![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 11 - 1961 JIKOV - karburátory motocyklové AERO - sidecary 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2
Poslední aktualizace:
6.3.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
LAURIN & KLEMENT - motocykl B (T. B.)
První prodejní typ s motorem o 1 a 1/4 k.s.
Výrobce: LAURIN & KLEMENT, továrna velocipedů "Slavia", motorových kol a vozů MLADÁ BOLESLAV (KRÁL. ČESKÉ)
Technické údaje L&K T.B.:
Motor: čtyřtaktní stojatý jednoválec Vrtání: Zdvih: Obsah: 240 ccm Výkon: 1¾ ks (1,29 kW) Ventilový rozvod IOE (automatický sací ventil nad řízeným ventilem výfukovým) Pohon výfukové vačky: čelními ozubenými kolečky Klikový hřídel: dělený, s ojničním čepem vešroubovaným mezi setrvačníky Ložiska klikového hřídele: dvě bronzová pouzdra Ojniční ložisko: bronzové pouzdro Válec motoru: ze šedé litiny Píst: ze šedé litiny Pístní čep: plovoucí se zaslepenými čely bronzovými čočkami Hlava motoru: snímací ze šedé litiny Zapalování: odtrhové s nízkonapěťovým magnetem Karburátor: odpařovací nádrž s předehříváním Přenos síly na zadní kolo: plochým řemenem šíře 25 mm s napínací kladkou Mazání: skleněnou kapací olejničkou Brzda: pásová na náboji předního kola Kola: bicyklového typu, drátová s falcovými ráfky Pneu: 26 x 2,00 vysokotlaké falcové Rozvor: 1.320 mm Délka: 2.010 mm Šířka: 570 mm Výška: 1,120 mm Výška sedla od země: 970 mm Rychlost: až 40 km/hod. (dle velikosti řemenic) Na snímku je při vykládání šťastně nabytého "pokladu"... Foto: Jana Heřmanová V padesátých letech měl režisér Alfréd Radok natáčet film "Dědeček automobil" podle legendární literární předlohy Adolfa Branalda, tak barrandovské ateliéry zakoupily několik dochovaných exemplářů motorových dvoukolek i automobilů, které byly následně k natáčení použity. Laurinka byla jedním z nich - viz její záběr z úvodu filmu, kdy u ní stojí herec Radovan Lukavský v roli Václava Klementa. Film se na plátnech kin objevil v roce 1956, tedy v době, kdy u nás fenomén "veteránismu" ve smyslu sběratelství historických vozidel ještě nebyl znám.
... tady už s jakž-takž smontovaným strojem, ovšem v ne zcela originálním stavu.
Tato fotografie se pro Petra Hošťálka stala podnětem a předlohou k pérovce - "autoportrétu". Protože ve filmu musel jezdit, předělali jej filmaři místo plochého na klínový řemen. Další úpravou byly jiné ráfky kol, na které byly namontované pneu 2,25 - 26 z motorového kola Sachs, protože tehdy nebyla reálná možnost získat falcové pneumatiky původního rozměru. Také pedály a převodník byly použité z běžného jízdního kola. Foto: Jana Heřmanová Motor "ani neslíbil" a záhy bylo zjištěno, že Laurinka vyžaduje nejen repasi, ale pro zpojízdnění především zajištění funkčnosti zapalování a karburace. A k tomu přirozeně pár úprav pro uvedení do originálního stavu. Jak je ze snímku zřejmé, Petr Hošťálek byl v té době ještě silný kuřák. Nezbytnou "startku" v zubech si neodpustil ani v okamžiku usilovného šlapání... Kupodivu úzký řemen ani neklouže, jen hned při počátečních kilometrech se vytřásla matička, držící pohromadě tlumič výfuku... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- GALERIE: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Josef Seidel s tímto strojem podnikal dosti dlouhé výlety po Šumavě, kdy fotografoval krajinu i místní lidi. Tuto pohlednicovou kopii původní fotografie Josefa Seidela lze dnes běžně zakoupit jako suvenýr ve zrekonstruovaném "Museu Fotoatelier Seidel", CZ - 381 01 Český Krumlov, Linecká 272 (www.seidel.cz). Vyobrazený stroj byl zajímavý sníženým provedením rámu, pravděpodobně vyrobeným na zakázku pro zákazníka menší postavy. Rok výroby tohoto stroje ve skutečnosti nebyl 1899, nýbrž 1901, neboť se jednalo již o motor, který měl karter stažený celkem sedmi šrouby (dle histografické knihy Libora Marčíka). Vlevo je bílý faeton Laurin & Klement 105, vpravo vykukuje předek šestisedadlového vozu Škoda 645, čerstvě získané od někdejšího mladoboleslavského taxikáře... |