|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 STADION S 22 - 1964 ZETOR 15 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
26.4.2024 B - BMW - motocykl typ R 62 B - BMW - motocykl typ R 52 B - BMW - motocykl typ R 63 |
|
PREMIER - pánská jízdní kola
Výrobce:
PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha - Cheb. Pánské cestovní kolo "PREMIER" Vzor 10.
Původně anglická firma, jejíž původ sahá až do roku 1875, kdy se pánové Hillmann, Herbert a Cooper domluvili na založení společnosti
Hillmann, Herbert & Cooper Ltd., Coventry. Výrobní náplní se stala jízdní kola a firma byla následně přejmenována na Premier Cycle Co., Ltd., Read Street, Coventry. Firma rychle expandovala a již roce 1910 založila sesterský podnik v německém Norimberku Premierwerke AG., Fahrrad & Maschinenfabrik Nürnberg, ten však byl po pouhých třech letech, těsně před vypuknutím první světové války, přesídlen do rakousko-uherského pohraničního Chebu (Eger), kde dostal jméno Premier Fahrrad & Maschinenfabriks AG., Eger. Tady se rozběhla sériová výroba jízdních kol a následně i motocyklů. Po vzniku samostatného Československa dostal podnik český název PREMIER akciová společnost pro výrobu jízdních kol a strojů Praha-Cheb. Výrobním programem byla hlavně jízdní kola, ve třicátých letech pak i výroba motocyklů dle původního anglického vzoru, která ale s nástupem dvoutaktních motocyklů v Evropě zanikla. V letech těsně před druhou světovou válkou byl široký program vyráběných jízdních kol doplněn i o motorová kola s nakupovanými motory Fichtel & Sachs 76 ccm a následně i 98 ccm.
Pánské polobalonové kolo "PREMIER" Vzor 11.
Vpředu vybaveno bubnovou brzdou v chromovaném provedení.
Luxusní pánské balonové kolo "PREMIER" Vzor 24.
Vyobrazené provedení mělo tlačnou přední brzdu a balonové pláště rozměru 26 x 2. Na přání ale mohl zákazník dostat tento model také s přední brzdou bubnovou a superbalonovými plášti rozměru 26 x 2,125 což mám doloženo od pana řídícího učitele Julia Herejka ze Staré Boleslavi (mého dědečka), který si takové kolo v roce 1936 koupil. Kolo bylo modré, zdobené béžovými žíhanými šípy, mělo chromované blatníky s mnoha barevnými linkami a červené Baťovy pneumatiky.
Zesílené lidové pánské kolo "PREMIER" Vzor 50 S, nabízené pod zaregistrovanou prodejní značkou "Mont Blanc".
V tomto provedení se od ostatních pánských kol Premier toto kolo lišilo jiným typovým štítkem na hlavě rámu (viz vyobrazení) a jiným provedením převodníku.
Zvlášť silné pánské cestovní kolo "PREMIER" Specielního vzoru, nabízené pod zaregistrovanou značkou "Komfort".
V tomto provedení se od ostatních pánských kol Premier toto kolo lišilo jiným typovým štítkem na hlavě rámu (viz vyobrazení) a jiným provedením převodníku.
Firma Premier Works měla zaregistrované některé další značky, pod kterými svoje kola prodávala. To obvykle znamenalo odlišný štítek na hlavě rámu a někdy i odlišný převodník (tác). Na obrázku z Almanachu firmy Premier jsou zobrazené štítky těchto chráněných značek.
|