JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PREMIER-SACHS 98 - motorové kolo 1939


foto Hošťálek Motorové kolo druhého největšího výrobce jízdních kol u nás, firmy
"PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR.
K jeho pohonu se používal nejrozšířenější motor pro motorová kola Fichtel & Sachs 98 ccm.
Logo Premier Works Firma Premier Works měla kořeny v anglickém podniku na výrobu bicyklů, založeném v roce 1876 pány Hillmanem a Herbertem. Jméno Premier Works dostala v roce 1892 a byla prokazatelně nejstarší bicyklovou továrnou na světě.
V roce 1910 došlo rozhodnutí expandovat do zahraničí. Místem pro sesterský podnik byl zvolen německý Norimberk. Tady ale firma dlouho nezůstala, již po třech letech se přestěhovala do Chebu (něm. "Eger") a to i se svým původním anglickým ředitelem Alexanderem J. P. Rotherhamem. Za Rakousko-uherského mocnářství byla největším výrobcem velocipedů na našem území, po roce 1921 se zde rozběhla i výroba motocyklů. Nejprve lehkých levných dvoutaktů Liliput, potom klasických čtyřtaktů anglického vzoru.
V době hospodářské krize byla výroba motocyklů ukončena (1931), část zaměstnanců se spojila s pány Kastrupem a Swetlikem a založili v Chebu konkurenční továrnu na jízdní kola ES-KA.
Původní Premier Works Co., Cheb se k motocyklům vrátila až v druhé polovině třicátých let, kdy jako doplněk svého programu jízdních kol začala vyrábět lehké motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm.
foto Hošťálek Motokolo Premier-Sachs 98 ccm, vyrobené v druhé polovině roku 1939, nyní exponát Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Motokolo je v dochovaném vzácně původním stavu.
foto Hošťálek Motokolo Premier-Sachs 98 v dochovaném původním stavu - pohled zleva.
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání: Ø 48 mm
Zdvih: 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25)
Zapalování: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Reflektor: Bosch, s dvouvláknovou hlavní žárovkou a parkovací žárovkou
Baterie: suché monočlánky pro parkovací světlo, v pouzdře pod nádrží
Spojka: vícelamelová, obložená korkem, běžící v náplni vazelíny
Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v náplni vazelíny
Převodovka: dvourychlostní, s koly, běžícími v náplni vazelíny
Řazení: ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže, s odpruženým táhlem

Objem nádrže: 5 l
Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem 1/2 X 1/4"
Kola: 26" se zesílenými balonovými ráfky, dráty 2,5 mm
Pneumatiky: 26 x 2,25"
Brzda vpředu: bubnová, Es-Ka (nebo F&S)
Brzda vzadu: F&S protišlapací, typu Torpedo
Sedlo: s pryžovým sedákem Lohmann
Stojánek: centrální, sklopný

