JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TRIUMPH TWN 200 ccm - typ B 200 / B 200 L / B 200 LF


Triumph B 200 L - prospektové vyobrazení zprava.
Cestovní motocykly s dvoutaktním motorem v bloku s převodovkou - provedení 1936.
Typy B 200 L a B 200LF se od základního modelu lišily pouze luxusnější výbavou.

Výrobce:
Triumph Werke Nürnberg A.-G. Nürnberg, Deutschland
První obrázek je vodový obtisk, který firma lepila na boky nádrže.
Druhý (v kruhu) je logo, používané ve firemních a propagačních materiálech.
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní, vzduchem chlazený, v bloku s převodovkou
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 59 mm
Zdvih: 72 mm
Objem válců: 197 ccm
Otáčky normální: 3.045 ot./min. při 60 km/hod.
Otáčky maximální: 4.260 ot./min. při 80 km/hod.
Maximální výkon (brzděný): 7 ks při 4.200 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 6,05
Válec: stojatý, litinový
Hlava válce: snímací, z lehké hliníkové slitiny
Počet ložisek klikového hřídele: 3, kuličková
Ojniční ložisko: jehlové
Píst: z lehké slitiny
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 30
Zapalování: bateriové 6 V, typ Noris SDZ 6/30/3a
Dynamo: setrvačníkové 30 W
Karburátor: Bing A 2/22 dvoušoupátkový s regulací vzduchu
Spojka: vícelamelová, se třemi třecími lamelami v olejové lázni
Primární převod: řetězem v olejové lázni

Převodovka: Hurth G 39, vložená do společného bloku s motorem
Počet rychlostí: 3
Řazení: ruční, kulisové po pravé straně nádrže (typ LF nožní, vlevo)
Kickstarter: vpravo
Převody:
1.stupeň – 1 : 2,88
2.stupeň – 1 : 1,53
3.stupeň – 1 : 1

Sekundární převod: válečkovým řetězem 1/2" x 5/16"

Rám: trubkový uzavřený, letovaný do mufen, vzadu neodpérovaný
Pérování vpředu: paralelogramová trubková vidlice se spirálovým pérem a třecím tlumičem
Tlumič řízení: třecí, patent Triumph
Přední brzda: mechanická bubnová, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová, ovládaná táhlem pomocí nožního pedálu na levé straně
Kola: 19" drátová
Ráfky: rozměru 2,5 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,00 – 19 s duší

Rozvor: 1.290 mm
Délka: 2.045 mm
Šířka: 745 mm
Výška: 945 mm

Světlost: 100 mm
Výška sedla: 690 mm
Výška rukojetí řidítek: 860 mm

Vlastní váha: 117 kg bez náplní
Pohotovostní váha (se 12 litry benzínu): 126 kg
Dovolené zatížení: 150 kg

Objem nádrže: 12 l
Spotřeba na 100 km: 3 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,15 litru

Nejvyšší rychlost: 80 - 85 km/hod.
Technický list TWN B 200L z Ročenky německých motorových vozidel z roku 1936.
Titulní stránka společného prospektu pro typy TWN B 200, TWN B 200 L (Luxus) a TWN B 200 LF (Luxus und Fu3schaltung).
Triumph B 200 L - prospektové vyobrazení zleva.
Model TWN B 200 L ("Luxus") měl oproti základnímu typu leskle chromovanou nádrž a leskle chromované ráfky. Výfukové tlumiče ale byly u všech provedení matně černé. Elektrická houkačka byla pod nádrží.
Přední paralelogramová vidlice s centrálním spirálovým pérem byla doplněna stavitelným třecím tlumičem řízení.
Motor TWN B 200 v kresbě známého grafika Thussiuse:
Klikový hřídel byl vlevo uložen ve dvou jednořadých kuličkových a vpravo v jednom dvouřadovém ložisku. Ojniční ložisko jehlové. Tříkroužkový píst z lehké hliníkové slitiny měl mírně bombírované dno a dlouhý plášť.
Setrvačnou hmotu kliky (a tím vynikající tah motoru ve stoupání) zvyšovalo dynamo Noris, provedené vcelku s dovažovacím setrvačníkem.
Detail pravé strany agregátu TWN B 200 nebo B 200 L, které měly ruční řazení. Táhlo řazení, vycházející směrem vzhůru k rychlostní páce, bylo opatřeno gumovou průchodkou proti zatékání vody za deště.
Šroubkem s kontramatkou (v otvoru před startovací pákou) se seřizovala vůle vypínací tyčky spojky.
Setrvačníkové dynamo Noris mělo vestavěný spínač zapalování, kde funkci klíčku zapalování zastával speciální hřeb s velkou hlavou a zápichem, bránícím po zastrčení jeho vypadnutí za jízdy.
Detail pravé strany agregátu TWN B 200 LF s nožním řazením na pravou nohu. V krytu zapalování je vidět zastrčený hřeb (klíček), který měl dvě polohy. Po zastrčení zacvaknul do ještě nezapnuté, ale proti vypadnutí jištěné polohy a teprve po dalším zamačknutí až na doraz se zapnulo zapalování.
Nožní řazení Triumph bylo doplněno tehdy velmi horkou novinkou: zelenou kontrolkou neutrálu, umístěnou před očima jezdce, na plášti reflektoru. Kontrolku spínal kontakt v převodovce.
Tachometr měl úctyhodný průměr a přehlednou stupnici. Soukolí jeho náhonu bylo uvnitř hliníkového odlitku štítu přední brzdy.
Vprostřed řidítek měla své místo bakelitová růžice utahovacího tlumiče řízení, ozdobená nápisem Triumph a firemním znakem dvouocasého lva.
Názorná ukázka z prospektu, demonstrující na prvním vyobrazení snadnou demontáž klikového mechanismu, na druhém vyobrazení snadné vyjmutí převodovky z bloku, kdy ani v jednom případě nebylo nutno motor vyndavat z rámu.
Po sejmutí bočního krytu převodovky byl snadný přístup k vypínacímu lanku spojky, i k táhlu řazení, spojujícímu převodovku s pákou v kulise po pravé straně nádrže.
Pohled na TWN B 200 L shora.

Páčka na pravé straně řidítek je ovládání pomocného (vzduchového) šoupátka karburátoru.
1936_TWN_b200_200L_200LF Ze společného prospektu 1936:

B 200 - standardní provedení (bez tachometru) za cenu 598,- RM
B 200 L - Luxus chromované provedení s tachometrem za cenu 660,- RM
B 200 LF - Luxus chromované provedení s nožním řazením za cenu 678,- RM