JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
3.7.2020
Ostatní - ŠTíTEK "Carrosserie Vyskočil Slaný"
26.6.2020
C - COMMER QX
24.6.2020
P - PUCH S 4 - WH

FIAT 501


Ve stavu, jak byl vůz zakoupen, s ním jel Petr Hošťálek Veteran Rallye v Liberci 1966. Fiat 501 z roku 1922
v zakázkové karoserii Faux-polokabriolet.


Čtyřsedadlový osobní vůz střední kategorie se čtyřválcovým vodou chlazeným motorem o obsahu 1.500 ccm a pohonem zadních kol.

Výrobce podvozku:
FIAT Torino, Italy

Výrobce karoserie:
A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25.
Vůz byl původně v majetku rodiny zubního lékaře z Frýdlantu v Čechách.
K nám byl dle celních dokladů dovezen 26. dubna 1923 pouze jako podvozek s motorem a kapotou, bez pneumatik a s rezervním kolem rovněž bez pneumatiky a 27. dubna 1923 byl předán k celnímu vyřízení spediční firmě Schenker a spol. v Praze.
Fakturovaná cena byla 15.200,- Kč, ale pro výpočet cla byla stanovena cena odhadní ve výši 29.000,- Kč se zahrnutím ceny dopravy a obalu (chassis přišlo v bedně).

Zakázková nadčasově elegantní uzavřená karoserie byla na tento podvozek vyrobena v Liberci u firmy
A. Trübenbach, Wagen- & Karroseriebau, Reichenberg i.B., Görlitzerstr. 25.
což dokládají trojúhelníkové štítky umístěné z každé strany zhruba v polovině prahu karoserie.
V padesátých letech, kdy se již nedaly získat falcové pneumatiky původního rozměru 710 x 90, nechal původní majitel ve specializované pražské firmě zhotovit plné plechové disky s prohloubenými ráfky pro pneumatiky 5,50 - 16, což rovněž dodalo vozu modernější vzhled, než by odpovídal roku 1922.
1966
Hošťálkův Fiat 501 z roku 1922, za ním motocykl NSU 4 PS z roku 1923 a vůz L&K, obojí rodiny Plášilů z Českých Budějovic.
Začátkem května 1966 získal tento vůz Petr Hošťálek z Liberce, již odhlášený, ale udržovaný a garážovaný, v perfektně pojízdném stavu. Vůz měl světle šedý nátěr, kombinovaný s černými blatníky, stupačkami, reflektory a širokým vodorovným pruhem. Čelní sklo bylo vcelku, provedené jako vyklápěcí v niklovaném rámu, v horní části doplněné stavitelným stínítkem z tmavomodrého skla. Originální italské reflektory měly jednovláknové hlavní žárovky bez možnosti tlumení, doplněné ve spodní části parabol "městskými" žárovkami. Pod hlavními reflektory byly malé lampičky parkovací s matným sklem.
Původní majitel dle svého vyprávění nahradil v těsně předválečných letech otočnou šipku (Index) ručičkovými směrovkami, ale nezlikvidoval ji a při prodeji ji k vozu přidal.
Petr Hošťálek se s Fiatem okamžitě přihlásil k První liberecké Veteran Rallye 1966 (viz první foto).
Hned po jejím úspěšném absolvování pak k němu s nezištnou pomocí pardubického sběratele a přítele Františka Moučky sehnal fiatská špicová kola (patent Sankey) pro pneumatiky 4,50 - 18, na tomto snímku namontovaná zatím ještě jen jako rezervy.
Fotografie jsou z parkoviště historických vozidel při Veteran soutěži v Mělníce, to už je vidět na chladiči trojúhelníková plaketa z liberecké rallye.
Tentýž vůz v parkovišti historických vozidel při 1. Mezinárodní veteran rallye v Českých Budějovicích, pořádané v roce 1966.

Foto Petr Hošťálek
Technické údaje:

Motor: řadový 4-válec SV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 110 mm
Obsah: 1.500 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 6 / 15 HP

Písty: z lehké slitiny
Vložky válců: ze šedé litiny, výměnné
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Pohon vačkového hřídele: šroubovými ozubenými koly

Karburátor: horizontální, Fiat
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, nucené pumpou a podporované větrákem
Obsah chladiče:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň:
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory:
Zapalování: magnetové "Magneti-Marelli"
Baterie: 12 V / 45 Ah
Dynamo: 12 V


Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text