení 6x4, to znamená dvě zadní nápravy byly hnací, náprava přední byla bez pohonu. Vyobrazená provedení se převážně týkají vozů, inzerovaných v prospektech, vydaných továrnou v roce 1931.   celý článek

TATRA nákladní typ 26 + typ 26/30

Jeden ze tří prototypových vozů Tatra 26 z roku 1926, který ještě měl  dvouválcový motor z osobního typu Tatra 12. Šestikolový lehký nákladní automobil o nosnosti 1½ tuny.

Výrobce:
Kopřivnická vozovka - akc. spol., Kopřivnice na Moravě   celý článek

TATRA nákladní typ 27

Dvounápravový nákladní automobil, poháněný čtyřválcovým benzínovým motorem, který byl v Kopřivnici vyráběn od roku 1930. Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s.   celý článek

TATRA nákladní typ 27a + typ 27/64

Dvounápravové nákladní automobily o nosnosti 3 tuny, vycházející z předchozího typu Tatra 27, které měly čtyřválcové vodou chlazené motory, buď benzínový o výkonu 63 koní, nebo, poprvé v historii firmy, dieselový o výkonu 64 koní.
Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s.
  celý článek

TATRA nákladní typ 27b

Tovární snímek třítunového valníku Tatra T 27b v provedení z roku 1940. Třítunový nákladní automobil

Výrobce:
Závody Ringhoffer – Tatra a.s.   celý článek

TATRA nákladní typ 805

Tovární fotografie vozu z produkce AZNP Škoda Mladá Boleslav. Lehký, či spíš nelehký, život na vysoké noze…

Tatra 805 byl lehký jedenapůltunový nákladní speciál, který vznikl v poválečných padesátých letech na základě vojenských požadavků.
Nově vzniklá československá armáda až do padesátých let disponovala značně roztříštěným vozovým parkem, sestávajícím převážně jen z dosluhujících kořistních vozidel. Bylo jasné, že výzbroj je potřeba co nejrychleji ...   celý článek

TATRA nákladní typ NW TL 2

Dvoutunový nákladní automobil.

Výrobce:
Nesselsdorfer Wagenbau-Fabrik, Nesselsdorf (Kopřivnice)   celý článek

TATRA T 600 Tatraplan

Originální pérová kresba autora článku. Pětimístný aerodynamický vůz se čtyřválcovým plochým motorem vzadu.

Výrobce:
v letech 1947 - 1951 Tatra Kopřivnice, n.p. (cca 4.500 vozů),
od roku 1951 - 1952 AZNP Škoda Mladá Boleslav (cca 2.000 vozů)   celý článek

TEMPO terénní typ G 1200

V ČR dochovaný a perfektně zrenovovaný vůz Tempo G 1200 soukromého sběratele. Výrobce:
VIDAL & SOHN, TEMPO-WERK, Hamburg

Terénní osobní vůz, jehož přední nápravu poháněl jeden a zadní nápravu druhý motor. Oba motory byly dvouválcové vodou chlazené dvoutakty o obsahu 600 ccm, nakupované od továrny ILO-Werke. Mohly pracovat buď společně, nebo na sobě nezávisle, buď jeden, nebo druhý. Obě nápravy tudíž mohly být hnací a obě mohly být řiditelné. Na každé straně vozu ...   celý článek

THORNYCROFT - "Sturdy" 5/6 ton

Th_4c Anglický 5/6 tunový nákladní automobil s trambusovým uspořádáním kabiny.

Výrobce:
Transport Equipment (Thornycroft) Ltd

  celý článek

TIZ - AM 600

TIZ AM 600 zleva Těžký čtyřtaktní motocykl, vyráběný podle vzoru B.S.A. v předválečných letech v sovětském městě Taganrog.

Výrobce:
Taganrogskij Instrumentalnyj Zavod, Taganrog, CCCP   celý článek

TLUSTOŠ - Sidecary

TAP Speciál titulní Výrobce:
Adolf Tlustoš, Praha - Kbely.
  celý článek

TRIPOL - motorové kolo s motorem Sachs

Tripol titulní Výrobce: Tripol - Fahrradfabrik GmbH., Rokycan   celý článek

TRIUMPH TWN 125 ccm - typ B 125

Triumph TWN 125 Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 200 ccm - typ B 200 / B 200 L / B 200 LF

Triumph B 200 L - prospektové vyobrazení zprava. Cestovní motocykly s dvoutaktním motorem v bloku s převodovkou - provedení 1936.
Typy B 200 L a B 200LF se od základního modelu lišily pouze luxusnější výbavou.

Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 250 ccm

S 350 1936 titulní Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 350 ccm - typ Kongreβ 350

TWN Triumph Kongre3 350 SV zprava Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland

Cestovní motocykl s jednoválcovým čtyřtaktním motorem obsahu 350 ccm a ventilovým rozvodem SV.   celý článek

TRIUMPH TWN 350 ccm - typ S 350

S 350 1936 titulní Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 98 ccm - motorové kolo s motorem Sachs

Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland

Obsahově nejmenší "lidové" motorové kolo z výrobního programu TWN, k jehož pohonu továrna nakupovala osvědčený dvourychlostní motor od firmy Fichtel & Sachs ze Schweinfurtu.   celý článek

TRIUMPH Two-litre typ Renown - 1950

Two-litre Triumph Renown model 1950.   celý článek

TŮMA ŽIŽKOV - sidecary

Snad nejznámější ze sidecarů Tůma byl sportovní sidecar s karoserií typu Tradiční pražský výrobce motocyklových sidecarů
Josef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103

Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů.

V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově ...   celý článek