JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


T

TABEL - sidecary

Einheits-sidecar od firmy Tabel, Creussen z vnitřní strany. Jednotný vojenský sidecar (Einheits-Wehrmacht Krad) výrobce
TABEL, Creussen, Deutschland   celý článek

TACHECÍ - sidecary

Dobový snímek siidecaru Sidecary "T", ing. J. Tachecí, Praha-Košíře, Třebízského 15.   celý článek

TAP - sidecary Tlustoš Kbely

Výrobce:
Adolf Tlustoš, Praha - Kbely.

Velmi kvalitní, líbivé a v provozu oblíbené sidecary.
Jejich výrobce, pan Adolf Tlustoš, původně jemný mechanik, používal při jejich konstrukci celou řadu vlastních, originálních a zákonem chráněných řešení.   celý článek

TAP - universální traktor

Univerzální traktor TAP - titulní "TAP" továrna autopluhů a hospodářských strojů, společnost s r. o. Vraňany - Nádraží
představila svůj motorový pluh (který nazývala Universální traktor "TAP") necelé tři roky po skončení první světové války. Bylo to v roce 1921 u příležitosti ospodářské výstavy v Praze.
Tento motorový pluh byl vybaven zážehovým dvouválcovým motorem s protilehlými ležatými válci (boxer), který jako palivo ...   celý článek

TATRA 57

Nejmenší "lidový" osobní automobil Tatra, vyráběný v Kopřivnici v období let 1932-1935.

Výrobce:
Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů,
Závod: Kopřivnice na Moravě, Československo
  celý článek

TATRA 57 K

Lehký armádní automobil s bojovou karoserií (Kübelwagen) na podvozku osobního vozu Tatra 57 b.

Výrobce:
Tatra Kopřivnice   celý článek

TATRA 57a

1936_Limousina-titulni Osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.

Továrna jej charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové ...   celý článek

TATRA 77

Tatra 77 Reklamní pérovka z časopisu Ozvěny ze dne 14. října 1936, upozorňující, že na Pražském autosalonu jsou osobní vozy Tatra vystavené na stánku číslo 1.   celý článek

TATRA 87 - aerodynamický osmiválec

Ukázka propagačního materiálu s podstatnou chybou:
Vyobrazený vůz neodpovídá textu, protože reflektory takto zcela zapuštěné do obrysu blatníků a kapoty měla až poslední poválečná série vozů Tatra 87. Vozy z roku 1937 měly ještě reflektory nápadně vystrčené v rourovitých nástavcích   celý článek

TATRA 97 - aerodynamický čtyřválec

Barevná kartička, určená dětem k nalepování do sběratelského reklamního sešitu mýdel Hellada. Pětimístný aerodynamický automobil s dvoulitrovým motorem.

Výrobce:
ZÁVODY RINGHOFFER - TATRA A.S.
Ústřední prodejna: Praha - Smíchov, Kartouzská 3
  celý článek

TATRA KAROSA HB - horský autobus

00_HB Třínápravový autobus s motorem vzadu, určený pro provoz v horských oblastech, kterému se mezi šoféry říkalo "HABEŠAN" (podle označení HB).

Výrobce:
Karosa n.p., Vysoké Mýto   celý článek

TATRA nákladní typ 111

Tatra 111 - firemní prospektové vyobrazení. Těžký třínápravový náklaďák koncepce 6x6
"československá legenda".


Výrobce za války:
Závody Rinhoffer-Tatra a.s., Praha

Výrobce po válce:
Tatra n.p., Kopřivnice
  celý článek

TATRA nákladní typ 114

Tatra 114 valník Třítunový silniční nákladní automobil, vyráběný krátce po druhé světové válce.

Výrobce:TATRA n.p., Kopřivnice   celý článek

TATRA nákladní typ 128

Tatra 128 valník Tatra 128 – vojenská třítuna, spíchnutá přes noc

V tomto případě doslova. Traduje se, že kvůli problémům s příliš pomalu vznikajícím armádním vozem V3T (později známým jako Praga V3S) se sesedla parta konstruktérů z Tatry a stodvacetosmičku navrhla skutečně za jednu jedinou noc. A nejen to. Za dva a půl měsíce nato už jezdil první prototyp a nedlouho poté se rozeběhla sériová výroba. Jak ...   celý článek

TATRA nákladní typ 13

Tatra 13 - valník s pevnou střechou řidiče a krycí plachtou v provedení z roku 1926. Nejmenší nákladní vůz z Tatry Kopřivnice.
Nosnost byla 1 tuna a vyráběl se od roku 1924.   celý článek

TATRA nákladní typ 141

Speciální automobil, určený pro přepravu extrémních nákladů, postavený s využitím konstrukčních celků z klasického nákladního vozu Tatra 111.
Výrobce:
Tatra, národní podnik, Kopřivnice   celý článek

TATRA nákladní typ 23

Dvounápravový nákladní automobil o nosnosti 4 tuny.

Výrobce: Tatra, Kopřivnická vozovka a.s., Kopřivnice, Morava   celý článek

TATRA nákladní typ 24

Tatra typ 24 byl šestikolový nákladní automobil o užitečné nosnosti 6 tun, s uspořádáním náprav dle dnes obvyklého značení 6x4, to znamená dvě zadní nápravy byly hnací, náprava přední byla bez pohonu. Vyobrazená provedení se převážně týkají vozů, inzerovaných v prospektech, vydaných továrnou v roce 1931.   celý článek

TATRA nákladní typ 26 + typ 26/30

Jeden ze tří prototypových vozů Tatra 26 z roku 1926, který ještě měl  dvouválcový motor z osobního typu Tatra 12. Šestikolový lehký nákladní automobil o nosnosti 1½ tuny.

