JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


P

PETRÁK Special - závodní motocykl z roku 1949

Petrak Silniční závodní motocykl, postavený soukromou autodílnou Františka Mareše (Lidická ulice, České Budějovice) pro budějovického jezdce Zdeňka Petráka.
Stroj byl zajímavý tím, že měl vedle sebe montované dva motory ČZ 125, jejichž klikové hřídele byly propojené Hardy-spojkou.
  celý článek

PEUGEOT - nákladní typ D.M.A.

Dvoutunový nákladní automobil, vyráběný v období 1941 - 1944.

Výrobce:
Peugeot, Sochaux, France   celý článek

PHÄNOMEN typ "Bob" 98 ccm (Sachs Motor)

foto: Hošťálek Motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.
Výrobce:
Phänomen-Werke Gustav Hiller A.G., Zittau (Sachsen), Deutschland   celý článek

PLÁNEK Special - závodní motocykl z roku 1955

Snímek z prvního závodu v Nepomuku, v roce 1955. Závodní motocykl se dvěma spojenými motory ČZ 125 strakonického jezdce Jiřího Plánka.
Inspirací pro tento motocykl byl závodní stroj "Petrák speciál", postavený v roce 1949 pro českobudějovického jezdce Zdeňka Petráka.   celý článek

PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov

Motorová plečka PM-50 v renovovaném stavu. Není přesně dodržen odstín barvy, který v originále nebyl takto tyrkysový, nýbrž světle zelený (t.zv. strojová zeleň, používaná v šedesátých letech např. na nátěry obráběcích strojů). Protože výrobce OPP Jarošov nakupoval pro plečky motory staršího typu pro Stadion S 11, měla by tato plečka mít ještě karburátor Jikov 2912 M (vajíčko). Foto Ivo Šarlinger Začátkem roku 1961 začal Okresní průmyslový podnik Jarošov u Uherského Hradiště vyvíjet dva typy motorových pleček, určených pro zahrádkáře a malozemědělce. Plečka PM 50 používala k pohonu padesátikubíkový motor z mopedu Stadion S 11, který byl pro tento účel upravován na nucené chlazení větrákem.   celý článek

PRAGA - nákladní typ A 150

Praga A 150 - titulní Nákladní vůz Praga A 150 byl původní konstrukce automobilky Škoda ASAP Mladá Boleslav, jehož výroba byla po válce nařízena nejdřív továrně Aero, později n.p. AZKG Praga.   celý článek

PRAGA - nákladní typ AN

Lehký nákladní 1-tunový, později 1½-tunový vůz se čtyřválcovým benzínovým motorem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22
  celý článek

PRAGA - nákladní typ L

Valník Praga L v provedení z roku 1928 měl uzavřenou kabinu velmi hranatých tvarů s příčně prohnutou, vpředu mírně přečnívající „vagónovou“ střechou. Poněkud archaický vzhled podtrhovaly až primitivně jednoduché blatníky, provedené z rovného plechu jen ohýbací technikou, bez tvarového lisování. Lehký nákladní vůz se čtyřválcovým benzinovým motorem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22


Vůz Praga typ L byl jedním z nejdéle vyráběných typů značky.   celý článek

PRAGA - nákladní typ N

Pětitunový nákladní vůz se čtyřválcovým benzinovým motorem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22


V prvorepublikovém Československu byl vůz Praga typ N nejrozšířenějším nákladním automobilem tuzemské výroby.   celý článek

PRAGA - nákladní typ ND

Sedmituna z předválečné produkce pragovky

Těžký dieselový náklaďák s označením Praga ND začala automobilka Praga vyrábět již v roce 1936. První série byla pouze devítikusová, jednalo se o valníky s nosností 6 tun, vybavené šestiválcovými předkomůrkovými motory o obsahu 8.850 ccm. O rok později bylo pod stejným označením vyrobeno čtrnáct valníků a podvozků s menšími šestiválci 6.754 ccm z ...   celý článek

PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953

RN titul ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S. Praha - Karlín, Automobilní oddělení
(tedy Automobilka Praga), měla specifický způsob označování svých vozů písmeny, vyjadřujícími, o vozidlo jaké kategorie se jedná.
V případě typu Praga RN ta písmena znamenala "rychlý nákladní".   celý článek

PRAGA - nákladní typ RND (poválečný)

Vyobrazení valníku ze společného prospektu pro vozy Praga RN a RND, vytisknutého v roce 1939 firmou V. Neubert a synové, Smíchov. Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22
  celý článek

PRAGA - nákladní typ RND (předválečný)

Rychlý dvoutunový nákladní vůz, shodný s benzínovým typem RN, ale osazený čtyřválcovým dieselovým motorem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.G.
Automobilní oddělení, Praha-Karlín, Karlova 22
  celý článek

