![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) STADION závodní silniční - 1960 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 ZETOR 25 - traktor JAWA 500 OHC model 15 - 1953
Poslední aktualizace:
24.1.2021 Š - ŠKODA 645 23.1.2021 Ostatní - JAWA 1934 - Plaketa "I. celostátní sjezd Jawistů v Praze 15.-16. září 1934" Ostatní - Brno - Soběšice 2018 - plaketa |
|
HURIKAN - "rychlík" - 1949Motocykl vznikl v letech 1947-8 ve vývojové dílně podniku Motor Union v Českých Budějovicích, kde byl Vladislav Vlk vedoucím. Byl to ryze závodní speciál, určený pro rychlostní okruhy a podle toho i vypadal. Při jeho konstrukci bylo v maximální míře použito hliníku. Hliníkové byly přední hydraulicky tlumené teleskopy, benzínová i olejová nádrž, široké brzdové bubny i závodní ráfky Borani (vpředu 21-palcový, vzadu 19-palcový). Unikátním řešením bylo zadní pérování se vzduchovými teleskopy, prvními u nás. Převodovka neměla startovací páku, motocykl se startoval, jak bylo tehdy u silničních speciálů zvykem, roztlačením. Výfuk měl místo tlumiče megafon, který zlepšoval odchod výfukových plynů. foto Petr Hošťálek Zhruba v polovině je pod sedlem vidět manometr a plnicí ventilek zadního vzduchového pérování. Podle charakteru tratě se zadní teleskopy nafukovaly na tvrdší či měkčí režim. V té době se u nás žádný motocykl se zadní kyvnou vidlicí nevyráběl, takže nebylo z čeho vycházet. Tudíž si zadní teleskopy musel Vlk navrhnout a zkonstruovat sám a protože nebyly žádné zkušenosti, nebylo ideální jejich utlumení. Byly sice plněné hydraulickým olejem, ale jeho průtok (zvnějšku upravitelný) byl regulačním šroubem škrcen v obou směrech stejně. To znamenalo, že pokud teleskopy tlumily, tak byly tvrdé a málo pérovaly. A pokud byly měkčí a pérovaly, tak skoro netlumily a motocykl na nerovnostech "odskakoval". foto Miloň Dvořák Foto z archivu Karla Peláka. Jako mechanik mu vedle asistuje Roman Irmiš, pozdější vynikající terénní a plochodrážní budějovický jezdec (do půl těla). |