![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 SIDECARY - přehled výrobců MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
27.2.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
STADION S 12Myšlenka se objevila koncem roku 1958 a oficielní název zněl "moped ve zlepšeném provedení".
Oproti standardnímu provedení S 11 měl být moped S 12 ve zlepšeném provedení vybaven kapotovanými řidítky se zabudovaným světlometem, přepínačem dálkových a klopených světel a na reflektor navazujícím krytem bowdenů. Součástí výbavy měl být i elektrický klakson (bzučák) na střídavý proud 6 V.
Motor měl být opatřen tlumičem sání a původní tlumič výfuku s trubičkou do boku měl nahradit nový, účinnější, tlumič doutníkového tvaru. Tyto skutečnosti se objevily v exportním katalogu a návodu k obsluze pro mopedy Stadion, vydaném PZO Motokovu pro rok 1959 v ruské, německé anglické a francouzské verzi. "Kapotovaná řidítka byla ze dvou polovin z plechu, celkem se vyrobila v pouhých pětadvaceti kusech. Bylo to zadáno učňům, mezi které jsem tehdy patřil. Měli jsme na to přípravek, tvrdé dřevěné kopyto, na kterém se plech klepal a stahoval do příslušného tvaru a pak ve švu svařoval." Řidítka měla být doplněna svislým plechovým krytem bowdenů, který ve spodní části navazoval na pouzdro reflektoru a ve spodní dosedal přes gumovou lemovku na hřbet blatníku.
Ukázka, jak byl proveden filtr s tlumičem sání v prostoru pravého víka motoru - fotografie prototypového provedení ze zkušebního protokolu.
Zůstalo ale jen u několika zkušebních vzorků, do sériové výrovy se toto řešení nikdy nedostalo.
Záměr sériové výroby "mopedu ve zlepšeném provedení" typ S 12 byl koncem roku 1959 zrušen. Jednak se o něj neprojevil ze strany zahraničních zájemců natolik intenzívní zájem, aby to bylo rentabilní, jednak už byl ukončen vývoj nového typu S 22 se zadním pérováním a továrnu v Rakovníku čekal přechod na jeho výrobu.
Zůstalo u oněch asi dvaceti kusů ověřovací série, které následně továrna rozprodala mezi zájemce převážně z řad zaměstnanců v Rakovníku a Českých Budějovicích. Do prodeje v Mototechně se nedostaly a dnes je typ S 12 prakticky neznámý. |