PRAGA - nákladní typ RV

S odretušovaným pozadím je tato fotografie nákladního vozu Praga RV, pocházející z materiálu, uveřejněného známým motoristickým publicistou Adolfem Kubou ještě v době před sametovou revolucí. Předmnichovský vojenský šestikolový speciál s uspořádáním náprav 6x4 a vybavený navijákem.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S. Praha X - Karlín, Automobilní oddělení
  celý článek

PRAGA - nákladní typ RV-R Radiovůz

Předmnichovský vojenský šestikolový speciál s uspořádáním náprav 6x4 v provedení radiovůz.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S. Praha X - Karlín, Automobilní oddělení   celý článek

PRAGA - nákladní typ S5T

Pětitunový silniční nákladní automobil s pohonem pouze zadní nápravy (4x2)

Výrobce:
AZKG n.p. Praha - Vysočany   celý článek

PRAGA - nákladní typ V3S

Základní modifikací vétřiesky byl vždycky vojenský valník. Tenhle už je ovšem novější generace - už nemá stíněný světlomet systému „Notek“, nýbrž límce na rámečkách reflektorů, na které se nasazovala plechová stínítka. Vozy mladších sérií je možné identifikovat podle vzduchojemů, tady už jsou oba stejné, malé. Původní provedení mělo druhý vzduchojem téměř dvakrát tak dlouhý… Vojenský 3-tunový Speciál...

... aneb vétřieska, vejtřaska či véeska, to není pouhý nákladní automobil, to je legenda!
Praga V3S se začala vyrábět už v roce 1953, ale můžete ji potkat ještě i dnes, v roce 2013, po neuvěřitelných šedesáti letech.
Na silnici již zřídka, tam ostatně nikdy moc nepatřila. Ale v terénu, na vojenském cvičáku, v lese, nebo na stavbě – tam ...   celý článek

PRAGA - Piccolo

Reklama z ledna roku 1939.   celý článek

PRAGA - sidecary

Křivonoska 2011 Velmi důkladně konstruované levostranné sidecary, vyráběné firmou
"Automobilka Praga", Českomoravská - Kolben - Daněk, Karlova 22, Praha VIII   celý článek

PRAGA 350 ccm typ BC

Galerie fotografií:   celý článek

PRAGA 500 ccm typ BD

Jednoválcový čtyřtaktní motocykl konstrukce J. F. Kocha, vyráběný automobilním oddělením Praga, patřícím firmě
Českomoravská-Kolben-Daněk a. s., Praha   celý článek

PREMIER - dámská jízdní kola

Premier Vzor 60 Výrobce:
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha - Cheb.

Dámské lidové cestovní kolo "PREMIER" Vzor 60.   celý článek

PREMIER - pánská jízdní kola

Výrobce:
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha - Cheb.

Pánské cestovní kolo "PREMIER" Vzor 10.   celý článek

PREMIER - rozvážková kola a tříkolky

Rozvážková tříkolka uzavřená Rozvážková tříkolka "PREMIER" s uzavřenou karoserií.
Zesílená, nová konstrukce na balonových pneumatikách. Zesílená volnoběžka Torpedo.
Únosnost (včetně jezdce) 180 kg.   celý článek

PREMIER - závodní jízdní kola 1937

Výrobce:
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha - Cheb.   celý článek

PREMIER Liliput

Lehký dvoutaktní motocykl, slovy výrobce:
"Úsporný moderní motocykl, prvotřídní domácí výrobek nejdokonaleji zpracovaný a v každém ohledu spolehlivý."

PREMIER
Akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů, PRAHA - CHEB.   celý článek

PREMIER-SACHS 98 - motorová kola 1938

Pánské provedení s vysokým rámem z katalogu pro rok 1938. Motorová kola firmy
PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR, modely pro rok 1938.
K jejich pohonu se používal motor Fichtel & Sachs 98 ccm.   celý článek

PREMIER-SACHS 98 - motorové kolo 1939

foto Hošťálek Motorové kolo druhého největšího výrobce jízdních kol u nás, firmy
"PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR.
K jeho pohonu se používal nejrozšířenější motor pro motorová kola Fichtel & Sachs 98 ccm.   celý článek

PUCH 350 GS

Puch 350 GS v civilním provedení s bateriovým zapalováním (dynamo na předním konci klikového hřídele) a odpérovaným zadním kolem. Dvoutaktní sportovní motocykl, vyráběný od roku 1938.

Výrobce:
Steyr-Daimler-Puch Aktiengesselschaft, Graz, Führhofgasse 44, Austria   celý článek

PUCH 500 ccm - model 1929

PUCH 500 ccm model 1929 článek se připravuje...   celý článek

PUCH S 4 - WH

Puch S 4 WH Dvěstěpadesátka Puch typ S 4 byla nejzdařilejším předválečným typem rakouské továrny Steyr – Daimler – Puch A.G.
O tomto motocyklu se říkalo nejen v továrních prospektech, ale i mezi světovou motoristickou veřejností, že je to mimořádně vynikající stroj jak pro každodenní používání, tak i pro nejnáročnější soutěže a závody. Není proto divu, že neušel pozornosti německého vojenského velení ...   celý článek