![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 OHV model F - 1929 JAWA 500 OHC model 15 - 1953 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov ERA - sidecary TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
27.2.2021 P - PHÄNOMEN Granit 25 H 20.2.2021 Š - ŠKODA 1101 osobní vozy T - TATRA T 600 Tatraplan |
|
FIAT 501v zakázkové karoserii Faux-polokabriolet. Čtyřsedadlový osobní vůz střední kategorie se čtyřválcovým vodou chlazeným motorem o obsahu 1.500 ccm a pohonem zadních kol. Výrobce podvozku: FIAT Torino, Italy Výrobce karoserie: A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25.
Vůz byl původně v majetku rodiny zubního lékaře z Frýdlantu v Čechách.
K nám byl dle celních dokladů dovezen 26. dubna 1923 pouze jako podvozek s motorem a kapotou, bez pneumatik a s rezervním kolem rovněž bez pneumatiky a 27. dubna 1923 byl předán k celnímu vyřízení spediční firmě Schenker a spol. v Praze. Fakturovaná cena byla 15.200,- Kč, ale pro výpočet cla byla stanovena cena odhadní ve výši 29.000,- Kč se zahrnutím ceny dopravy a obalu (chassis přišlo v bedně). Zakázková nadčasově elegantní uzavřená karoserie byla na tento podvozek vyrobena v Liberci u firmy A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25. což dokládají trojúhelníkové štítky umístěné z každé strany zhruba v polovině prahu karoserie. V padesátých letech, kdy se již nedaly získat falcové pneumatiky původního rozměru 710 x 90, nechal původní majitel ve specializované pražské firmě zhotovit plné plechové disky s prohloubenými ráfky pro pneumatiky 5,50 - 16, což rovněž dodalo vozu modernější vzhled, než by odpovídal roku 1922.
1966
Začátkem května 1966 získal tento vůz Petr Hošťálek z Liberce, již odhlášený, ale udržovaný a garážovaný, v perfektně pojízdném stavu. Vůz měl světle šedý nátěr, kombinovaný s černými blatníky, stupačkami, reflektory a širokým vodorovným pruhem. Čelní sklo bylo vcelku, provedené jako vyklápěcí v niklovaném rámu, v horní části doplněné stavitelným stínítkem z tmavomodrého skla. Originální italské reflektory měly jednovláknové hlavní žárovky bez možnosti tlumení, doplněné ve spodní části parabol "městskými" žárovkami. Pod hlavními reflektory byly malé lampičky parkovací s matným sklem.
Původní majitel dle svého vyprávění nahradil v těsně předválečných letech otočnou šipku (Index) ručičkovými směrovkami, ale nezlikvidoval ji a při prodeji ji k vozu přidal.
Petr Hošťálek se s Fiatem okamžitě přihlásil k První liberecké Veteran Rallye 1966 (viz první foto).
Hned po jejím úspěšném absolvování pak k němu s nezištnou pomocí pardubického sběratele a přítele Františka Moučky sehnal fiatská špicová kola (patent Sankey) pro pneumatiky 4,50 - 18, na tomto snímku namontovaná zatím ještě jen jako rezervy. Fotografie jsou z parkoviště historických vozidel při Veteran soutěži v Mělníce, to už je vidět na chladiči trojúhelníková plaketa z liberecké rallye. Foto Petr Hošťálek
Technické údaje:
Motor: řadový 4-válec SV Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 110 mm Obsah: 1.500 ccm Kompresní stupeň: Výkon: 6 / 15 HP Písty: z lehké slitiny Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly Karburátor: horizontální, Fiat Doprava paliva: samospádem Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem Obsah chladiče: Mazání: tlakové, oběžné Olejová náplň: Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: Zapalování: magnetové "Magneti-Marelli" Baterie: 12 V / 45 Ah Dynamo: 12 V |