Parametry:
Rozvor: 1.180 mm
Délka: 1.900 mm
Šířka: 720 mm
Výška: 1.000 mm (při nejnižší poloze řidítek), možno zvednout až o 150 mm
Výška sedla: 760 mm (při nejnižší poloze sedla), možno zvednout až o 200 mm
Váha stroje: 63 kg
nejvyšší přípustná celková váha: 159 kg
Spotřeba: 2,0 l / 100 km
Max. rychlost: 60 Km/hod.
foto Hošťálek Typový štítek byl upevněn na hlavě rámu a nesl následující základní údaje:
Výrobce, výrobní číslo rámu, výrobní číslo motoru, vlastní váhu stroje, nejvyšší celkovou přípustnou váhu, obsah motoru a rok výroby.
Jedná se o stroj vyrobený již za německého Protektorátu Böhmen und Mähren, kdy výrobce PREMIER-WORKS a.s. byl na štítku uveden již v "poněmčené" formě PREMIER-WERKE, A.G."
foto Hošťálek Střed (nábu) zadního kola s "protišlapací" brzdou nakupoval výrobce od firmy Fichtel & Sachs.
Vyražené dvojčíslí (v tomto případě 40) znamenalo rok výroby, tedy 1940 - což je v protikladu s údajem na typovém štítku, kde je uveden rok výroby stroje 1939 - viz předchozí obrázek!
foto Hošťálek Výrobní číslo rámu bylo kromě na typovém štítku také vyraženo po levé straně podsedlové spojky (mufny) rámu.
foto Hošťálek Přední brzda byla bubnová, v tomto případě v luxusním celochromovaném provedení, také nakupovaná od firmy Fichtel & Sachs.
foto Hošťálek Motorové kolo Premier-Sachs bylo dodáváno s kvalitním reflektorem Bosch o průměru paraboly Ø 130 mm (obvykle stříkaný stříbrnou metalízou), který byl osazen dvouvláknovou žárovkou 6V - 15/15W Bilux pro dálkové a klopené světlo a kromě toho parkovací žárovkou, která byla napájena suchými bateriemi.
Motory Sachs měly setrvačníkové zapalovací magneto s osvětlovací cívkou, což znamenalo, že magneto dávalo proud pouze když byl motor v chodu. Kvůli tomu bylo pod nádrží uchyceno válcové pouzdro na monočlánky, které po přepnutí páčky na reflektoru dávalty proud pro parkovací žárovku.
Zajímavostí reflektorů Bosch bylo použití čirého, jen lehce vypouklého skla. Rozptyl světelného kužele zajišťovala parabola, s vylisovanými žlábky.
foto Hošťálek Reflektor Bosch se dodával v soupravě s bakelitovým přepínačem, který se upevňoval na řidítka plechovou objímkou. Propojení přepínače s reflektorem bylo provedeno šňůrou, stočenou ze tří přízí opletených kablíků.
Na snímku viditelné navlečení do plastové zelené bužírky není původní, jedná se o dodatečnou úpravu, provedenou předchozím majitelem.
foto Hošťálek foto Hošťálek Zvláštním (a ne právě levným) příplatkovým příslušenstvím mohl být tachometr. Montoval se na konzolu, upevněnou pod jeden z postranních šroubů, držících reflektor.
Popisované motorové kolo Premier-Sachs 98 bylo "dovybaveno" tachometrem německé firmy O.K. Isgus, poháněným od předního kola. Náhon sestával ze zubového věnce, odlitého z lehkého kovu, který byl přitažen k drátům výpletu a do něj zabírajícího umělohmotného (textitového) pastorku, upevněného pod matku osy kola. Pastorek, krytý plechovým blatníčkem, byl s tachometrem spojen ohebným hřídelem.
foto Hošťálek Motorová kola s motory Fichtel & Sachs měla dva řetězy - jednak na pravé straně řetěz šlapací, od pedálového středu k Torpedu zadního kola (jako u jízdních kol), jednak na levé straně od motoru řetěz hnací.
Šlapací řetěz se napínal pomocí napínacího ozubeného kolečka, hnací řetěz se napínal jednak naklápěním celého motoru, jednak posunem osy zadního kola.
foto Hošťálek Hnací řetěz od motoru k zadnímu kolu byl po levé straně. Napínal se jednak posouváním zadního kola, jednak v případě potřeby i naklápěním motoru v rámu.
Kryt řetězu si v tomto případě továrna Premier lisovala sama, z ocelového plechu.
foto Hošťálek Za povšimnutí stojí pedály: protože se jednalo o stroj vyráběný již za Protektorátu, kdy bylo Němci nařízeno šetření materiálem ve prospěch vítězství Třetí říše, nebyly špalíky ve šlapkách gumové, nýbrž dřevěné, jako gumové se jen tvářící matným šedočerným nátěrem a prolisovanými boky. Že jsou dřevěné se prozradilo po ošlapání...
foto Hošťálek Sedlo, montované na protektorátní provedení motokola Premier-Sachs, bylo gumové, nakupované od německé firmy Lohmann Werke A.G., Bielefeld. O pérování se starala dvojice spirálových per, namáhaných na tah.
Sedlo bylo upevněno objímkou na sedlové rouře, zasunuté do rámu, což dovolovalo nastavení jeho výšky v poměrně velkém rozmezí (cca 20 centimetrů).
foto Hošťálek Kromě loga firmy, plasticky vylisovaného po stranách gumového potahu, mělo sedlo na zadním okraji hliníkový štítek, přinýtovaný dvěma sedlářskými nýty.
foto Hošťálek Pětilitrová palivová nádrž s kuličkovým zacvakávacím uzávěrem byla rovněž kupovaná od firmy Fichtel & Sachs a její součástí byla i chromovaná kulisa ručního řazení.
Emblém PW byl na její boky ručně malován (nebyl to obtisk).
Páčka řazení měla dřevěnou kuličku a s převodovkou byla spojena chromovaným táhlem, na koncích opatřeným "Faudi-kloubky" se závitem M5. Kousek pod kulisou je na táhle vidět rozšířené válcové pouzdro, v němž byla dvě spirálová pera, zajišťující i v případě nezkušeného laického zacházení nenásilné řazení.
foto Hošťálek Motory Fichtel & Sachs 98 ccm používaly monoblokový šoupátkový karburátor F&S vlastní konstrukce, vyrobený z hliníkové slitiny. Jeho nedílnou součástí byl filtr sání, jehož pootočením směrem dozadu (ve směru šipky Z) se přivíral vzduch pro snadnější start chladného motoru. Při startování motoru teplého i při jízdě musel být filtr pootočen dopředu (ve směru šipky A).
Filtr byl nastříkaný stříbřenkou.
foto Hošťálek Třícestný benzínový kohout německé výroby byl z hliníkové slitiny a měl ve své spodní části rozebíratelný filtr paliva. Páčka kohoutu byla u předválečného provedení hliníková, v rámci Němci nařízeného šetření materiálem byla u tohoto motokola již z náhražkového bakelitu.
foto Hošťálek Plyn se u popisovaného motorového kola Premier-Sachs ovládal otočnou rukojetí od výrobce Magura, což bylo značně luxusní řešení - motorová kola patřila k nejlevnějším jednostopým vozidlům a tak u většiny z nich se plyn ovládal obvykle jen páčkou.
foto Hošťálek foto Hošťálek Dochovaná protektorátní značka s písmenem "S" dokládá registraci vozidla v Sudetech, podle razítkek s orlicemi v Reichenbergu, tedy dnešním Liberci.
Značka je ručně malovaná na pertinaxovém podkladu, koncová lampička i odrazka jsou původní, německé výroby.
------------------------------------------------ FOTOGALERIE ---------------------------------------------
foto Hošťálek
Dochované motokolo Premier-Sachs, pocházející z Českých Budějovic - Suchého Vrbného, v současné době patřící Janovi Tomšů.
Stroj má motor s válcem s hliníkovým žebrováním a sedlo nikoli gumové, ale potažené "vikslajvantem", neboli voskovaným plátnem (umělou náhražkou kůže).
První snímek je ještě od původního majitele z Českých Budějovic, druhý je ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015.
foto Hošťálek foto Hošťálek
Excelentně dochovaný původní stav motokola Premier-Sachs (model 1939) ze sbírky Honzy Čejchana, vydavatele časopisu Motoxpress.
Snímky jsou ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text