Výrobce:
Kopřivnická vozovka - akc. spol., Kopřivnice na Moravě   celý článek

TATRA nákladní typ 27

Dvounápravový nákladní automobil, poháněný čtyřválcovým benzínovým motorem, který byl v Kopřivnici vyráběn od roku 1930. Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s.   celý článek

TATRA nákladní typ 27a + typ 27/64

Dvounápravové nákladní automobily o nosnosti 3 tuny, vycházející z předchozího typu Tatra 27, které měly čtyřválcové vodou chlazené motory, buď benzínový o výkonu 63 koní, nebo, poprvé v historii firmy, dieselový o výkonu 64 koní.
Výrobcem byla společnost Závody Ringhoffer – Tatra a.s.
  celý článek

TATRA nákladní typ 27b

Tovární snímek třítunového valníku Tatra T 27b v provedení z roku 1940. Třítunový nákladní automobil

Výrobce:
Závody Ringhoffer – Tatra a.s.   celý článek

TATRA nákladní typ 805

Tovární fotografie vozu z produkce AZNP Škoda Mladá Boleslav. Lehký, či spíš nelehký, život na vysoké noze…

Tatra 805 byl lehký jedenapůltunový nákladní speciál s vysokou průchodností, který vznikl v poválečných padesátých letech na základě vojenských požadavků.


Výrobce:
Tatra n.p. Kopřivnice
  celý článek

TATRA nákladní typ 81

Třínápravový těžký náklaďák z prvních let válečné produkce. Měl redukční skříň i uzávěrky diferenciálů, ale pohon pouze zadních náprav, tedy uspořádání 6x4.

Výrobce:
Závody Ringhoffer-Tatra a.s., Praha   celý článek

TATRA nákladní typ NW TL 2

Dvoutunový nákladní automobil.

Výrobce:
Nesselsdorfer Wagenbau-Fabrik, Nesselsdorf (Kopřivnice)   celý článek

TATRA T 600 Tatraplan

Originální pérová kresba autora článku. Pětimístný aerodynamický vůz se čtyřválcovým plochým motorem vzadu.

Výrobce:
v letech 1947 - 1951 Tatra Kopřivnice, n.p. (cca 4.500 vozů),
od roku 1951 - 1952 AZNP Škoda Mladá Boleslav (cca 2.000 vozů)   celý článek

TEMPO terénní typ G 1200

V ČR dochovaný a perfektně zrenovovaný vůz Tempo G 1200 soukromého sběratele. Výrobce:
VIDAL & SOHN, TEMPO-WERK, Hamburg

Terénní osobní vůz, jehož přední nápravu poháněl jeden a zadní nápravu druhý motor. Oba motory byly dvouválcové vodou chlazené dvoutakty o obsahu 600 ccm, nakupované od továrny ILO-Werke. Mohly pracovat buď společně, nebo na sobě nezávisle, buď jeden, nebo druhý. Obě nápravy tudíž mohly být hnací a obě mohly být řiditelné. Na každé straně vozu ...   celý článek

THORNYCROFT - "Sturdy" 5/6 ton

Th_4c Anglický 5/6 tunový nákladní automobil s trambusovým uspořádáním kabiny.

Výrobce:
Transport Equipment (Thornycroft) Ltd

  celý článek

TIZ - AM 600

TIZ AM 600 zleva Těžký čtyřtaktní motocykl, vyráběný podle vzoru B.S.A. v předválečných letech v sovětském městě Taganrog.

Výrobce:
Taganrogskij Instrumentalnyj Zavod, Taganrog, CCCP   celý článek

TLUSTOŠ - Sidecary

TAP Speciál titulní Výrobce:
Adolf Tlustoš, Praha - Kbely.
  celý článek

TRIPOL - motorové kolo s motorem Sachs

Tripol titulní Výrobce: Tripol - Fahrradfabrik GmbH., Rokycan   celý článek

TRIUMPH TWN 125 ccm - typ B 125

Triumph TWN 125 Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 200 ccm - typ B 200 / B 200 L / B 200 LF

Triumph B 200 L - prospektové vyobrazení zprava. Cestovní motocykly s dvoutaktním motorem v bloku s převodovkou - provedení 1936.
Typy B 200 L a B 200LF se od základního modelu lišily pouze luxusnější výbavou.

Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 250 ccm

S 350 1936 titulní Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 350 ccm - typ Kongreβ 350

TWN Triumph Kongre3 350 SV zprava Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland

Cestovní motocykl s jednoválcovým čtyřtaktním motorem obsahu 350 ccm a ventilovým rozvodem SV.   celý článek

TRIUMPH TWN 350 ccm - typ S 350

S 350 1936 titulní Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland   celý článek

TRIUMPH TWN 98 ccm - motorové kolo s motorem Sachs

Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland

Obsahově nejmenší "lidové" motorové kolo z výrobního programu TWN, k jehož pohonu továrna nakupovala osvědčený dvourychlostní motor od firmy Fichtel & Sachs ze Schweinfurtu.   celý článek

TRIUMPH Two-litre typ Renown - 1950

Two-litre Triumph Renown model 1950.   celý článek

TŮMA ŽIŽKOV - sidecary

Snad nejznámější ze sidecarů Tůma byl sportovní sidecar s karoserií typu Tradiční pražský výrobce motocyklových sidecarů
Josef Tůma, Praha XI - Žižkov, Poděbradova 103

Počátky výroby sidecarů Tůma spadají údajně až do roku 1932, kdy Josef Tůma začal vyrábět kvalitní levo- i pravostranné sidecary převážně podle zahraničních vzorů.

V srpnovém čísle časopisu Motor Revue v roce 1939 byla zpráva, že "známý a pověstný výrobce sidecarů Favorit "Táta" Tůma na Žižkově ...   celý článek